Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet
Videoåterbesök Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet Johan Dahl, leg. sjukgymnast Tom Nordgren, leg. fysioterapeut Rehab Väst
2
Bakgrund/syfte Utveckla nya arbetssätt för att med hjälp av digitalisering öka patienternas delaktighet i vårdprocessen samt skapa jämlik tillgång till vård.
3
Varför webbesök? Patienter med långa resor. Miljö. Valmöjlighet.
Tillgänglighet. Alternativ vid frånvaro – sjukdom/VAB/arbete: - minskat bortfall. Förstärkt telefonuppföljning. Resursteam.
4
Projektplan Okt 2016 – mars 2017. Fyra sjukgymnaster/fysioterapeuter i Motala/Mjölby. Mål: 10 besök. Fokus på återbesök.
5
Förberedelser Kunskapsinhämtning/inspiration. Videobesök med Storuman.
Test med olika utrustningar: - telefon, - surfplatta, - stationär, - laptop. Olika kamerautrustningar.
6
Utförande Okt 2016 – jan 2017. 16 planerade besök: - 7 genomförda, - 9 genomfördes ej. Totalt erbjöds 27 patienter videoåterbesök: - 11 tackade nej, - Orsaker: ej trygg/hade inte utrustning. Ingen kostnad under projektet.
7
Utförande Besök bokas i cosmic. Besök bokas via outlook.
Rum på kliniken bokas. Länk via mail.
8
Genomförda besök 6 kvinnor & 1 man. Ålder 28-68.
Åkommor: - nacke, - axel, - ländrygg, - höft, - knä. Hemifrån & arbetsplats.
9
Ej genomförda besök 5 kvinnor & 4 män. Ålder 28-68.
Orsaker: - uteblivet besök, - sjukdom SG/FT, - kom inte på skype; brandvägg & okänd orsak, - kom inte in på mailen, - tekniska problem ljud/bild.
10
Utvärdering Utvecklingsledare Helén Lövborg genomförde utvärderingar via telefon. 1-4 glad till ledsen. Frågor: Hur upplevde du den hjälp du fick i samtalet? Skulle du rekommendera någon du känner att pröva uppföljning via video? Hur upplevde du kvaliteten på videosamtalet?
11
Patientupplevelse Alla var nöjda med den hjälp de fick.
Alla skulle rekommendera uppföljning via video. Några upplevde inte full teknisk kvalitet på videosamtalet, men överlag bra.
12
Patientupplevelse Tre hade avbokats om det varit fysiskt besök: - VAB, - psykisk ohälsa, - smärta. Bra komplement till fysiskt besök.
13
Terapeutupplevelse Generellt positiva.
Komplement till telefon/mottagning: - specifik målgrupp; träning, - ej ersätta! Positivt i jämförelse med bara telefon. Färre avbokade besök. Ej optimalt upplagt: - bokningar/system olika. Beroende av patients utrustning/tekniska förmåga. Ingen skillnad på kamerautrustning.
14
Framtiden Implementerat i verksamheten.
Smidare bokning – sammankoppling cosmic/1177? Direktkoppling till Callme. Nybesök. Erbjudas video vid återbud: - utrustning på alla rum. Information. Komplement för att öka tillgänglighet. Valmöjligheter.
15
Videobesök Vi tänkte nu visa ett videobesök! Skypemöte
16
Tack för oss!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.