Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkommen! Datum, klubbens namn
Ta alla deltagare i hand och försök lära dig allas namn. Lycka till!
2
Välkommen till: Golfens Ledarutbildning 1 – Golfäventyret
Hälsa välkommen och presentera dig själv Handledningen för att hålla i utbildningen finns på
3
Nu ska vi se en film som beskriver hur Golfäventyret funkar
Nu ska vi se en film som beskriver hur Golfäventyret funkar. (Gå till nästa sida i presentationen och lägg in filmen i länken) Tessan kommer med ny film
4
Klicka på infoga, välj Video, välj online-video och klistra in länken. (Testa innan du kör skarpt läge, så att uppkoppling till internet, ljudet osv funkar) Länken:
5
Vem är du? Namn Erfarenhet som ledare Arbetat med Golfäventyret
Leken ”Ordningen” Leken ordningen går ut på att alla deltagare ställer sig i ordning efter t ex: Bokstavsordning, åldersordning, skostorlek, födelsemånad osv… Presentationen kan du variera hur du lägger upp beroende på vilken grupp du har framför dig.
6
Schema heldagsutbildning
XX.XX Inledning XX.XX Uppvärmning XX.XX Golfövningar XX.XX Lunch XX.XX Golfen slag XX.XX Spel XX.XX Avslutning Schema om du kör en heldagsutbildning. Fyll i de tider som gäller för din utbildningsdag om du har annat upplägg. Förslag Schema Inledning i teorisal Uppvärmning UTE Golfövningar UTE LUNCH Golfens slag UTE Spel UTE Sammanfattning, ledarstöd och reflektioner åter inne Avslut och diplom (Gäller om utbildningen sker över en dag. Den kan även förläggas till två förmiddagar, då gäller ny dag istället för lunch.) Upplägget går ut på att deltagarna själva får prova alla delar av Golfäventyrets innehåll snabbt ska komma igång som ledare för en grupp spelare. Deltagarna kommer att tillsammans både sätta upp utrustningen som behövs för momentet och genomföra det som om de vore en spelare efter instruktioner och avslutas med frågor och viktigt att ta med sig. Du börjar utbildningen i teorisal ca min och har PowerPoint presentationen till din hjälp. Dela ut böcker och se att du fått in allas namn, adresser och personnummer. Sedan ute praktiskt i 1,5 timme med uppvärmning och golfövning. Här slutar dagen eller så blir det lunch. Ute igen praktiskt lite mer än 2 timmar för golfens slag och spel. Glöm inte trycka ut scorekort till 50-banan till alla deltagare. Avslutningen är inne igen ca 30 min med hjälp av PowerPoint och dela ut diplom.
7
Schema tvådagsutbildning
Dag 1: XX.XX Inledning XX.XX Uppvärmning XX.XX Golfövningar Dag 2: XX.XX Golfen slag XX.XX Spel XX.XX Avslutning Schema om du kör vid två tillfällen: Fyll i de tider som gäller för din utbildningsdag om du har annat upplägg. I Handledningen hittar du exakt tidsplanering för utbildningsdagen som utgångspunkt.
8
Barnen har sitt eget häfte.
Ni har fått en bok framför er och sedan finns det även ett Golfäventyrethäfte för barn upp till 12 år Anpassat för BARNEN och riktat till barnen Medan GL1-boken och webben är för vuxna och används i ledarutbildningen.
9
Efter utbildningen vill vi att du:
Känner till upplägget i Golfäventyret Har lärt känna nya ledare Kan hålla ett träningspass imorgon Kan nivåanpassa träningen efter dina spelare Vet hur ledartrappan ser ut: Idag ska vi gå igenom första kapitlet i GL1- Golfäventyret Se sid 5
10
Att använda materialet
Materialet Golfäventyret är både spelarutveckling och ledarutbildning: Via ledare/förälder till spelaren Via tränare till spelaren Direkt till spelaren Målet är att spelarna ska bli fler och bättre. Det är upp till var och en av tränarna (eller klubben) hur Golfäventyret ska användas och hur många ledare som utbildas. Ju fler ledare desto större möjlighet att skapa mycket verksamhet som utvecklar spelarna. Tänk också på att sätta in föräldrarna i att använda materialet.
11
Upplev materialet med flera kepsar
Ledarens Tränarens Förälderns Barnets (spelarens) Under utbildningen kan du se materialet från fyra perspektiv. - Tränarens – vad behöver jag kunna för att kunna föra diskussionerna i GL1 Praktik Handledning? - Ledaren – tänk att du ska komma igång med materialet imorgon – då är det du som håller i passet. - Spelaren – vilken nivå är spelarna på egentligen? Sätt dig in i den nivån de befinner sig på. - Som förälder som ska träna och spela med sitt barn – tänk på att en del av de juniorer som kommer till oss inte har föräldrar som spelar golf.
12
Golfen kan lära av andra idrotter
Bygg gruppkänsla Lyft fram förebilder Anordna tävlingar, cuper, utbyten Skapa regelbundenhet Ge en helhetsbild av golfen (spelet) Bygg gruppkänsla genom aktiviteter som inte enbart har med golf att göra (läger, tv-spelskvällar, bowling, etc. – dock viktigt att golfen inte kommer för mycket i skymundan). Lyft fram förebilder (t ex duktiga spelare i klubben som kan fungera som mentorer/ledare). Anordna tävlingar som engagerar barnen. Anpassa till rätt nivå. Skapa regelbundenhet genom tydligare information om kontinuerliga träningar, återkommande ”events” som t ex cuper, träningsdagar eller sommarskolor (viktigt att ”binda upp” barnen för att skapa långsiktigt engagemang). Ge en helhetsbild av golfen genom fler chanser att spela på banorna (för mycket nötande/teknik och för lite spel motiverar inte). Spelet i centrum. Om det finns en permanent mindre 30/50-bana att alltid nyttja och spela finns också möjlighet att spela ofta och inte enbart vid organiserad träning. Kan ni komma på något mer?
13
Fundera: Hur kan du lära känna barnen i din träningsgrupp?
Kan du göra golfträningen mer lik t.ex. fotbollsträningen? Vad innebär det? Vad kan du göra för att barnen ska träna själva mellan träningarna? Vad kan du göra för att barnen ska längta till nästa träning? Låt deltagarna diskutera frågorna i bikupa två och två och diskutera sedan gemensamt vad som kom fram i grupperna. Välj om du vill ta med alla frågor eller bara ta med några.
14
För att få ut mest av GL1 praktik…
Vid de praktiska momenten: Följ med i boken Golfens Ledarutbildning 1 Diskutera vid rätt tillfälle – när ni läst uppgiften och genomfört det som står Reflektera efter varje avsnitt med hjälp av frågorna och ”Viktigt att ta med sig” Det är viktigt att följa GL1 Praktik Handledning. Denna är utformad för att vuxna ska få uppleva innehållet som spelare/ledare/tränare/föräldrar. Alla delar i handledningen följer samma struktur: 1. Deltagarna läser igenom uppgiften i boken. 2. Deltagarna sätter upp (med hjälp av utbildaren som ibland kan förbereda beroende på grupp) och genomför sedan uppgiften. 3. Utbildaren (tränaren) hjälper till under genomförandet. 4. Efter genomförandet blir det diskussion kring det man gjort blir det diskussion kring det man gjort – frågor finns i boken efter uppgiften. Bra är tex att deltagarna diskuterar frågorna 2&2 sedan samlar du som utbildare gruppen och går igenom vad som var viktigt att ta med sig. 5. Varje del avslutas med att de viktiga punkterna lyfts fram ”Viktigt att ta med sig” Du som utbildare har svaren på alla frågor i din Handledning.
15
Dagens praktiska övningar
Ta med: Penna Boken GL1 – Golfäventyret Golfutrustning Nu är det dags att spela golf! Det är nu dags att gå ut och genomföra praktiken. Alla deltagare tar med boken GL1- Golfäventyret och golfutrustning. Du som utbildare har förberett och tar med det material som behövs för de olika övningarna.
16
Avslutningspass Välkomna tillbaka in i teorisalen för det avslutande passet med information och reflektion. CA min Vill du lägga in någon info om din egen klubb till dina ledare passar det bra här i avslutet. Tex nuläge på klubben Värdegrund Vad gör du som ledare och hur vi jobbar i team Barnens väg i er träningsverksamhet
17
Därför väljer barn att idrotta:
Att ha kul Att utvecklas och att lära sig nya saker Att uppleva spänning Att umgås med kompisar Att vara fysiskt vältränad och stark Se sid 6 Nu är ni tillbaka i teorisalen. Svaren varför barn idrottar kommer från tidigare undersökningar och visar varför barn och ungdomar väljer att idrotta. Om INTE detta uppfylls finns det stor risk att spelare slutar. Delarna påverkar varandra – är det kul kommer man oftare, är man där oftare blir man bättre, dessutom utvecklar man kompisrelationer på golfbanan. * Att ha kul – upplevelsen av glädje är viktig * Att utvecklas och att lära sig nya saker – slå längre, lägre handicap etc * Att uppleva spänning – tävla etc * Att umgås med och få nya kompisar – att vara i en aktivitet, i ett socialt sammanhang * Att vara fysiskt vältränad och stark
18
Filmen Idrotten vill: Idrotten vill är ett idéprogram som ligger till grund för en omfattande utvecklings-och utbildningsverksamhet på alla nivåer inom idrottsrörelsen. Denna film beskriver på ett enkelt och tydligt sätt vad som är viktigt att tänka på för dig som ledare i en idrottsförening. Klicka på infoga, välj Video, välj online-video och klistra in länken. (Testa innan du kör skarpt läge, så att uppkoppling till internet, ljudet osv funkar)
19
Vad vill vi? Vad behövs? Fler spelare är med
Att det är KUL med golf Spelarna stannar kvar Spelarna utvecklas Vill träna och spela mer Vad behövs? Fler aktiviteter Fler ledare Utbildning för ledare Ledare och tränare i team Så varje år, skörda under flera år (barnen stannar kvar i golfen) En förlorad 3-års planta tar lång tid att ersätta (fortsätta efter 12-års ålder) Det är viktigt att närvaron bibehålls över året (längta till nästa träning) Viktigt att det sker utveckling Plantorna måste trivas och kräver omsorg (ledarskap)
20
50% Juniorer – nuläge Knappt 50 % av alla juniorer (ca 45 000)
har handicap 37 till inget handicap. Ca juniorer har hcp 37-54 Ca juniorer har ej handicap 72% av alla tjejer har 37 eller högre = Vi kan göra skillnad! 50% Den största andelen av ungdomarna (13-15 år) har hcp 37 eller högre. I princip alla under 12 år har över hcp 37. Brist på aktivitet? Vi kan göra skillnad! Vi får många barn till golfen vi behöver få dem att även vilja stanna. juniorer Fakta visar att de som inte utvecklas slutar ANDEL AV GOLFARNA: 9,9% ÄR JUNIORER
21
Vi behöver anpassa golfen efter barnen!
Hur? Behovet av mer och anpassad verksamhet på klubbarna Jämför med andra idrotter – fotboll/innebandy/handboll/friidrott… I de flesta andra idrotter tränar du för att tävla/spela. Träningen är anpassad (du tränar inte skott en hel träning), du tränar flera gånger i veckan, året runt. Skapa Ledarteam och göra det tillsammans så fler blir sedda och vi får fler träningar gärna året om.
22
Golfäventyret Spelarutveckling för barn 6–12 år Spelet i centrum
Innehåll för barn som utgår från barnens utveckling: Fys Motorik Golf Anpassat för barn och de får utvecklas i sin egen takt
23
Golfäventyret – boken/webben
Barnens häfte till spelaren – i varje bag Levling med klara- och göra-utmaningar Bok och webb till föräldrar, ledare och tränare Träningsinnehåll: Uppvärmning Golfslagens slag Spel Golfövningar Golfvett och regler Låt deltagarna bläddra i boken. Om du följt GL1 Praktik Handledning har alla ledare redan läst in första delen av varje avsnitt. Har ni loggat in på webben? - Låt gärna deltagarna testa så att det fungerar. Se sid 24 och förklara upplägget i boket i varje kapitel/level finns: Introduktion och planering av ett träningspass. • Uppvärmningsövningar som innehåller lek, kroppsuppvärmning och golfspecifik uppvärmning. • Spel på banan, hur du bygger banan och vad du ska tänka på med regler och säkerhet. • Golfens slag indelat i steg anpassade för nivå och utmaningar. • Golfövningar som är roliga, utvecklar spelet och kan anpassas efter nivå. • Utmaningar i barnens häfte och frågor på webben. • Avslutning med reflektion från passet och tips för vidare utveckling, både till barnen och till dig.
24
Ett steg i taget – ”levling”
Två sorters utmaningar: Klara-utmaningar: färdighet på en viss nivå Göra-utmaning: kräver insats och engagemang Spelarna kan tillsammans med föräldrar träna och testa på egen hand. Klara-utmaningar: Mäter en förmåga i färdighet på en viss nivå. Består av golfslag och spel. Göra-utmaning: Kräver en insats och ett engagemang. Prova tills du klarar det. Vi tror på att görande är oändligt så det är fler göra än klara speciellt i början. Utmaningarna följer banan – Regeltesterna bygger på just den banans regler. För 30-banan är det stort fokus på säkerheten. Det finns en ökning/progression i små steg. Sista steget är spel på banan med handicap
25
Ledarteam Skapar möjlighet till fler träningstillfällen Delat ansvar
Olika egenskaper kompletterar Tränaren coachar Roligare att jobba tillsammans Sid 17 Vilka problem kan uppstå och hur löser ni dem…….. T ex om en ledare ej kan komma till en träning – finns back-up? Gruppens spelregler – hur vill ni ha det i ert ledarteam? Bra att komma överens o tillsammans ( t ex hålla tider, mobiltelefon, ansvarsfördelning, tydlig start och avslut, se alla barnen).
26
Golfäventyret Ledarstöd
En guidning i ditt ledarskap med olika utmaningar att klara av 18 utmaningar och sen är du redo att ta nästa utbildningssteg – Golfens Ledarutbildning 2 Fördjupning Finns på golf.se/ledarutbildning och i boken Låt deltagarna öppna sid om Ledarstöd. Det är som aktiv ledare du får erfarenheter som du kan bolla och diskutera med andra ledare. Syftet med Ledarstöd är : Att du ska blir bekant med materialet och innehållet som finns i Golfäventyret Att du ska lära dig innehållet så att du kan använda och anpassa det efter aktiviteter och träningar Att du får erfarenheter av den glädje och de utmaningar som finns i att vara ledare. Direktlänk:
27
Golfens Ledarutbildning
Golf.se/ledarutbildning Golfens Ledarutbildning Distrikt & klubbar kan låna utbildare av SGF SGF genomför, distrikt kan beställa Se sid GL1 Golfäventyret Största delen praktisk utbildning Av Tränaren på klubben eller Utbildarteamet i distriktet – utbildad tränare och gärna utbildad ideell ledare i teamet Aktiv ledare Göra verksamhet i Ledarteam med tränare, ledare och föräldrar Ledare utvecklas med Golfäventyret och med spelarna i sin träningsgrupp på klubben. Skapar möjlighet för verksamheten att växa med fler engagerade ledare Delta i Lärgrupper tillsammans på klubben + Ledarstöd Ledarstöd Övningar och utmaningar för dig som ledare att göra innan du går GL2 GL2 För dem med erfarenhet av att använda materialet Golfäventyret (efter ca 2 års verksamhet med en grupp barn) Gjort Golfäventyret Ledarstöd Redo för nästa steg som ledare inom golfen TAU är nästa steg om du vill bli tränare
28
Lärgrupper SGF har tagit fram två upplägg på lärgrupp:
Lärgrupp ”Juniorutveckling på klubb - Introduktion” Kan genomföras på klubben innan GL1 för alla som är intresserade av att vara med och hjälpa till i verksamheten. Lärgrupp ” Juniorutveckling på klubb - Golfäventyret” Bör genomföras på klubben mellan GL1 och GL2 Se sid 20 En lärgrupp genomförs tillsammans som en utbildning/utveckling, där fokus ligger på diskussioner, samtal och praktiska uppgifter. I materialet finns diskussionsuppgifter, dessa är vägledande men inte tvingande. Lärgrupp ”Golfens Ledarutbildning Intro” – kan genomföras på klubben innan GL1 för alla som är intresserade av att vara med och hjälpa till i verksamheten. En lärgrupp som går igenom vad vi vill med juniorverksamheten på klubben och hur samarbetet med tränare, ledare och föräldrar fungerar. Vad vill klubben? Vem gör vad? Vill du vara med? Alla kan bidra! Lärgrupp ”Golfens Ledarutbildning Golfäventyret” – bör genomföras på klubben mellan GL1 och GL2 för att uppmuntra arbetet med materialet Golfäventyret och stämma av hur verksamheten fungerar. Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur?
29
Golfäventyret Cup Arrangera cupdagar på klubben!
Inom distriktet i samband med tävling på nästa nivå 2018 på 19 klubbar i åtta distrikt …för barnen i verksamheten och bjud in grannklubb/grannklubbar (skapa utbyten i zoner/poolspel. Läs mer i er bok om Tävlingar för barn på sid 19 GK arrangerade Golfäventyret Cup 2018: Film från Haverdal på golf.se Manualen kan du ladda ner på
30
Reflektion: Vad tar du med dig från dagen?
Deltagarna kommer fram en och en och berättar vad de tar med sig från dagen och får sitt diplom. Kan börja med att de får sitta tysta en minut och reflektera.
31
Avslut – tack för idag! Tack för ert engagemang! Nu kör vi och ser till att våra juniorer får bästa möjliga förutsättningar att ha kul, utvecklas och stannar kvar inom golfen! Dela ut diplom. Ev kan du be en och en komma upp få sitt diplom och säga bäst med utbildningen. Avsluta med att be deltagarna klappa händerna när du säger tre – 1, 2………. Klappa (du sa aldrig 3) = Barn gör som du gör – inte som du säger.
33
Ledarskap Frågor att fundera över:
Vad innebär det att vara tränare/ledare? Vad har du för roll och ansvar? Vilka önskemål/krav finns på föräldraengagemang? Har du erfarenheter på bra/dåligt ledarskap? Extra slide som du lägger in om du vill när du vill. Låt deltagarna diskutera frågorna i bikupa två och två och diskutera sedan gemensamt vad som kom fram i grupperna.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.