Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBritt Danielsson
1
STUDENTSTÖDET Ger studierelaterat stöd till studenter med psykiska eller neuropsykiatriska funktionshinder som läser vid Uppsala Universitet
2
Historik Startade år 1997 som ett samverkansprojekt – Studentprojektet
Då var målgruppen studenter med psykiska funktionshinder som gjort ett längre studieuppehåll och skulle återuppta studierna. Blev en permanent verksamhet år 2000 och fick då namnet Studentstödet
3
”Lagen om likabehandling av studenter i högskolan” (2001:1286)
Ny lag år 2001: ”Lagen om likabehandling av studenter i högskolan” (2001:1286) Lagen trädde i kraft 1 mars 2002. Ny lag om lika behandling
4
Utökad målgrupp 2004 Studenter med psykiska- eller neuropsykiatriska funktionshinder som planerar att läsa eller läser vid Uppsala Universitet, samt studenter som tänker återuppta studier efter studieuppehåll.
5
Dokumenterat funktionshinder
Vårdkontakt som sköter ev. behandling och medicinering. Vi ser till det friska hos studenten
6
Exempel på diagnoser som studenterna kan ha
Psykossjukdom/ schizofreni Depressionstillstånd Bipolär sjukdom Ångestsjukdomar (ex Socialfobi, OCD) ADHD Asperger syndrom Kom ihåg att nämna om ätstörningar.
7
Fördelning av studenter 2006. Totalt 84 st.
8
Hinder i studier som funktionshindret kan medföra:
Koncentrationssvårigheter Planera och strukturera Urskilja vad som är viktigt och relevant i texter och material Att tidsplanera sina studier
9
Delta i seminarier, grupparbeten och laborationer
Svårigheter att ”komma igång” Svårigheter med examinationer och redovisningar Orientera sig på studieorten och på Universitetet
10
Att tänka på inför studier
Målsättningen med studierna Kontakta studievägledaren vid den institution studierna är planerade Kolla möjligheten att läsa på delfart
11
Försörjning under studierna
Ha bostad ordnad Försörjning under studierna Samråda med ev. vårdkontakt, ordnad medicinering. Orientera sig på orten/universitetet i god tid innan start
12
Utredning/ bedömning av studentens förutsättningar i studier
Studentstödet har tystnadsplikt, gärna någon behandlings eller vårdkontakt med vid första tillfället, -Kontaktuppgifter -Kontaktuppgifter, Studiehistorik, mål med studierna/ val av studier (stvl), Studietakt, försörjning, Bostad, Socialt nätverk, Vårdgivare, Behandling/ Medicinering, mat- och sömnrutiner, Hur de ser på sina förmågor och hinder i studier.
13
Stödåtgärder Individuellt studiestöd/ studieplanering
Stöd i att informera/ kontakta nätverket, nätverksmöten med ex vården, försäkringskassan, socialtjänsten, CSN. Kontakter med studievägledare/ berörda lärare
14
Stöd i att komma vidare när studier inte längre är aktuellt
Mentorsstöd Anteckningsstöd Talböcker Gruppträffar Stöd i att komma vidare när studier inte längre är aktuellt
15
Jonas 22 år med diagnosen ADHD samt Asperger
Funktionhinder: Koncentrationssvårigheter Mycket stresskänslig Svårt med planering och struktur Jobbigt med nya situationer
16
Har sökt in på en treårigt utbildningsprogram, helfartsstudier.
Studieplanering: Har sökt in på en treårigt utbildningsprogram, helfartsstudier. (p g a utbildningens upplägg är det svårt att göra en individuell studieplan med lägre studietakt)
17
Behandlingskontakt: Är remitterad till Neuropsykiatriska vuxenenheten för ev. medicinbehandling.
18
Hyr studentrum i andra hand. Socialt nätverk:
Försörjning: CSN- Studiemedel Boendesituation: Hyr studentrum i andra hand. Socialt nätverk: Har bra kontakt med sin mamma som är engagerad i hans situation.
19
Vad hände sen? Genom mentorn fick Jonas det stöd med struktur och planering som han behövde. Minskad stress, avsevärt förbättrad sömn, Kontakt med vuxen habiliteringen för att få hjälp med struktur i sitt boende. Aktivare fritid, skapa socialt liv, studentliv.
20
Förbättrat självförtroende
21
Kontaktuppgifter Studentstödet
Maria Pahlén Ingela Karlsson E-post: Hemsida:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.