Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Arbetsmiljöuppföljning våren 2018
Arbetsmiljöuppföljning våren 2018 Rebecca Holm, HR- specialist
2
Idag Förvaltningsövergripande statistik - HR
Redovisning och dialog - sektorernas handlingsplaner samt chefers arbetsmiljö – SC/Stödchef Förvaltningsövergripande fortsatta åtgärder – SC/Stödchef Tillfället idag kommer att se ut på följande sätt…
3
Antal arbetsskador och tillbud 2011 - 2017
Så här ser förvaltningens utveckling ut av antal arbetsskador med och utan frånvaro, tillbud samt otillåten påverkan Otillåten påverkan är påtryckning i samband med myndighetsutövning. Som ni ser hade vi en brant ökning i såväl antal skador utan frånvaro som antal tillbud Tillbud minskning 2016 och återigen ökning för 2017. Tittar vi på antal skador med frånvaro är ökningen inte alls lika markant. Ökningen har förmodligen olika förklaringar, men beror till viss del på ökad rapporteringsbenägenhet, vissa kompetenshöjande insatser har gjorts. Systemet var också relativt nytt 2011, vilket gjorde att det tog tid innan medarbetare lärde sig att rapportera i systemet. Att antal skador med frånvaro inte har samma branta ökning indikerar troligen en mer sann bild av utvecklingen då man inte är lika benägen att överrapportera skador med frånvaro. Under 2017: vanligast är Tillbud: hög arbetsbelastning (75/103 inom utbildning), tillbud hot, tillbud skadad av person avsiktligt Arbetsskador: skadad av person oavsiktligt, skadad av person avsiktligt, fallolycka 2016Vanligast är skadad av person, oavsiktligt och avsiktligt samt fallskador och tillbud rörande hot. Även kategorin ”tillbud annat” är stor. Begränsningar i systemet gör att det är svårt att svara på vilken kategori av skador och tillbud som är störst. Det finns ändå all anledning att närmre undersöka vilken typ av skador och tillbud det rör sig om och vilken/vilka kategori/-er som står för den största ökningen. Djupare analys behöver göras. (Även om antalet anställda i tjänst har ökat i förvaltningen sedan 2011 kan inte det förklara ökningen i arbetsskador och tillbud.) Otillåten påverkan Anledningen till den stora ökningen beror nästan uteslutande på felregistrering i LISA. Se nedan. 2015 Av de totalt 45 registrerade fallen av otillåten påverkan bedömer jag att endast 7-10st är "riktiga" fall. Dvs där det faktiskt har skett en påverkan/påtryckning i samband med myndighetsutövning. Dessa ärenden återfinns inom IFO (ffa bistånd och service, stöd och försörjning) och handlar om avslag på ansökan om boende, ekonomiskt bistånd osv. Ett ärende återfinns inom KoF och handlar om hot i samband med en rekryteringsprocess. Resterande registrerade fall är inte otillåten påverkan utan egentligen tillbud (i 18 av ärendena har det noterats att det är en felregistrering). De allra flesta handlar om hot och våld (men inte i samband med myndighetsutövning då). Det kan handla om otrevliga och hotfulla personer/incidenter över lag. Otrevliga och hotfulla elever på skolor, i vissa fall handlar det om våld mot person (slag, sparkar, bli dragen i kläder, riven osv). Dessa återfinns inom samtliga sektorer med en övervikt mot IFO och Utbildning. 2016 Av de totalt 62 registrerade fallen av otillåten påverkan bedömer jag att ca 20st är "riktiga" fall. Dvs där det faktiskt har skett en påverkan/påtryckning i samband med myndighetsutövning. Dessa ärenden återfinns till absolut största delen inom IFO (ffa bistånd och service, stöd och försörjning) och handlar om avslag på ansökan om boende, ekonomiskt bistånd osv. Två ären återfinns inom sektor Utb och handlar om hot i samband med avhysning av avstängd elev (gränsfall om det är ot påv) samt om hot i samband med krav på att lämna ut elevs journal (till aktuell förälder). Resterande drygt 40 ärenden är egentligen tillbud och har inte med otillåten påverkan att göra (i 8 fall finns en notering om felregistrering i systemet). De allra flesta fall handlar om hot och våld som ovan. Dessa återfinns inom Utbilkdning och IFO ffa, och i ngr enstaka fall ÄO och KoF. 2017 av de 18 ärendena klassar jag ca 8 st som otillåten påverkan. Vanligast inom IFO (ffa bistånd och service, stöd och försörjning) och handlar om avslag på ansökan om boende, ekonomiskt bistånd osv. Andra anmälningar rör trakasserier eller hot, men ej kopplade till myndighetsutövning.
4
Sjukfrånvaro i stadsdelsförvaltningar och fackförvaltningar
3 Sjukfrånvaro i stadsdelsförvaltningar och fackförvaltningar
5
Sjukfrånvaro total 2017 jämförelse SDF
6
Sjukfrånvaro förändring mellan 2017 och 2016 jämförelse SDF
7
Sjukfrånvaro SDF Östra Göteborg kort, lång och total i % 2011 - 2017
Här ser vi sjukfrånvaroutvecklingen för förvaltningen 2011 – Siffrorna är för helår. Det är framför allt långtidssjukfrånvaron som har ökat från 2011, men vi ser en nedåtgående trend under fjolåret. Korttidssjukfrånvaron har ökat något. Om vi jämför ack april månad i år med ack april månad förra året ser vi en ökning kort sjukfrånvaro, men en oförändrad långtidsfrånvaro. En förklaring kan kanske vara att influensan varit extra hård i år. 2017 Detta har delvis att göra med att vi arbetar mycket aktivt med att få ned sjukfrånvaron och bromsa utvecklingen. Många insatser görs i olika verksamheter och på flera håll följer man utvecklingen av sjukfrånvaron månadsvis. Utvecklingen av sjukfrånvaro i förvaltningen följer den nationella trenden med en ökad sjukfrånvaro.
8
Sjukfrånvaro i % per kön 2011 - 2017
Tittar vi på sjukfrånvaron uppdelat på kön för hela förvaltningen – inte bara chefer alltså – så ser det ut så här. Som ni ser så är det framför allt kvinnors långtidssjukfrånvaro som ökat de senaste åren. Detta följer den nationella trenden med en stark ökning i psykiskt relaterad sjukfrånvaro, där framför allt kvinnor står för den största delen. Värt att notera är att männens långtidssjukfrånvaro har gått ned de senaste åren. Korttidsfrånvaron för män respektive kvinnor har likadana kurvor, men kvinnorna ligger högre.
9
Yrkesgrupper med högst sjukfrånvaro
Staden Östra Personlig assistent Undersköterska Vårdbiträde Stödassistent (7) Barnskötare (8) Personlig assistent Undersköterska Dagbarnvårdare (6) Vårdbiträde Förskollärare (8)
10
Frisknärvaro i % 2017 jämförelse SDF
Vi ligger bra till och har ökat med 0,5 % enheter jmf 2016.
11
Yrkesgrupper med högst frisknärvaro
Staden Östra Ledningsarbete Kultur och museipersonal Handläggare Dagbarnvårdare (7) Lärare Ledningsarbete Kultur och museipersonal Handläggare Lärare Sjuksköterska (9)
12
Andel arbetad tid exklusive PAN Östra
Andel arbetad tid exklusive PAN Östra
13
Fyllnad och övertid Östra Göteborg
Fyllnad och övertid Östra Göteborg
14
Andel tim exkl PAN 2017
15
Östra Göteborg Helårsrapport personalvård SOS
16
Östra Göteborg Fördelning av antal ärenden per avdelning (förvaltning) för 2017 Utbildning 52 (52,5%) IFO & Funktionshinder 22 (22,2%) Äldreomsorg & Hälso-och sjukvård 18 (18,2%) Kultur & Fritid 4 (4,0%) Stödfunktioner (Stab, IT, HR) 3 (3,0%)
17
Företagshälsovård 2017 Totalt kr
18
Företagshälsovård 2017
19
Sektorernas handlingsplaner
Sektorernas handlingsplaner
20
Utbildning - Riskfaktorer
Utbildning - Riskfaktorer Riskkällor/Risker Bedöm-ning Åtgärd/aktivitet för att minimera risken Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Brist,undermåliga lokaler, skol- och förskolegårdar extra fysiska arbetsmiljöronder i kritiska farliga lokaler t ex slöjdsalar, gymnastikssalar och kemisalar. Tydlighet krings säkerhet för de som arbetar i lokalerna. Gul Förvaltaren för LF och eller planeringsledare för lokaler deltar på LSG en gång per termin Ordförande LSG April/maj okt/nov Kompetensförsörjning Röd Mer aktiv på pedagogen - fler VFU- studenter samt kvaliteshöjning på VFU-tiden ge bra förutsättningar för handledare som tar hand om VFU-studenter - strategisk lönepolitik - aktiv marknadsföring tillsammans med kommunikatör - validering från bsk till fsk- lärare i särskola påbyggnads-utbildning för lärare till speciallärare i särskola OC - Grundskoleförvalt ning/Förskoleförv altning Juni dec 2018 Hög faktisk/upplevd arbetsbelastning p.g.a. ekonomiska anpassningar Löpande information till personal om ekonomiska och organisatoriska läget. Delaktighet i organisatoriska lösningar. Utveckla kollegialt lärande och samarbetsformer. Rektorer/förskolec hefer Löpande Hög faktisk/upplevd arbetsbelastning p.g.a. svårigheter i att hitta vikarier. Utveckla kollegialt lärande och samarbetsformer. Introduktion av vikarier.Att arbeta med friskvård och förebyggande åtgärder. Otydlighet i roller och uppdrag som kan skapa konflikter och stress Utveckla uppdragsdialoger i grupp och individuellt för förtydligande av roller och arbetsuppgifter. Skriftligt dokument.
21
Utbildning - Friskfaktorer
Utbildning - Friskfaktorer Friskfaktorer Åtgärd/aktivitet för att främja hälsa Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Kollegialt lärande och samarbete Skapa forum för kollegialt lärande och samarbete Rektor/förskolech ef Löpande Ledarskapsutveckling Erbjuda fortbildning och handledning för rektorer/förskolechefer OC - Grundskoleförvalt ning/Förskoleförv altning Juni December 2018 Friskvård/sociala aktiviteter på arbetstid Sprida goda exempel, informera om regler kring friskvård OC/HR/rektorer/f örskolechefer - HR/Grundskolefö rvaltning/Förskole förvaltning/rektor er/förskolechefer
22
Individ och familjeomsorg samt Funktionshinder - Riskfaktorer
Individ och familjeomsorg samt Funktionshinder - Riskfaktorer Riskkällor/Risker Bedöm-ning Åtgärd/aktivitet för att minimera risken Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Arbetsbelastning F-stöd Röd Tillsätta en arbetsgrupp som ska kvalitetssäkra och identifiera risker i arbetsmiljön EC 181001 Inom ram Organisatorisk tillit F-stöd Följa handlingsplan 181231 Återhämtning efter hög arbetsbelastning F- stöd Återhämtning efter hög arbetsbelastning Omorganisation av adm. enheten Gul Bibehålla befintliga rutiner, tydlig kommunikation, tillit pågår Hög arbetsbelastning Område Bistånd o service Nära arbetsledning, extern handledning, bemannade tjänster Återhämtning Område Bistånd o service Friskvård på arbetstid, Nära arbetsledning, extern handledning samtal Samarbete teampartner att det finns en tydlighet på ömsesidig förväntan från samarbetspartners. Ansvarsfördelning när en teampartner är sjuk Hot och våld Område boende, dv och personligt stöd kontinuerlig kompetens utveckling hot o våld och planer ses över OC 2018 100 tkr Bemanning Fortfarande stort problem gällande korttidsvikarier Lyfts i organisationen
23
Individ och familjeomsorg samt Funktionshinder - Friskfaktorer
Individ och familjeomsorg samt Funktionshinder - Friskfaktorer Friskfaktorer Åtgärd/aktivitet för att främja hälsa Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Tillsatta tjänster Område Bistånd o service Tillsatta tjänster med en viss överbemanning - för att klara vakanser EC 181231 Inom ram Vi är varandras arbetsmiljö Område Bistånd och service alla tar ansvar för arbetsmiljön 180601 Friskvård på arbetstid Område Bistånd o service Gemensamma aktiviteter Handledning Område Bistånd o service Extern processhandledning Pågår Välmående ökad fysisk aktivitet Område Boende, dv och personligt stöd Hälsofrämjande insatser inom verksamhetsplanen 100 tkr Minskad stresskänsla ökat lugn Trygghet i att veta att det kommer en kollega (vikarie) Lyfts i organsiationen
24
Kultur och fritid - Riskfaktorer
Kultur och fritid - Riskfaktorer Riskkällor/Risker Bedöm-ning Åtgärd/aktivitet för att minimera risken Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Inte ändamålsenlig organisering Gul Hör ljudnivå i skolmatsalarna Dialog med rektorer Brist på verksamhetsanpassade lokaler Röd Utökad samverkan, delta i byggprocess av nya lokaler Bemötande
25
Kultur och fritid - Friskfaktorer
Kultur och fritid - Friskfaktorer Friskfaktorer Åtgärd/aktivitet för att främja hälsa Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Pilotprojekt arbetsmiljö Hälsoinspiratör, hälsopott, friskvårdstimma Ändamålsenlig organisering Utveckla verksamhetsdialog och APT God kommunikation Med hjälp av extern hjälp har vi identifierat brist och friskfaktorer. Plan för utvidgat arbete finns
26
Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård - Riskfaktorer
Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård - Riskfaktorer Riskfaktorer Åtgärd/aktivitet för att främja hälsa Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Lokaler: Arbetsplatsens utformning Översyn av lokaler, många vistas samtidigt i lokalerna. EC+OC+SC 2019 Larmfunktioner senaste och säkraste system ska användas. Översyn pågår OC+SC snarast
27
Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård - Friskfaktorer
Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård - Friskfaktorer Friskfaktorer Åtgärd/aktivitet för att främja hälsa Ansvarig Klart när? Uppskattad kostnad Schema Kunskap för att skapa scheman för återhämtning samt delaktighet EC pågående Teamkänsla Genom samarbete och dialog EC snarast Trygg och säker arbetsplats Arbeta med ökad kunskap om bland annat hot och våld. EC+OC 2018
28
Stödfunktionerna -Riskfaktorer
Stödfunktionerna -Riskfaktorer Arbetsbelastning Kompetenstapp
29
Stödfunktionerna - friskfaktorer
Stödfunktionerna - friskfaktorer Sänkt sjukfrånvaro Framtidstro, energi
30
Att lyfta i organisationen
Att lyfta i organisationen
31
Utbildning Hög faktisk/upplevd arbetsbelastning med risk för kvalitetssänkning och försämrad arbetsmiljö beroende på bristande kompetensförsörjning, ekonomisk restriktivitet, behov av tydlighet i roller och uppdrag, barngruppernas storlek, barn/elevers ökande behov av stödinsatser och olöst vikariesituation. Behov av mer praktiskt stöd i rekrytering, kommunikation, lokalfrågor och IT.
32
Individ och familjeomsorg samt funktionshinder
Individ och familjeomsorg samt funktionshinder Område Stöd och försörjning Lyfter brist på modern IT teknik. Inom Område Bistånd och service Otrygghet personalparkeringen på Tellusgatan. Behov av mer personal inom Barn och familjeenheterna, för hög arbetsbelastning. Lokalbrist på Tellusgatan, andra bokar rum. Driftstopp i Treserva har skapat flera arbetsmiljöbekymmer för personalen. Inom Område Boende, daglig verksamhet och personligt stöd Rekryteringsproblematiken fortsätter, behov av rekrytering upp till sex månader. Behov av rekryteringsspecialister på bemanningsenheten Det uppstår ett glapp i samband med återtillsättande av tjänster, då det inte finns ”egna” timavlönade vikarier. Område Stöd och försörjning lyfter brist på modern IT teknik. Inom Område Bistånd och service lyfta att flera av personalen upplever det otryggt att på eftermiddagarna gå till personalparkeringen på Tellusgatan. En tung arbetsbelastning och flera nya medarbetare gör att Barn och familjenheterna ser att de har behov med att utöka sin personal då bla arbetstyngdsmätningen visar på en allt för hög arbetsbelastning. Flera andra verksamheter bokar lokaler Tellusgatan - trots att de inte skall det- det medför att personalen som arbetar i huset inte kan ha de möten de behöver ha.Driftstopp i Treserva har skapat flera arbetsmiljöbekymmer för personalen. Inom Område Boende, daglig verksamhet och personligt stöd lyfts samma sak som lyftes förra året. Rekryteringsproblematiken fortsätter. Det ligger en inbyggd problematik att inte Bemanningsenheten har skickliga rekryterare och rekrytering upp till sex månader som flera andra stadsdelar infört. Då chefer i området inte har timanställda "egna vikarier" så uppstår ett glapp i samband med återtillsättande av tjänster. Gällande öppettider kväll och helg har nu tre boenden i stadsdelen tagit över vikarieanskaffningen.
33
Kultur och fritid KoF område: Måltid Hög ljudnivå i matsalarna.
Kultur och fritid KoF område: Måltid Hög ljudnivå i matsalarna. Gamla kök och trånga matsalar. Kökspersonalen glöms ofta bort vid brandövning på skolorna. KoF område: Fastighetsservice Framtida tillhörighet och organisering, både inom stadsdelsförvaltningen, men också gemensamt för staden, eller ny nämndtillhörighet. Att förändringsarbete görs på ett bra sätt i lagom takt, enligt vetenskap och beprövad metod. KoF område: Kultur och fritid Lokaler som inte är anpassade för verksamheten Vissa medarbetare upplever att de stör andra verksamheter , när de"lånar" andra verksamheters lokaler De periodvisa problemen med stök och hot i verksamheterna eller i dess anslutning
34
Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård
Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård Lokaler generellt ett stort problem, flera delar av lokalerna uppfyller inte krav för en god arbetsmiljö. Arbete för att förebygga hot- och våldssituationer. Oroligt i garaget på Förstamajgatan 2.
35
Stödfunktionerna Fysisk arbetsmiljö-synergonomi, toaletterna, allmän uppfräschning Fortsatt dialog om uppdragsbeskrivningar
36
Förvaltningsövergripande fortsatta åtgärder
Kompetensförsörjning ESF-satsning - kompetensutvecklingsinsatser Ledarutvecklingsprogram Kompetensförsörjning – fortsatt arbete Arbetsbelastning/Återhämtning Stöd till chefer Pilotprojekt – NAV-finansierat Översyn befattningar – ex socialadministratörer, förskoleassistenter, serviceassistenter mfl Centrala handlingsplaner arbetsmiljö – lokalt arbete Plan för att förbättra arbetsmiljön och sänka sjukfrånvarotalen Lokalförsörjning – eftersträva ändamålsenliga lokaler Koncept, ramprogram, process för lokalförsörjning Samordning inom Östra Göteborg och med nya förvaltningarna Fokus arbetsmiljövillkor för personal som arbetar i Östra Göteborgs lokaler, skriva in i avtal
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.