Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
”Jobbhälsan en samhällsutmaning?”
Bättre Skola 17 Januari. Skövde Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex
2
KORT OM SVENSKT KVALITETSINDEX
Startade som ett forskningsprojekt 1989 på Handelshögskolan i Stockholm. En del av EPSI Rating Group som gör motsvarande studier i Europa. SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling är huvudmän för SKI. Bedriver forskning tillsammans med bl.a. Handelshögskolan, Karolinska Institutet och SIQ.
3
Varför vi som jobbat med kundinsikter i 30 år pratar om medarbetare…
6
Nya krav och förväntningar från kunder – ger nya krav på medarbetare.
7
Tre av tio medarbetare upplever att kund är prioriterad på sin arbetsplats.
8
Hur står det till med Jobbhälsan i Sverige?
#PeopleMatter Hur står det till med Jobbhälsan i Sverige?
9
SKI Medarbetare och Jobbhäloindex
Studier har genomförts årligen sedan 2007 Består av ett 70-tal olika frågor om Arbetsförhållanden, hälsa, sjukfrånvaro, motivation, medarbetarnöjdhet etc. För 2018 har knappt respondenter. Möjligt att bryta på sektor, näringsgren, yrken, geografi etc. Möjligt för enskilda aktörer att genomföra studier för jämförelser mot svensk arbetsmarknad.
10
Över en miljon känner psykiskt obehag inför att gå till jobbet några gånger per månad eller oftare.
11
Yngre känner oftare psykiskt obehag inför att gå till jobbet
12
Hur är det med andra saker som skapar hållbara organisationer?
Motivation Meningsfullhet Rekommendation
13
Du känner dig motiverad i ditt arbete?
Motivation Du känner dig motiverad i ditt arbete? 2018 2015
14
Ditt arbete är meningsfullt?
Meningsfullhet Ditt arbete är meningsfullt? 2018 2015
15
Meningsfullhet
16
Du rekommenderar andra att söka jobb i din organisation
Rekommendation Du rekommenderar andra att söka jobb i din organisation 2018 2015
17
Hur ser vi på de som ska visa vägen – ledningen?
18
Ledningens förmåga att leda och utveckla verksamheten?
2018 2015
19
Ett modellbaseras arbetssätt
SKI Medarbetare Ett modellbaseras arbetssätt
20
Ett modellbaseras arbetssätt
SKI Medarbetare Ett modellbaseras arbetssätt
21
Vi ser starka samband mellan arbetsförhållanden och kundnöjdhet
Stor potential – Vi ser starka samband mellan arbetsförhållanden och kundnöjdhet
22
Stor potential IMAGE Jag är stolt över att tala om för andra var jag är anställd Om frågan ovan från medarbetarundersökningen ökar med 1 enhet, är den förväntade ökningen på kundnöjdhet 0,98 enheter. ORGANISATION Mina möjligheter att påverka hur mina arbetsuppgifter ska genomföras Om frågan ovan från medarbetarundersökningen ökar med 1 enhet, är den förväntade ökningen på kundnöjdhet 0,95 enheter. BALANS Mina möjligheter till att få stöd och hjälp av kollegor vid hög arbetsbelastning Om frågan ovan från medarbetarundersökningen ökar med 1 enhet, är den förväntade ökningen på kundnöjdhet 0,5 enheter.
23
Vad ser vi blir viktigt framåt?
#PeopleMatter Medarbetarna är en del av kundupplevelsen. Medarbetarna är en del av ”affären”. Många resultat går åt ”fel” håll! Alla är olika Underliggande drivkrafter till motivation och engagemang har aldrig varierat så mycket som nu.
24
Tack för mig Mobil: 073 – 151 75 98 Johan. parmler@kvalitetsindex
Tack för mig Mobil: 073 – @johanparmler
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.