Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Översynen av facknämnds-organisationen
Grupperingarna kring - Utbildning och arbetsmarknad - Miljö och klimat CSG
2
På agendan Arbetsformer i översynen Arbetsläget
Grupperingen kring Utbildning och arbetsmarknad Grupperingen kring Miljö och klimat
3
Mål för översynen Översynens övergripande mål är att öka facknämndernas förutsättningar att bedriva en effektiv och transparent verksamhet med fokus på nytta för göteborgarna. Ytterligare ett mål för översynen är att stärka förutsättningarna för den politiska styrningen av facknämndernas verksamhet ur ett samlat perspektiv. I uppdraget för översynen ingår även att belysa nämndernas storlek.
4
Arbetsformer för översynen
Arbetet sker i grupperingar Två faser Fas 1 resulterar i förslag till fortsatt inriktning på översynen Fas 2 resulterar i konkreta förslag till förändrad eller bibehållen organisation Miljö och klimat Service Utbildning och arbetsmarknad Förvaltning och underhåll Lokalförsörjning Stadsutveckling Kultur och fritid Övriga fackförvaltningar
6
Arbetsformer och grupperingar
FAS 1 Workshops/Intervjuer/Studiebesök Översiktlig beskrivning av nuvarande organisering inom grupperingen Uppdrag, Utmaningar, Organisation, Volymer, Andra kommuner Beskriva gemensamma processer inom grupperingen Formulera alternativ till dagens organisation inom grupperingen (bruttolista) Belysa för- och nackdelar med de olika alternativen i relation till nuvarande organisation inom grupperingen Föreslå ett fortsatt och fördjupat arbete kring något eller några av alternativen i relation till nuvarande organisation inom grupperingen (nettolista) Beskriva alternativa helhetsbilder när alla grupperingar är belysta Klar sensommaren 2016
7
Tidsplan för arbetet under fas 1
8
Arbetsformer och grupperingar
FAS 2 Fördjupat arbete kring något eller några av alternativen i relation till nuvarande organisation inom grupperingen Alt 1 Lämna förslag på organisationsförändringar inom grupperingen eller inom flera grupperingar med ömsesidiga beroendeförhållanden Alt 2 Föreslå oförändrad organisation Förslag för några grupperingar slutet 2016, övriga grupperingar sommaren 2017
9
Motiv bakom arbetsformen
Indelningen i grupperingar gör översynen hanterbar Fas 1 - En bred första inventering där många alternativ värderas Fas 2 - Översynen smalnas av mot ett mer begränsat antal alternativ Kommunstyrelsen får möjlighet att följa arbetet samt att styra den fortsatta inriktningen på översynen Kommunstyrelsen får också möjlighet att värdera de olika delområdena i översynen i relation till ett helhetsperspektiv
10
Arbetsläget
11
Underlag för översynen
Dialogmöten med facknämndernas presidier Intervjuer Samtliga fackförvaltningsdirektörer Ett 30-tal nyckelpersoner Workshops inom respektive gruppering Studiebesök i andra kommuner Medskick/synpunkter från referensgrupper och styrgrupp Dokumentation Översyner och granskningar TU:n kring genomförda organisationsförändringar
12
Arbetsläget Fas 1 i grupperingen kring
Utbildning och arbetsmarknad, workshop tre är genomförd Miljö och klimat, workshop tre är genomförd Lokalförsörjning är påbörjad Stadsutveckling är påbörjad Överförmyndarnämnden hantera i särskild ordning
13
Utbildning och arbetsmarknad
14
Utbildning Arbete/Utbildning Sökande GR Antagning UBF Gymn Gymn sär
Betyg/ Examen Sökande Vägled- ning Utbildning Yrkes hög Uppdrag Antagning Avbrott ARB VUX Betyg/ Intyg SFI Komvux Särvux Uppdrag Vägled- ning Antagning Externa utförare Utbildning Avbrott
15
Gränssnitt - Utbildning
ArbVux – UBF Utförande av YH ArbVux – UBF Uppdragsutbildning ArbVux – UBF Beställar- och utförarroller av komvux, särvux och SFI ArbVux – Ext part Beställar- och utförarroller av komvux, särvux och SFI ArbVux – UBF – SDF Vägledning
16
Arbetsmarknad Ej egen försörjning Arbete/Utbildning Rehab Utförare SDF
Bistånd Planering Arbete/Utbildning ARB VUIX Kompetens- center Utbildning, Praktik Matchning, mm Extern utförare ARB VUX Förvaltningar Bolag AF SOC RES KRAMI Utförare PoN Utförare
17
Gränssnitt - Egen försörjning
SDF – PoN Rehabinsatser SDF – ARBVUX Insatser genom Kompetens center SRF – ARBVUX KRAMI som stöd åt Kompetens center PoN – ARBVUX PoN som utförare åt ARBVUX ARBVUX - GBG Stad Arbetsmarknadsinsatser hos förvaltningar och bolag
18
Alternativen kan utformas på olika sätt
Utgå från: Gränssnitten i processkartorna Utmaningar inom grupperingen Exempel från andra kommuner Alternativen kan utformas genom att: Identiska eller snarlika funktioner som finns i flera förvaltningar sammanfogas och placeras i en förvaltning Funktioner som finns i en förvaltning delas upp på fler förvaltningar Funktioner som finns i en förvaltning flyttas till en annan Hela förvaltningar läggs samman Kombinationer av dessa
19
Värdering av alternativen
Alternativen ska värderas utifrån Målbilden för översynen Översynens principiella utgångspunkter Stadens utmaningar inom grupperingens verksamheter
20
Nuvarande organisation
Den nuvarande organisationen finns alltid med som ett grundalternativ i fas 2 Värderingen av den nuvarande organisationen sker i fas 2
21
Tankar kring alternativ till dagens organisation
Nämndsstruktur Förvaltningsstruktur Organiseringen av vuxenutbildningen
22
Tids- och kommunikationsplan för det fortsatta arbetet
Aktivitet Datum Kommentar Workshop 4 15/3 Slutavstämning av alternativ, värdering, förslag till fortsatt inriktning samt kommunikationsplan Facklig referensgrupp 22/3 Genomgång av alternativ samt inspel Styrgrupp 1/4 Genomgång och värdering av alternativ samt förslag till fortsatt inriktning Referensgrupp 5/4 Föredragning i KSAU 6/4 Information till berörda presidier, nämnder, chefer och medarbetare 7/4 – 19/4 Respektive förvaltningschef ansvarar för informationen. SLK stöttar med underlag i form av bildspel och text till intranätet
23
Miljö och klimat
24
Avloppskvalitet
25
Gränssnitt Miljö och Klimat – Externt perspektiv
Samtliga berörda nämnder arbetar med att påverka boende, besökares och näringslivs beteende i en mer ekologiskt hållbar riktning Miljöförvaltningen Delar av miljöprogrammet och tillsyn Kretslopp och vatten Råvattenförsörjning, Avloppskvalitet samt Förebygga avfall Konsument och medborgarservice Hållbar livsstil ; Konsumtion, Energi/Klimat, Rättvis handel Trafikkontoret Hållbara resvanor
26
Avloppskvalitet
27
Gränssnitt Miljö och Klimat – Internt perspektiv
Samtliga berörda nämnder arbetar med att påverka förvaltningar och bolags verksamheter i en mer ekologiskt hållbar riktning Miljöförvaltningen Miljöprogrammet, Energieffektivisering, Kemikalieplan, Åtgärder mot buller, Klimatstrategi Kretslopp och vatten Råvattenförsörjning, Avloppskvalitet sam Förebygga avfall Konsument och medborgarservice Rättvis handel, Energirådgivning Trafikkontoret Hållbara resvanor, Påverka resval
28
Alternativen kan utformas på olika sätt
Utgå från: Gränssnitten i processkartorna Utmaningar inom grupperingen Exempel från andra kommuner Alternativen kan utformas genom att: Identiska eller snarlika funktioner som finns i flera förvaltningar sammanfogas och placeras i en förvaltning Funktioner som finns i en förvaltning delas upp på fler förvaltningar Funktioner som finns i en förvaltning flyttas till en annan Hela förvaltningar läggs samman Kombinationer av dessa
29
Värdering av alternativen
Alternativen ska värderas utifrån Målbilden för översynen Översynens principiella utgångspunkter Stadens utmaningar inom grupperingens verksamheter
30
Nuvarande organisation
Den nuvarande organisationen finns alltid med som ett grundalternativ i fas 2 Värderingen av den nuvarande organisationen sker i fas 2
31
Tankar kring alternativ till nuvarande organisation
Mer sammanhållen organisation för uppdragen kring påverkan Externt och internt perspektiv Rådgivning i relation till påverkan Rådgivning och påverkan i relation till myndighetsutövning Samordning av FoU
32
Tids- och kommunikationsplan för det fortsatta arbetet
Aktivitet Datum Kommentar Facklig referensgrupp 22/3 Genomgång av alternativ samt inspel Styrgrupp 1/4 Genomgång och värdering av alternativ samt förslag till fortsatt inriktning Referensgrupp 5/4 Genomgång och värdering av alternativ samt förslag till fortsatt inriktning samt inspel Föredragning i KSAU 6/4 Information till berörda presidier, nämnder, chefer och medarbetare 7/4 – 19/4 Respektive förvaltningschef ansvarar för informationen. SLK stöttar med underlag i form av bildspel och text till intranätet
33
KONTAKT: Stadsledningskontoret Göteborgs Stad Torleif Larsson torleif
KONTAKT: Stadsledningskontoret Göteborgs Stad Torleif Larsson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.