Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling
2
Nödvändiga samtal - SSK får ofta följa upp ett svårt besked, förtydliga informationen, ta emot känsloreaktioner och medicinska frågor ”all information som har en allvarlig och negativ effekt på en individs syn på sin framtid” Robert Buckman (1984)
3
Agenda dag 1 8.30-12.00 Välkomna och ramar Förväntningar Affektteori
Platt-formen Rollspel platt-formen Filmer och diskussion
4
Agenda dag 2 8.00-12.00 13.00-17.00 Grupp A Samtalsträning Summering
Utvärdering Grupp B Samtalsträning Summering Utvärdering
5
Kunskap Förståelse Förmåga Mål
Kunskap om hur känslomässig stress påverkar människors kommunikation och beteenden Ökad förståelse för patientens uttryck och bakomliggande behov Ökad förmåga att läsa av och möta patientens reaktioner Kunskap Förståelse Förmåga
6
Vad Hur Nödvändiga samtal
Situationen riskerar att bryta kontakten, vilket kan vara ett hinder för att kunna ge fortsatt omvårdnad Relationen kan erbjuda tillräckligt mycket trygghet för att upprätthålla kontakten och fortsätta samtalet. Genom samtalsfärdighet kan vi återupprätta kontakt med patienten vilket möjliggör ett samarbete gällande vården. Vad Hur Varför är denna färdighet viktig? Referera till Pehrson artikeln
7
Kognitivt och emotionellt
INNEHÅLL | VAD DIAGNOS BEHANDLING REMISS JOURNAL MEDICIN ORD UTREDNINGAR RELATION | HUR SAMSPEL KÄNSLOR NÄRVARO STÄMNING TILLIT KROPPSSPRÅK RESPEKT
8
Empati Och vägledas av den förståelsen i kontakten med den andre
Att fånga upp patientens känslor Förstå varför den känner som den gör Och vägledas av den förståelsen i kontakten med den andre
9
Professionell hållning
Prioritera patientens behov och ge ett personligt bemötande baserat på empati (Ulla Holm)
10
Affekter styr våra reaktioner
NÄRMA SIG - BELÖNING glädje intresse NEUTRAL förvåning FJÄRMA SIG - KAMP/FLYKT ilska rädsla ledsen skam avsky avsmak Tror du att patienten är på väg mot dig = redo att prata om fortsättning av vården eller på väg ifrån dig = behöver bemötas och fångas upp.
11
Empatiskt bemötande (”Platt-formen”)
Tecken på reaktion Stanna upp: vad känner patienten Sätt ord på känslan Bejaka och bekräfta patientens reaktion Bekräfta patientens handlingar 4 3 2 1
12
Empatiskt bemötande (”Platt-formen”)
Tecken på reaktion Ord eller kroppsspråk Tydligt eller antydan Stanna upp: vad känner patienten? Närma sig – belöning Fjärma sig – kamp/flykt Sätta ord på känslan Du verkar orolig – stämmer det? Jag märker att du reagerar – vad känner du? Bejaka och bekräfta patientens reaktion Jag kan tänka mig att detta är jobbigt för dig Det är normalt att reagera som du gör Jag finns här om du vill prata om hur du har det Bekräfta patientens handlingar Du har verkligen gjort allt du kunnat Det är klart att du xx när du känner så 5 4 3 2 1
13
Kommunikation som minskar utrymme
Tröstande klyschor Oombedda åsikter Godkänna eller samtycka Negativa värderingar av patientens handlingar Förminskande Byta samtalsämne/avleda Slutna frågor
14
Kommunikation som skapar utrymme
Fånga upp och sätt ord på signaler Sätt ord på iakttagelser Bekräfta känslor Visa aktivt intresse Bjud in till styrning av samtalet Spegla Summera
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.