Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Individuellt lärande tillsammans
Självstyrt lärande (SSL) Lärgrupper Individuellt lärande tillsammans med andra
2
Utgångspunkt… Alla har ett behov av att lära.
Alla tar ansvar för sitt eget lärande. Medvetet och meningsfullt lärande i vardagen. Individuellt lärande tillsammans med andra. Alla har ett behov av att lära och utvecklas. Alla tar ansvar för sitt eget lärande. Planerat, medvetet, meningsfullt lärande i vardagen. Lära hur man lär –vad, hur, när, var och varför? Individuellt lärande tillsammans med andra.
3
SSL pedagogiken F 1 Var har jag varit? Hur kom jag hit?
F 2 Var befinner jag mig nu? F 3 Vart vill jag? F 4 Hur kommer jag dit? F 5 Hur vet jag när jag är framme?
4
Självstyrt lärande (SSL)
SSL är en struktur - ett glas som kan fyllas med nästan vad som helst… I ML fokus på kopplingen till en framtida roll som chef/ledare! SSL är en process - en given start och ett bestämt slut.
5
Teori/pedagogik Lärande organisationer, Action Reflection Learning (MiL), Problembaserad inlärning, Learning in a group (P Senge) “Självstyrt lärande –när katederna inte räcker till.” Jörgen Hansson (Kenneth Wiberg, Hans Frick, Helga Glimsér och Nanette Wolter) Learning in a group, Peter Senge Från lärarstyrt till motivationsstyrt lärande SIFO SSL på IKEA: “Me today –me tomorrow” “I want to be a learning being”.
6
SSL – momenten Utforska mina behov Planera mitt lärande
Lärkontrakt/utvecklingsplan Genomförande Utvärdera Utforska mina behov (kartlägga och analysera) Planera mitt lärande (mål och aktiviteter) Lärkontrakt/utvecklingsplan (undertecknas av individen och dess chef) Genomförande (aktiviteter, små förändringar i vardagen, reflektion, coaching, dela med sig, hitta nya sätt, förändring) Utvärdera mina resultat (bevis på att jag har nått mina mål)
7
Lärgrupper SSL pedagogiken är plattformen.
Stödjande struktur för lärandet. Individer stöttas och utmanas i att formulera, utveckla och agera i enlighet med lärplanen. “Lära att lära” genom reflektion, dialog och aktiviteter.
8
Lärgrupp i praktiken Grupper med 5-8 deltagare och en lärcoach.
8-12 månaders process med ca åtta möten med lärgruppen och kontinuerliga möten med chefen.
9
Syftet Lärande om mönster och hinder i tänkande, beteenden, beteenden och känslor – vad påverkar mig? Dela erfarenheter och lyssna till andras erfarenhet. Utmana oss själva att hitta nya sätt tänka, agera och arbeta.
10
Struktur -lärgrupp Check in Sätta agenda, fördela tid
I tankarna sedan sista ML-tillfället Individuell ”Airtime”, reflektion & lärande Utcheckning “Checking in” – “personal unloading”, landa in, lasta av tankar och händelser Strukturera dagen, fördela tiden I tankarna sedan sist. Individuell “Air-time” -Vad vill jag prata om?, Vad vill jag ha ut av dagens träff? -Vad har hänt i mitt lärande sedan sist? -Var är jag nu? (upplevelser, tankar, utmaningar & framsteg kopplade till mitt lärande) -Gemensam reflektion, dialog, teori, feedback etc. -Till nästa gång ska jag… “Checking out” – reflektioner från dagen ( + ev. praktiska detaljer inför nästa gång.)
11
Förberedelser -lärgrupp
Vad vill jag ha ut av dagens lärgrupps-session? Vilka förväntningar har jag? Vilken slags respons eller feedback vill jag ha? Vad har jag med mig i tankarna från programmet?
12
Verktyg -lärgrupp Lifeline Fyra rummaren Lärkontrakt (F1-5)
Reflekterande samtal Coachande samtal
13
”Reflekterande samtal”
Du presenterar var du är i ditt lärande. (Alla sitter med ryggen emot.) De andra diskuterar och reflekterar kring vad du sagt. (Vända mot varandra. Du sitter utanför -ryggen emot.) Du reflekterar kring vad som blivit sagt. (Vänd dig mot ringen.)
14
Regler -lärgrupp Konfidentiellt Aktivt lyssnande ?
15
Coachens roll Initialt säkra strukturen.
- Hjälpa gruppen fördela tiden och göra en prioritering. - Säkra att agendan, tiderna och ämnena följs. Följa processen. - Spegla/utmana när så krävs/önskas. - Säkra förflyttning framåt. - Stötta vid behov. Coachens roll är initialt att hjälpa gruppen att säkra upplägget/metoden och agendan samt fördela tiden. Coachen säkrar att processen går framåt och hjälper till på traven om så inte är fallet. Målsättningen är att gruppen i allt högre grad själv ska ta ansvar för struktur såväl som innehåll och när det sker träder coachen tillbaka. Vidare följer coachen processen och speglar det som händer om/när så krävs eller önskas. I det fall en individ ger uttryck för att behöva extra stöd fångar coachen upp denna.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.