Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stress i arbetslivet Gunnar Bergström Professor arbetshälsovetenskap

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stress i arbetslivet Gunnar Bergström Professor arbetshälsovetenskap"— Presentationens avskrift:

1 Stress i arbetslivet Gunnar Bergström Professor arbetshälsovetenskap

2 Vad gör Gunnar? Främjande – förebyggande - rehabilitering
Arbetslivs- och interventionsforskning Arbetsmiljö - Hälsa - Produktivitet Psykosocial arbetsmiljö Nämn företagshälsa och primärvård. Nämn risk och friskfaktorer

3 Arbete och Hälsa Waddell & Burton Is Work Good for Your Health and Well-Being. 2006
Det finns stark evidens för att förvärvsarbete är bra både för fysisk och psykisk hälsa och välmående. Arbete kan ha en terapeutisk effekt och kan motverka skadliga hälsoeffekter av arbetslöshet. Waddell & Burton Is Work Good for Your Health and Well-Being

4 Stress i arbetslivet 2018-12-31 Gunnar.bergstrom@hig.se
Jag tänkte nu ge några exempel på pågående projekt, eller kommande projekt som jag är involverad i och som berör psykisk ohälsa. Även om sannolikt siffror med sjukskrivning kommer att variera i framtiden också, precis som det gjort under tidigare decennier, så tror jag att psykisk ohälsa även i fortsättningen kommer att vara en av de dominerande anledningarna till försämrad arbetshälsa under överskådlig tid framöver.

5 Varför är stress i arbetslivet viktigt?
Orsakar Minskad livskvalitet bland anställda och anhöriga Stora produktionsbortfall för arbetsgivare Enorma kostnader för samhället Kostnader för stress och psykisk ohälsa i Europa: 136 miljarder €. Sverige 70 miljarder kronor MENTAL HEALTH AND WORK: SWEDEN OECD 2013

6 Hur tar sig långvarig stress uttryck i en organisation?
”Stress gör hela organisationen dummare” Ökad risk för Fysisk och psykisk ohälsa Olyckor Minskad produktivitet Mobbning och trakasserier Lars Göran Wallgren Tengberg, civilekonom och docent, Göteborgs universitet. Arbetarskydd,   Arbetsglädje, motivation, samarbete…

7 Vilka påverkbara faktorer finns för att minska stress och psykisk ohälsa? (1)
Exempel, arbetsgruppsnivå Balans mellan krav och resurser Inflytande Socialt stöd Att få erkännande för sin arbetsinsats Att se sig som rättvist behandlad Återkoppling Samvetstress Bergström G, et al. Preventing sickness absenteeism… BMC Public Health. 2017;17. SBU. Arbetsmiljöns betydelse… Stockholm: 2014.

8 Problemlösningsmetod vid stress och psykisk ohälsa i Arbetslivet (PIA-studien)
Problemlösningsmetod tillsammans med anställd och chef. Förbättras arbetsförmågan och minskar risk för framtida sjukskrivning? Bergström G, et al. Preventing sickness absenteeism… BMC Public Health. 2017;17.

9 Vilka påverkbara faktorer finns för att minska stress och psykisk ohälsa? (2)
Ledningsgruppsnivå Strategiska beslut kring organisatoriska policys, rutiner och praktisk tillämpning av dessa för att skydda de anställdas psykiska hälsa och säkerhet. (Dollard & Bakker, 2010).

10 Nationella normvärden för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
Huvudsyfte: Att ta fram nationella normvärden för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön på svenska arbetsplatser Att utvärdera värdet och tillförlitligheten av mätningar av organisationsklimat på arbetsplatser. Projektledare Dr Hanne Berthelsen, Malmö universitet, Medverkande: Professor Hugo Westerlund, Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet Professor Gunnar Bergström, Högskolan i Gävle, Karolinska Institutet

11 Vad vet vi idag om effektiva åtgärder för att främja psykisk hälsa och förebygga ohälsa i arbetslivet?

12 Insatser via företagshälsan för att minska eller förebygga psykisk ohälsa En litteraturgenomgång
Uppdatering har gjorts på uppdrag från Folkhälsomyndigheten. Presenteras hösten 2018. Namn Efternamn

13 Sammanfattning Problemlösningsbaserad metod och arbetsinriktad KBT underlättar arbetsåtergång. Kunskapen är otillräcklig kring förebyggande insatser eller tidig prevention bland de som har psykiska symtom Arbetssituationen behöver tas upp tidigt i processen vid rehabilitering. Metoder för symtomhantering och arbetsåtergång behöver erbjudas parallellt. Björk-Brämberg, E, Axén, I. Strömberg, C; Bergström, G 2018 Insatser via företaghälsovården…

14 Arbetsmiljö – hälsa - produktivitet
Hälsosamma organisationer, eller ”healthy organizations” är ett begrepp som kanske traditionellt huvudsakligen fokuserade på att en organisations finanser var i ordning men under senare årtionden har forskare lyft upp att det bör handla om att organisationen främjar både produktivitet (finansiellt, produkter) och hälsa och välmående bland de anställda. Vad jag har mött genom åren är dock att det är ju bra med hälsoinsatser men bidrar det till vår produktivitet. Och hur vet vi det, hur kan vi mäta etc. Är en ohälsosam organisation då en organisation som varken är effektiv eller främjar hälsa? Och kan den ändå vara finansiellt framgångsrik, eller kvarstå inom exvis offentliga organisationer?

15 Är arbetsmiljöarbete lönsamt?
Flera forskningsöversikter visar på positiva ekonomiska effekter Grimani, Bergström et al 2017; Tompa 2009, Frick & Johansson 2013, ”Allt som har lagstöd när det kommer till rehabilitering, arbetsmiljö, där rullar det på bra… Men det är de andra delarna som haltar.” Martinsson, Lohela-Karlsson, M, Kwak, L. Bergström, G. Hellman, T. 2016, BMC Public Health

16 Ohälsans ”osynliga” kostnader
758 svenska chefer fick bedöma olika fall av ohälsa och arbetsmiljöproblem på arbetsplatsen. Vad kostar ohälsan arbetsgivare enligt chefernas bedömning? Kostnader för sjuknärvaro och arbetsmiljöproblem överstiger kostnader för sjukfrånvaro Strömberg C, Aboagye E, Hagberg J, Bergström G, Lohela-Karlsson M. Estimating the effect and economic impact of... Value in Health (2017)

17 Genomsnittlig prestation hos anställda med arbetsmiljö- och/eller hälsoproblem
15 timmar vecka arbetsmiljöproblem Beräknat på 40 timmar med 100% effektivt Lohela Karlsson M, Bergstrom G, Bjorklund C, et al. J occup environ med. 2013;55(12):

18 Är vi mer stressade på jobbet idag?

19 Under nittiotalet fick vi mer att göra på svenska arbetsplatser

20 ”Alldeles för mycket att göra” på jobbet
(Arbetsmiljöverket Arbetsorsakade besvär 2016)

21 Andra faktorer Från 2001 till 2015 har nivåerna för meningsfullt arbete, återhämtning och inflytande över arbetet varit relativt stabilt. Det sociala stödet mätt som uppskattning från chef eller arbetskamrater har ökat något.

22 Jämförelse av utveckling av stress i arbetet och sjukfrånvaro pga psykisk ohälsa

23 …men arbetsorsakade besvär tillskrivs i högre grad stress och psykisk belastning.

24 Ökad stress i dagens arbetsliv?
Stressen har inte ökat generellt sedan milleniumskiftet Men däremot jämfört med början på nittiotalet Både kvinnor och män uppger oftare stress och psykiska krav på jobbet som förklaring till arbetsorsakade besvär Vid en jämförelse med andra EU-länder ligger Sverige ungefär i mitten vad gäller kvalitet på arbetsmiljön

25 Men stress och dess konsekvenser är en stor utmaning i dagens arbetsliv
”Drygt sex av tio sysselsatta hade i viss mån eller i hög utsträckning alldeles för mycket att göra 2017.” Arbetsmiljöstatistik Rapport 2018:2 Arbetsmiljön 2017, s.70

26 Användning av forskning kring
stress i arbetslivet Några exempel Vid organisationsförändring – utvärdering av insatser Risker och främjande faktorer för hälsa och produktivitet Screeninginstrument för riktade insatser vid stress Verktyg i arbetsmiljöarbetet Ta också något från afa föreläsning parnersamverkan – forskarperspektiv - praktikerperspektiv

27 Forskning i samverkan med arbetslivet
Praktiskt användbar forskning för en arbetsmiljö som främjar både de anställdas hälsa och organisationens produktivitet

28 Namn Efternamn


Ladda ner ppt "Stress i arbetslivet Gunnar Bergström Professor arbetshälsovetenskap"

Liknande presentationer


Google-annonser