Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur är det att leva med en Autismspektrumdiagnos?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur är det att leva med en Autismspektrumdiagnos?"— Presentationens avskrift:

1 Hur är det att leva med en Autismspektrumdiagnos?
och Vad kan vi tänka på för att göra biblioteket mer autismvänligt? Detta är en presentation om vad ASD är, hur det är att leva med ASD och om den anpassning som biblioteket kan göra för att bemöta personer med ASD bättre. Det får spridas och användas av den som behöver det! ASD (Autism Spectrum Disorder - engelska) och AST (Autismspektrumtillstånd - svenska) är relativt nya samlingsnamn för flera olika diagnoser inom Autismspektrumet. Tidigare användes flera olika begrepp t.ex. Autistiskt syndrom, Aspergers syndrom, a-typisk autism m.m. Det är tyvärr INTE entydigt hur intresseorganisationer, myndigheter och psykiatrin använder begreppen så var medveten om att det kan växla en del. I denna powerpoint finns informativa filmer om vad autismspektrumtillstånd är, diskussionsfrågor samt tips på hur biblioteket kan anpassas. Vår förhoppning är att kunskap och anpassningar leder till att våra bibliotek blir mer Autism-vänliga (ASD-vänliga). Tidsåtgång för respektive film står angivet på ppt-bilderna för att lättare kunna beräkna tidsåtgången. Det finns totalt ca 38 min film. Det står er såklart fritt att plocka delar av detta material och anpassa innehållet så att det passar er verksamhet. ”Vi” används i betydelsen vi på biblioteket (inte i betydelsen vi som inte har ASD). Christina Johnson och Anna Fahlbeck , november till Nätverksträffen för bibliotek som har Äppelhyllor

2 Vad är ASD? ASD – Autism Spectrum Disorder (eng)
AST – Autismspektrumtillstånd (sv) I benämningen ingår Autistiskt syndrom, Aspergers syndrom, A- typisk autism mfl. Film om ASD (7.57 min): syndrom/ Relaterade tillstånd, infotext: tillstand/ Detta är en ny film från intresseorganisationen Attention som arbetar för att sprida kunskap om NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning). I denna film får vi förförståelse för Autism Spectrum Disorder (ASD): vad det är och vad det innebär för utmaningar för personen som har det och för dess närstående. Attention.se

3 Vad är ASD? Det går ju också att bädda in filmen direkt i powerpointen. Det är snyggare men det funkar inte alltid så därför ligger de som länkar i det här materialet. Attention.se

4 Kärnsymtom ASD: Svårigheter i kontakten med andra människor (socialt samspel) Specialintressen som kan uppta stor del av uppmärksamhet och tid Svårigheter att förstå och använda språket i kommunikationen med andra Bristande motorik Lätt att hamna i tvingande rutiner eller handlingar Säregna eller ovanliga sinnesintryck Attention listar kärnsymptom för ASD, dvs kännetecknande utmaningar. Vi återkommer till några av dessa i våra diskussionsfrågor längre fram som handlar om hur vi kan göra anpassningar på biblioteket. Källa: Attention.se

5 Behandla alla olika ”Att behandla andra som du själv vill bli behandlad” är ett uttryck som inte är gångbart vid bemötande av personer med NPF. Även inom diagnosen finns olikheter. Film ”Olika trots samma diagnos” (3.35): /film-litteratur-och- lankar/film/samtal-om-forstaelse- och-bemotande Det finns kärnsymptom för ASD men alla personer med ASD har inte samma utmaningar. ”Se beteendet som en logisk reaktion på ett annat sätt att fungera” (Infoteket Uppsala).

6 NPF syns inte Det sociala samspelet vid autism är den största utmaningen. Det är utmattande att passa in och att imitera beteenden - det kommer inte automatiskt. Det är svårare att upptäcka ASD hos flickor, de kamouflerar ofta sina utmaningar med t.ex. prestation. En diagnos är inte ett stigma snarare ett ovärderligt verktyg för att förstå sig själv. Lina Liman, Konsten att fejka arabiska. Lina lever med autism - "Är fullständigt utmattande" - Nyhetsmorgon (TV4) (9,22 min): LCijnuE Kort film om Lina: SVT Nyheter Öst (1.17 min): videos/ / NPF: förkortning för Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning Det förekommer olika benämningar parallellt, inget är mer rätt eller fel: funktionsnedsättning, funktionsvariation, funktionsvariant, funktionsutmaning. Begreppet funktionshinder används dock inte utan innebär att det är den yttre miljön som hindrar personen, tex genom avsaknad av hörselslinga, trappor som hindrar rullstol osv. I den lila rutan finns sammanfattande kommentarer från filmen. Håll i minnet den utmattning det innebär att ständigt bearbeta det sociala samspelet på en intellektuell nivå, något som för de flesta sker automatiskt. Ur Konsten att fejka Arabiska

7 Att göra världen begriplig
Attentions filmer från Anhöriga, T ex FÖRÄLDRARNA & ATT GÖRA VÄRLDEN BEGRIPLIG (6,46 min): rtal/anhorigmaterial/filmer/ På intresseorganisationen Attentions hemsida finns filmer med berättelser från barn som lever med funktionsvariation och deras familjer. Denna film ger bra inblick i hur det är att leva med ASD i en nära relation. Återkommande i berättelserna är också det stora behovet av förutsägbarhet hos dessa barn.

8 Vikten av rutin: Svårt med förändringar
Diskussionsfråga utifrån rubrik: Hur kan vi göra besöket på biblioteket mer förutsägbart? Den fysiska miljön Bemötandet Informationen I den här powerpointen lyfter vi tre utmaningar för personer med ASD, utifrån det vi hört i filmerna. Det första området handlar om betydelsen av förutsägbarhet och svårighet med förändringar. I den gröna rutan finns ett diskussionsblock kopplat till rubriken. Källa: Attentions.se

9 Autism friendly library U.K
Dimensions/Ascels inspirationsfilm till oss på bibliotek (9.50 min, bra tips ca in i filmen). =BJLbbJW1BpA Top tips (PDF): es/uploads/public/Dimensions%20 autism%20friendly%20libraries%2 0top%20tips.pdf I England har Ascel och Dimensions gjort ett informationsmaterial för att bibliotek ska bli mer ”autism friendly”. De har samlat sina bästa tips i en PDF Källa:

10 Sensorisk känslighet, ljud, ljus, rörelse
På grund av en annorlunda sensorisk upplevelse kan yttre stimuli vara stressande kom ihåg att: Inte gestikulera för mycket Inte kräva ögonkontakt Inte röra vid personen Diskussionsfråga utifrån rubrik: Hur kan vi göra besöket på biblioteket mindre utmanande? Den fysiska miljö Bemötandet Informationen Vad är mest nödvändigt att utveckla på vårt bibliotek just nu? Sensorisk känslighet eller ”en annan sensorisk upplevelse” kan vara en utmaning för personer med ASD. Här kommer diskussionsblock nr 2, som handlar om hur vi kan utveckla den fysiska miljön och bemötande utifrån detta. OBS!Det är inte så att alla med ASD tycker att det är ett besvär med yvigt kroppsspråk, ögonkontakt och beröring. Men om du märker att personen framför dig reagerar så kan sensorisk överstimulans vara förklaringen.

11 Språk och kommunikation: Svårt att läsa mellan raderna:
Ett ögonblick Först till kvarn Diskussionsfråga utifrån rubrik Hur kan vi göra bibliotekets information tydligare och mer kognitivt lättfattligt? I den fysiska miljön I mötet med besökaren Vilka kommunikationsformer kan vi använda? Film, qr-kod, text, affischer, annat? Hur formulerar vi vår information och i vilka kanaler, hur gör vi bibliotekets kommunikation mer kognitivt lättfattligt – det är det tredje diskussonsområdet utifrån det vi nu lärt om ASD.

12 Mer kunskap och tips på utbildningar om ASD
Autism och Aspergerförbundets webbutbildning: På Autism och Aspergerförbundets websida finns en webbutbildning för den som vill lära mer. Klippt från Autism och Aspergerförbundets webbsida för webbkursen e-autism: ”e-autism är en helt kostnadsfri webbkurs genom Autism- och Aspergerförbundet. Den är öppen för alla. Webbkursen "Introduktion till autism" är uppdelad i sju olika avsnitt som bland annat berör tänkande, sinnesintryck, kommunikation, stress och energi. Avsnitten är mellan ca 10 och 15 minuter långa. Du kan göra de olika avsnitten i din egen takt. Du kan logga ut och sedan logga in och fortsätta där du var vid ett annat tillfälle. På slutet kan du göra ett kunskapstest och skriva ut ett diplom.” Notera att det finns reflektionsfrågor kopplade till kursen!

13 Tips på infomaterial om NPF, att ha i Äppelhyllan för barn och deras anhöriga
Folder för barn om olika NPF- diagnoser: pf/information-barn/ Länklista Boktips NPF: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar Denna folder finns också om ADHD och Tourettes syndrom.

14 Länklista: Autism och Aspergerförbundet: https://www.autism.se/
Attention, intresseorganisation NPF: Specialpedagogiska skolmyndigheten: Myndigheten för tillgängliga medier: Barnens bibliotek (sökord: Äppelhyllan): På dessa webbsidor finns information om Neuropsykiatriska funktionsvariationer, tips, filmer, rättigheter, boktips och länkar.

15 Diskussionsfrågor utifrån rapporten ”Funkar det” av Lynn Alpberg
Vilka utmaningar och vilka möjligheter ser du när det gäller verksamhet för barn med funktionsvariationer på ditt bibliotek? Finns det någon existerande verksamhet på ert bibliotek som du tror på ett enkelt sätt skulle kunna anpassas för att passa fler?

16 Diskussionsfrågor om medier på Äppelhyllan
 Vad lånas mest på er Äppelhylla och av vilken målgrupp? Finns det någon medietyp som lånas sällan/inte alls hos er? Vet ni varför i så fall? När ni köper in, är det något ni satsar mer på och vad i så fall? Av vilken anledning? Mejlfråga till biblioteksföreningens nätverket för bibliotek med Äppelhyllor.

17 Kontaktinfo till Äppelstyret: Biblioteksföreningens styrgrupp för Nätverket för bibliotek med Äppelhyllor.


Ladda ner ppt "Hur är det att leva med en Autismspektrumdiagnos?"

Liknande presentationer


Google-annonser