Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA"— Presentationens avskrift:

1 Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA

2 bakgrund Målet inom sfi är att 42 procent ska uppnå godkänt betyg senast terminen efter kursstart. Resultaten har de senaste åren legat under arbets- och företagsnämndens målnivå. Andelen avbrott har också legat på en hög nivå. Flera insatser har genomförts de senaste åren för att stärka resultaten (ex. SAI, Sfi-bas, sfy, sfx, jobbspår). Kommunen har under våren analyserat resultaten och identifierat åtgärder och utvecklingsområden.

3 några siffror om sfi i nacka
18 skolenheter erbjuder sfi Antal elever och antal kursaktiviteter har ökat. 1 199 elever 2017, jämfört med 963 elever 2016. 1 641 kursaktiviteter 2017 jämfört med 1 262 kursaktiviteter 2016. 60 procent av eleverna har minst tio års utbildning från hemlandet (2017). 35 procent av eleverna genomförde sfi med godkänt betyg senast terminen efter kursstart (2017). Den genomsnittliga kurstiden var 5,9 månader (2017). Andelen avbrott var 37 procent (2017). Det tog i genomsnitt 188 dagar innan avbrott (2017). Vanligaste orsakerna till avbrott var arbete, flyttat till annan kommun och byte av sfi-anordnare.

4 Vad påverkar resultaten?
Lagstiftningen är otydlig Ïnga krav på kurslängd och omfattning Lämnar stort utrymme för lokal styrning Kontinuerlig antagning till sfi Försvårar planering och kontinuitet i undervisningen Utmaning att anpassa undervisningen när volymerna är små, likaså vid heterogena undervisningsgrupper. Ställer höga krav på lärarens förmåga att individanpassa undervisningen Obehöriga lärare Andelen behöriga lärare minskar (riket) Nackas anordnare har inte fullt ut behöriga lärare Inte CSN-berättigande Betygsskalan används inte fullt ut Bidrar till otydlighet för eleven och svårt för läraren att ställa krav

5 Vad är framgångsfaktorerna för goda resultat?
Tydlighet gentemot kunden kring syftet och målet med studierna Tydlighet kring kursslut och progression Tydliga krav Närvaro Att studier kopplas till praktik och studiebesök Individuella studieplaner Kontinuerlig kontakt och samtal med elever Bra lärare Att det inte uppstår glapp för eleven till följd av kommunens administrationsprocess Forum för erfarenhetsutbyte mellan anordnare

6 Vi kan se förbättrade resultat...
Första tertialet 2018 var det 53 procent av eleverna som fick godkänt betyg senast terminen efter kursstart. Genomförandetiden har minskat från 5,9 månader 2017 till 4,5 månader första tertialet 2018. Vad beror de förbättrade resultaten på? Tät dialog med er utbildningsanordnare kring de sviktande resultaten med nya satsningar och utvecklad undervisning som följd Införandet av jobbpeng Språk och arbetsintroduktion (SAI), som börjat ge effekt. Tydligare styrning och utvecklad kvalitetsuppföljning. Ökade volymer inom sfi har troligen medfört ökad kvalitet i undervisningen hos kommunens utbildningsanordnare.

7 Insatser och åtgärder för att stärka resultaten
Insatser/åtgärder Status Workshop med sfi-anordnare Genomfört Flygande inspektioner hos samtliga sfi-anordnare för att undersöka öppettider under sommaren och kvaliteten i undervisningen Översyn av auktorisationsvillkoren för VUX Utveckling av rutiner och riktlinjer kring prövning av betyg Utveckling av rutiner och riktlinjer kring individuella studieplaner Påbörjad Möjlighet till språkinlärning utanför komvux Pågår Fokusgrupper med målgruppen och sfi-lärare Ta fram jämförelsemått för sfi Översyn av ersättningsmodellen och betygsmodellen Fördjupad utredning och analys av avbrott och rutiner kring frånvaro Hösten 2018 Pilotprojekt sfi på heltid/intensiv

8 Pilotprojekt HELTIDS-SFI/INTENSIV SFI
Under hösten planerar vi att starta en pilot för heltids-sfi/intensiv sfi tillsammans med en/flera anordnare. Formerna är inte satta. Vi vill diskutera former, förutsättningar och intresse för ett pilotprojekt tillsammans med er. Hör av er om ni är intresserade av att delta i ett pilotprojekt! Alexandra Pihl, processutvecklare Arbets- och företagsenheten 070 –

9


Ladda ner ppt "Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA"

Liknande presentationer


Google-annonser