Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”En av nordens mest älskade tavlor”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”En av nordens mest älskade tavlor”"— Presentationens avskrift:

1 Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”En av nordens mest älskade tavlor”
En krage utan huvud i lövverket. Såg Du den innan? Vem? Syfte? Övermålning? Miss i arbetet? Missar vi något i svensk sjukvård av idag? I så fall varför det?

2 Behöver vi verksamhetsutveckling?
TILLGÄNGLIGHET Vad innehåller begreppet? Hur mäter vi? Vårdgarantin ( ): Möjlighet eller hot? Kan patienten hjälpa till? PATIENTUPPLEVELSEN Hur skall vi fråga? Vad gör vi med svaren? Hur ser följsamheten ut? RÄTT PATIENT RÄTT VÅRD RÄTT TIDPUNKT PATIENTSÄKERHET BOTA LINDRA TRÖSTA VÅRDDOKUMENTATION Är detta den senaste versionen? Kan ett dokument ersätta flera? Går dokumentet att hitta snabbare? Kan effektivare administration bidra till en mer rättvis och Mindre godtycklig bedömning?

3 Vad innebär tillgänglighet i vår organisation?
SOCIAL SAMVARO PATIENTKONTAKT: Brev Telefon INFORMATION/ FORTBILDNING Tid för diskussion och reflektion INREMITTERANDE: Telefon Brevförfrågan Remiss E-KONTAKT: Kollegor Branschorganisationer Internpost Meddelandefunktion i VAS Kan en annan struktur frigöra tid? AUSKULTATIONER FÖRBÄTTRINGSARBETE LÄKARBESÖK: Sjukhistoria Undersökning Upprättande av journal SJUKSKÖTERSKEBESÖK ADMINISTRATIVT PATIENTARBETE: Signeringslista Fotolista Bevakningslista

4 Tillgänglighet läkare/sjuksköterskebesök för våra diabetespatienter
Tillgänglighet läkare/sjuksköterskebesök för våra barnpatienter

5 Total tillgänglighet läkarbesök för patienter med ögonbesvär
ARBETSMETODIKEN Har inte påverkat det totala antalet besök eller andel återbesök hos enskild läkare. Utmanar till nya mätningar och upp- följningar vilket görs fortlöpande och håller projekten vid liv. Inbjuder till återkommande avstäm- ningsmöten integrerade i traditionellt kliniskt arbete vilket ger god tidseffektivitet. Ger ett trevligt arbetsklimat där nya idéer får slå rot och tillväxa efter egen kraft. Ger oss möjlighet att förbättra informationsspridningen inom organisationen.

6 Forum för diskussion och reflektioner
Säkrare flöden med strukturerad och uppdaterad information som återfinns när den behövs. RÅDGIVNING PATIENTRIKTAD INFORMATION VÅRDPROGRAM KLINISKA RIKTLINJER HEMSIDA ÖGONSJUKVÅRDEN NORRBOTTEN via SCHEMA OCH JOURLISTOR RUTINER UTVECKLINGSGSARBTE KVALITETSUTVECKLING BILDATLAS UTBILDNING/ FORTBILDNING Forum för diskussion och reflektioner

7 ÖGONSJUKVÅRDENS HEMSIDA via WWW.NLL.SE
Länkar till patientriktade och internriktade dokument efter huvudsakligt innehåll. Handikappanpassat. Spårbara. Uppdateras direkt i dokumentet. Gamla versioner sparas automatiskt. Åtkomliga i realtid från intra- och internät. Information om kontaktvägar erbjuds patienten dygnet runt. Nulägesbeskrivningar av alla förbättringsprojekt. VÅRDGARANTIN skall gälla alla patientgrupper: DIABETES GRÅ STARR GRÖN STARR BARN

8 DIABETES: Så organiserar vi våra dokument och underlättar informationshanteringen .
Dokumenten återfinns direkt. Vi sparar tid, ökar säkerheten och kan fokusera på det unika i varje patientmöte. Interaktiv beskrivning väcker nyfikenhet. Informerade patienter är tryggare och följer ordinationen bättre.

9 GRÅ STARR: Rättvis vårdgaranti
GRÅ STARR: Rättvis vårdgaranti. Lika bedömning för patienter med samma diagnos. Nationellt indikationsinstrument (NIKE) hjälper oss att identifiera rätt patient i rätt tid. Uppföljande mätningar visar en process i någorlunda balans. Indikationsinstrumentet hjälper oss också att minska internvariationen. Prioritering med indikations- instrumentet priquest/NIKE: Prio 1+2: 30% Prio 3: 70% Prioritering utan indikations- Prio 1+2: 69% Prio 3: 31%

10 4 vårdadministartiva dokument blir 1 i opanmälan grå starr
Förenklad och snabbare administra- tion med ökad säkerhet och kvalite. Fler patienter kan tas om hand under samma tid samtidigt som: Patienten blir delaktig i beslutet. Vårdgarantin blir mindre godtycklig. Ökad kunskapsspridning – alla doktorer får möjlighet att följa sina patienter i diskussionen inför en ev operation.

11 GRÖN STARR: Strukturerad patientinformation bidrar till bättre följsamhet
Arbetsunderlag för vårt nya projekt ”Glaukomskola”. Vi renodlar vårt arbetssätt med elektronisk informationsöver- föring som komplement till muntlig information. Stärker patientens ställning. Bidrar till bättre följsamhet. Ökar kunskapsspridningen.

12 Utvärdering av enkät GLAUKOMSKOLA
Interaktiv beskrivning väcker nyfikenhet. Informerade patienter ger bättre följsamhet. Patientenkät påvisar behovet. Uppföljande enkät visar att vi går åt rätt håll.

13 ICD-kod/KSH-97 dvs diagnosnumret…
Bättre patientsäkerhet när vi känner igen söksystemet som binder ihop rutinbeskrivningen med… ICD-kod/KSH-97 dvs diagnosnumret… …och/eller KVÅ dvs klassifikation av vårdåtgärd enl direktiv fr SoS 2005

14 …eller med allmän information till patienter/annan målgrupp…
…eller med ett specifikt läkemedel. Här exempliferat med triamcinolon (Kenacort)… …eller med allmän information till patienter/annan målgrupp…

15 En fantastisk möjlighet. Ger oss möjlighet att fokusera på:
SAMANFATTNING VÅRDGARANTIN: En fantastisk möjlighet. Ger oss möjlighet att fokusera på: 1. VÅRDADMINISTRATION: Kan förenklas. Frigör tid och ökar patient- säkerheten använd på rätt sätt och i sam- arbete med modern IT-teknik. 2. TILLGÄNGLIGHET: Vi ser inte alla ”ansikten” och vi nyttjar antagligen inte alla tänkbara kontaktytor. Rätt tänkt och utfört kan vi säkert öka vår tillgänglighet ytterligare. 3. PATIENTUPPLEVELSEN: Patienten är vår bästa samarbetspartner. Enkätanvändandet kan säkert utökas och ge oss möjlighet att fokusera på det unika i varje enskilt möte.


Ladda ner ppt "Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”En av nordens mest älskade tavlor”"

Liknande presentationer


Google-annonser