Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMaja Henriksson
1
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan. Jag hade och har fortfarande ingen aning om vad jag vill bli. Iallafall så var det väldigt mycket snack om ”det stora valet”, vilken linje och vilken skola. Jag förstår att alla lärare vill elevernas bästa (hoppas jag), de vill få oss att förstå att utbildning är väldigt viktigt, men herrejävlar vad de har misslyckats med deras förmedling och budskap som ska vara för vår fördel. Det har förvandlats till något som förstör så många ungdomar. Det enda som är viktigt är vad för betyg man får eller vilken linje man kommer in på.” Källa:
2
Vilka är vi - Frillesåsskolan
Susann Aspling Förstelärare No Programmering Teknik, Matematik Annika Ohlsson Förstelärare Entreprenöriellt lärande, So
3
SYV SSO VL EL SSA
4
SYV-glasögon Det är all personal inom förskolans och skolans uppdrag att se till att barnen/eleverna får möjlighet att utveckla förmågor att kunna göra väl underbyggda framtidsval Det är viktigt att vi alla tar på oss våra ”syv-glasögon” för att synliggöra och uppmärksamma barnen/eleverna på vilka möjligheter som finns i framtiden Vi ska också stärka barnen/eleverna så att de inte göra sina val begränsade av kön, klass och etnicitet.
5
Bakgrund Bakgrunden till vår arbetsmodell grundar sig i att eleverna i årskurs 9 inte känner sig förberedda att göra ett aktivt gymnasieval Man kan se att färre söker sig till de yrkesförberedande programmen och att många byter från de teoretiska programmen eller hoppar av Vi ser att vi behöver förbereda våra barn/elever och föräldrar mycket mer för att kunna göra bättre underbyggda val. Detta arbete vill vi utveckla redan i förskolan och följa som en röd tråd genom hela skolgången Uppdraget har vi fått av Kungsbacka kommun som deltar i projektet Yrkeskompassen efter att vi fick priset Utmärkelsen som utses av SAK-rådet
6
Arbetsmodell – Min framtid
Vårt mål är att genus- och värderingsfrågor ska genomsyra modellen från förskola till årskurs 9 Arbetet ska ske i samverkan med barn/elever, personal och föräldrar Modellen är uppbyggd i fyra olika moduler med fokusområden som sker i en progression kopplade till våra styrdokument i Lpfö och Lgr 11
7
Fokusområde 1 SSA – Samverkan Skola Arbetsliv Lära sig mer om yrken
Träffa människor med olika yrken Samarbeta med olika yrkeskategorier
8
Fokusområde 2 Individuell och social utveckling – Vem är jag
Arbeta med genusfrågor för att förebygga stereotypa könsnormer Träna barnen att göra självständiga val Arbeta aktivt med värdegrunden Digital portfolio
9
SSA Jag 7 - 9 7 - 9 4 - 6 4 - 6 F – 3 Fritids F – 3 Fritids Förskola Förskola
10
Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete
SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla
11
Förskola SSA – Digitala verktyg
12
Förskola Jag – Aktivitetstavla och bildstöd
13
Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete
SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla
14
F-3 och Fritids SSA – Yrkespromenad och programmering
F-3 och Fritids SSA – Yrkespromenad och programmering
15
F-3 och Fritids Jag – Värdegrundsarbete
16
Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete
SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla
17
https://ungforetagsamhet.se/grundskola
4-6 SSA – Vårt Samhälle
18
4-6 Jag – Självständiga val
19
Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete
SSA Jag Prao åk 7-9 Gymnasieskuggning Praktikplatsen Studiebesök och uppdrag Syv och lärare i samarbete Förmågor Självskattning Vem är jag i en grupp Kommunen Infrastruktur Uppdrag och tävlingar Ung företagsamhet Värderingsövningar Moderna språk Böcker och filmer Studieteknik Närsamhället Drömyrken Yrkespromenader Programmering Värdegrundsarbete Genus Val Förmågor Förskolan Gården Barnens nätverk Digitala verktyg Lärmiljö Utklädningskläder Barnböcker Aktivitetstavla
20
https://syvonline.se/
7-9 SSA – Förmågor
21
7-9 JAG – Vem är jag i en grupp
22
Samarbete med vårdnadshavare
Vi ser i dag att vårdnadshavare har en stor påverkan på vilka val våra nior gör och ibland väljer eleverna inte själva utan vad vårdnadshavaren vill Vikten att redan på föräldramöten i förskolan och hela vägen genom grundskolan diskuterar dessa frågor för att barnen/eleverna inte ska påverkas och göra sina val begränsade av kön, klass och etnicitet På högstadiets föräldramöten är det viktigt att informera om att man kan få högskolebehörighet även om man går ett yrkesförberedande program
23
Sammanfattning Målet är att våra elever kontinuerligt och med progression med denna modell ska få en ökad förståelse och ökad insikt om sig själva och om vad arbetslivet efterfrågar samt vad som krävs på arbetsmarknaden och därmed kunna göra ett väl underbyggt gymnasieval Modellen ska vara integrerad som en naturlig del i den ordinarie undervisningen och ska utvärderas i det systematiska kvalitetsarbetet varje år
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.