Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lönesamtal och bedömningsområden

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lönesamtal och bedömningsområden"— Presentationens avskrift:

1 Lönesamtal och bedömningsområden
Bilder att använda vid arbetsplatsmöten Reviderad

2 Dialogerna Formella samtal Utvecklingssamtal
Lönesamtal (prestationsbedömningssamtal) Uppföljande lönesamtal _____________________________________________________ Lönesättande samtal (prestationsbedömning + dialog om ny lön) (Gäller Saco-medlemmar vid UFV, UU Innovation, NCK & Internrevisionen)

3 Utvecklingssamtalet Ett framåtsyftande samtal
Ett samtal som fokuserar på utförda arbetsprestationer i förhållande till huvudsakliga arbetsuppgifter

4 Lönesamtalet Ett bakåtsyftande samtal som ska genomföras inför lönerevision Ett samtal som fokuserar på utförda arbetsprestationer i förhållande till huvudsakliga arbetsuppgifter Sammanvägd bedömning av arbetsprestationer under perioden Ett samtal som utgår från bedömningsområdena/ lönekriterierna

5 Syftet med lönesamtalet
Att som medarbetare får veta utgångspunkterna för den nya lönen Att som medarbetare få återkoppling på arbetsprestationer Att bidra till bättre förståelse för sambandet mellan mål – arbetsprestation – lön En medarbetare arbetar för hela lönen. Inte enbart för en löneökning. Lönesamtalet ska handla om en medarbetares totala arbetsprestation och totala lön och är ett tillfälle att ge återkoppling på arbetsresultatet i förhållande till de mål eller uppdrag verksamheten ska uppfylla. En medarbetare ska få information om på vilka grunder den nya lönen har förändrats och på vilket sätt medarbetaren kan påverka sin löneutveckling. Mål Uppdrag Arbets- prestation Lön

6 Lönesamtalets övriga innehåll
Båda parter inställda på konstruktiv dialog Samtalet kopplas till övriga samtal som genomförs under året Utvecklingsmöjligheter tydliggörs Notera! Lönen fastställs i förhandlingar mellan arbetsgivaren och facket för de medarbetare som är fackligt anslutna.

7 Bedömningsområden och lönekriterier
Ledningen har beslutat om: Sex bedömningsområden för forskande och undervisande personal Fyra bedömningsområden för teknisk och administrativ Till varje bedömningsområde finns förslag till lönekriterier Varje institution/motsvarande ska definiera vilka lönekriterier som gäller för lönesättning Ledningen har beslutat om bedömningsområdena. För att skapa en bra process vid framtagandet av lönekriterier rekommenderas att detta görs i samverkan mellan chefer och medarbetare (eller medarbetarrepresentanter)

8 Syftet med bedömningsområden och lönekriterier
Att spegla vägledande principer som bidrar till en god verksamhet och de krav som ställs på medarbetare Att ge stöd till chefer och medarbetare i lönesamtalet Att öka enhetlighet och minska utrymme för subjektiva tolkningar Kriterierna behöver fyllas med mening vid varje vetenskapsområde alternativt institution/enhet

9 Bedömningsområden för forskande och undervisande personal
Prestationer som bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet Prestationer som bidragit till en god arbets- och studiemiljö Prestationer inom forskning (inklusive handledning av doktorander och administration kopplat till forskningen) Prestationer inom undervisning (inklusive undervisning på forskarutbildning och administration kopplat till undervisningen) Prestationer inom samverkan med det omgivande samhället Prestationer i ledningsuppdrag och/eller administrativa uppdrag Lönekriterierna har reviderats inför lönerevisionen Revisionen innebär i sak inga större förändringar, revideringen har inneburit en omformulering av kriterier till bedömningsområden. Bedömningsområdena har ingen inbördes rangordning. För att markera vikten av helhetssyn och helhetsbedömning ligger de två bedömningsområdena som handlar om helhet (bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet, bidragit till en god arbets- och studiemiljö) överst på listan.

10 Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal
Prestationer som bidragit till ett gott stöd till verksamheten Prestationer som bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet Prestationer som bidragit till en god arbets- och studiemiljö Prestationer gällande ledningsuppdrag och/eller administrativa uppdrag

11 Nivåbeskrivningar vid bedömning
Vid bedömning av arbetsprestationer kan följande nivåer användas: Personen utgör genom sina arbetsprestationer en förebild Personen utmärker sig genom sina arbetsprestationer positivt Personens arbetsprestationer är tillfredsställande Personens arbetsprestationer har brister/behöver utvecklas Syftet med en nivåbeskrivning är att underlätta bedömning av och dialog om arbetsprestation. Nivåerna kan utgöra en av utgångspunkterna för saklig motivering av ny lön.

12 Lönekriterier med fyra nivåer
Personens arbetsprestationer har brister/behöver utvecklas: Medarbetaren brister i någon aspekt i vilja eller förmåga i relation till sitt uppdrag och/eller roll Beskriver en arbetsprestation som i någon aspekt behöver utvecklas för att uppnå förväntningarna Ett utgångsläge att utvecklas från

13 Lönekriterier med fyra nivåer
Personens arbetsprestationer är tillfredsställande: Uppfyller förväntningarna Medarbetaren har erforderlig kunskap och förmåga och visar vilja till utveckling

14 Lönekriterier med fyra nivåer
Personen utmärker sig genom sina arbetsprestationer positivt: Beskriver arbetsprestationer som ger mervärde till verksamheten Medarbetaren visar vilja och förmåga att prestera inom olika områden

15 Lönekriterier med fyra nivåer
Personen utgör genom sina arbetsprestationer en förebild: Medarbetaren är en bärare av Uppsala universitets uppdrag och mål Uppfattas inom och utanför den egna arbetsplatsen som en positiv förebild

16 Användningen av utgångspunkter och nivåbeskrivningar
Chef och medarbetare bör enbart fokusera på de utgångspunkter som bäst fångar upp arbetsuppgifter och krav i arbetet Beskrivningar bör användas för att skapa en helhetsbedömning av arbetsprestationer Beskrivningar kan utgöra ett stöd i dialogen mellan medarbetare och ansvarig chef

17 Att tänka på före lönesamtalet
Har du fått tillräcklig information om förutsättningarna inför lönerevisionen? Förbered dig Tänk igenom vad du vill förmedla i samtalet kopplat till samtalets syfte Utvärdera helheten Har något förändrats sedan förra lönesamtalet? Hur bedömer du arbetsprestationen?

18 Om ni har olika uppfattningar om arbetsprestationen
Det är okej att tycka olika Lyssna in varandra, försök förstå varandras olika perspektiv Tydlighet är viktigt för att båda parter ska kunna förstå varandra Era olika synpunkter bör framgå i en dokumentation från lönesamtalet

19 När lönerevisionen är avslutad
Besked om ny lön och uppföljande samtal Chef informerar om ny lön – efter den lokala förhandlingen mellan arbetsgivaren och facket Medarbetare erbjuds ett uppföljande samtal med syfte att förklara den nya lönen - dialog om hela lönen, inte bara lönejusteringen

20 Att diskutera … Hur kan lönesamtalet bidra till att kopplingen mellan arbetsinsats och lön blir tydligare?


Ladda ner ppt "Lönesamtal och bedömningsområden"

Liknande presentationer


Google-annonser