Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vad är det? – Definition och minimikrav
Registerplattform Vad är det? – Definition och minimikrav Arbetsgrupp: Sara Hansson UCR, Andreas Ekström UCR, Sören Gustafsson UCR, Lars Norberg UCR, Magnus Mickelsson UCR, Camilla Björk QRC, Roger Salomonsson RC VG, Ramin Namitabar RC VG, Urban Wiklund RC VG
2
Uppdragsbeskrivning 1) Definiera vad vi menar med begreppet registerplattform Syfte: vad menar man egentligen när man påstår att det finns över 20 registerplattformar? För framtida strategiska beslut är det viktigt med samsyn inom den nationella kvalitetsregister-satsningen på vad som är en registerplattform och vad som är en annan typ av IT-lösning. Vilka varianter på IT-lösningar har vi och hur många är de? Målgrupp: RC chefer, registerhållare, SKL och andra intressenter till NKR. 2) Ta fram rekommendationer för minimikrav på en registerplattform Syfte: tydliggöra vad en registerplattform minst bör innehålla för att uppfylla krav avseende, säkerhet, tillgänglighet, teknik, funktionalitet, avtal och juridik. Målgrupp: RC-chefer, registerhållare, SKL och andra intressenter till NKR.
3
Med registerplattform menar vi:
En gemensam uppsättning tjänster och funktioner som för flera kvalitetsregister täcker det grundläggande behovet av stöd för insamling, kvalitetssäkring och presentation av patientdata på ett säkert och tillgängligt sätt, i syfte att bedriva förbättringsarbete och forskning inom hälso- och sjukvård. Varje plattform skall sträva efter att följa nationella riktlinjer och standarder.
4
Registerplattform Registerspecifikt lager
Register A Register D Register B Register C Registerspecifikt lager Grad av gemensamma funktioner Antal register som delar på kostnaden Applikationslager Infrastruktur Tjänstelager
5
Nulägesbild av registerlösningar
Registerplattform Infrastrukturplattform Enskild registerlösning Register C Register C Registerspecifikt lager Register B Register B Register A Register A Register A Register D Applikation X Grad av gemensamma funktioner Applikationslager Tjänstelager Infrastruktur Infrastruktur Infrastruktur Antal register som delar på kostnaden Antal register som delar på kostnaden
6
Synergier på hög nivå Applikationslager Tjänstelager
Möjliggör synergier mellan register inom samma plattform, till exempel gemensamma komponenter för inloggning, hantering av användare/vårdenheter/roller, registerkonfiguration, gemensamt utseende och arbetsflöde, gemensam teknik för formulärlösning och visualisering. Tjänstelager Möjliggör synergier mellan register inom samma plattform och mellan plattformar, till exempel dela terminologitjänst, RRCT, utbyte av data, HSA, PROM/PREM, statistikfunktion. Även andra intressenter, till exempel forskare. Infrastrukturlager Möjliggör synergier mellan register inom samma plattform och mellan plattformar, till exempel dela kompetens, resurser och lösningar. Flera registerplattformar skulle kunna dela på ett infrastrukturlager i gemensam serverhall.
7
Applikations- och tjänstelager
Minimikrav för en plattform är att det finns ett tjänstelager. Generiskt applikationslager bör finnas för att öka graden av återanvändning. Funktion Förklaring Applikationslager Tjänstelager Behörighetshantering Hantering av vem som får logga in och vad den inloggade får göra. Logga in, byta roll, byta vårdenhet. Administrera användare. Tjänster för autentisering och auktorisering. Informatik Beskrivning av data, till exempel typ, sammanhang, ursprung, begränsningar. Grafiskt visa ett registers struktur med dess formulär och variabler. Hämta registerdefinition. Eventuellt skicka in för att skapa register. Patientstöd PROM/PREM, registerutdrag, begära utträde. Administrera patientunderlag för PROM/PREM. Tjänster för att hämta och spara utskick, hämta utdrag. Import/export Skicka in och leverera ut registreringar på olika sätt. Ladda ned vårdenhetens egna data, patientöversikt på vårdenheten. Tjänst för att leverera registreringar in och ut. Hämta datalager och scheman. Återrapportering Underlag för visualisering av registerdata och analyser på dessa. Dashboards, tabeller, diagram och annan återrapportering/statistik. Tjänst för att generera statistiskt underlag (data). Spårbarhet Kunna se vem som gjort vad i systemet av juridiska skäl. Presentera logghändelser och kunna filtrera/avgränsa. Tjänst för att hämta logghändelser enligt kriterier.
8
Infrastrukturlager Funktioner och minimikrav
Databasserver avskild med brandvägg från publikt nät. Åtkomst till databasserver endast via internt nätverk eller tunnel. Redundans Plan och verkställande för att komma igång efter hårdvarufel. Rekommendation: inom 72 timmar. Fler än en person skall vara insatt i servermiljön och en finnas tillgänglig inom utsatt tid. Rekommendation: inom 24 timmar. Övervakning Kontinuerlig monitorering av serverstatus. Status för backup återrapporteras när problem uppstår. Rekommendation: inom 24 timmar. Backup Långtidsarkivering av databasbackup utanför serverhall. Rekommendation: minst ett år. Inkrementell databasbackup. Rekommendation: minst en gång varje timma. Kontinuerligt test av återställning. Spårbarhet Regelbunden kontroll av brandväggsloggar. Intrångsskydd Brandvägg med loggning, möjlighet att spärra på olika nivåer. Begränsad åtkomst till serverhall. Dokumentation Uppdaterat serverschema. Brandväggsregler. Backupjobb.
9
Andra viktiga medskick
Mer lättillgängliga nationella tjänster ”Om vi jämför att använda Nationella Tjänsteplattformen med till exempel Google Maps API så är det stor skillnad i hur lätt det är att komma igång och testa”.
10
Synergier vid RC-samverkan
Kompetenser till exempel användarupplevelse (UX) och tjänstedesign. Koncept till exempel ”Koll på läget”. Rutiner och processer till exempel datadestruktion, informera samtycke. Funktioner och tjänster till exempel RRCT, PROM/PREM. …
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.