Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Nitha - it-stöd för händelseanalys
Kundforum
3
Nitha historik Projekt samtidigt som Socialstyrelsens IT-system för utredning av Lex Maria anmälningar, Klara, som senare lades på is. Utvecklades 2010 Första release, 1.0, januari 2011 Version 15.3, oktober 2015, tekniklyft Nuvarande version , maj 2018
4
Kort om Nitha Vårdgivare måste i dagsläget vara ansluten till Sjunet
Nitha analys Registrering av händelse Följer metoden enl. Handbok för risk- och händelseanalys (SKL) Ska vara ett stöd analysledare och team vid utredning av händelse 5264 registrerade användare 100 Lokala administratörer 1871 Analysledarbehöriga 340 Analysexperter 2953 Org.medlemmar Nitha kunskapsbank Tillgång för alla medarbetare inom Sjunet Sök och Statistik Besöksstatistik per månad, inloggad och anonym användare Registrerade anv. Nitha-roller Central admin (idag 1 person, 3 personer fram till april -17) Lokal admin Analysexpert Analysledarbehörig Org.medlem
5
Nitha - nuläge 20 av 21 regioner/landsting anslutna Alla har pågående analyser i Nitha analys 20 st har använt Nitha analys sedan 18 st överför till kunskapsbanken 9 av 290 kommuner anslutna Ännu inte mängdanvändare av Nitha analys – en kommun har 2 analyser överförda 4302 analyser i Nitha analys per den 16 okt 2018 1958 pågående 209 kvalitetsgranskade, 247 låsta 1893 analyser överförda till Nitha kunskapsbank per den 16 okt 2018 Användarmöte 2 ggr/år Expertgrupp, möten 4 ggr/år
6
Ansluta sig till Nitha Beställ anslutning Lokal administratör
Kräver i dagsläget Sjunet – förändras inom kort Organisation och personal i HSA-katalogen Lokal administratör 1-2 personer Kontaktperson Utbildning Analysledare/experter
7
Kostnad Anslutning och uppstart 7500 kr Valbar tjänst Landsting/region 0,53 kr per invånare (31 – tkr) Kommun Liten (upp till inv.) kr Mellan ( till inv.) 4500 kr Stor (mer än inv.) kr
8
Flöde och roller i Nitha analys
Skapa graf Visar: händelseförlopp orsaker BO och åtgärdsförslag Administrera Vårdgivare och LA Ändrat i flöde beroende på hur det ser ut idag skiljer sig från bild i tjänsteobjektbeskrivning Kommentar från uppdragsgivare sker/bör ske innan granskning Granskning sker innan publicering (granskning ej obligatorisk efter uppdatering 2 okt.) Uppföljning sker utanför Nitha kunskapsbank – handlingsplan ej i KB Systemadm-roller = Nitha-roll Central admin (idag 1 person, 3 personer fram till april -17) Lokal admin Analysexpert Analysledarbehörig Org.medlem
9
Överförda analyser i kunskapsbank
Ackumulerat antal analyser överförda till Nitha kunskapsbank 1893 analyser i Nitha kunskapsbank
10
Nitha är användbart för alla former av hälso- och sjukvård inkl
Nitha är användbart för alla former av hälso- och sjukvård inkl. den kommunala händelseanalyser görs på samma sätt när allvarliga avvikelser uppkommer i gemensamma vårdprocesser
11
Demonstration Live i Nitha
Bilder 11 – 17 och 20 – 23 är back-up om nätverk inte fungerar
12
Analysgraf Händelseförlopp, Bakomliggande orsak och Åtgärdsförslag förs över när man skapar preliminärrapport
13
Hur hänger det ihop? Preliminärrapport Slutrapport Handlingsplan
Rapport skapas en gång när graf är tillräckligt utförlig och genomarbetad Ev ändringar i graf eller Prel.rapport/Handlingsplan behöver utföras i resp. Handlingsplan Åtgärdsförslag Hanteras utanför kunskapsbanken
14
Verksamhetsnytta med Nitha
Underlätta då analyserna genomförs systematiskt och effektivt enligt nationell metodik Ger stöd i och standardiserar analysarbetet för teamet Minskar dubbeldokumentation Ökar översikten och samordningen t.ex. när flera enheter/vårdgivare är involverade Hela analysteamet har tillgång till all dokumentation Underlättar identifikationen av åtgärder som fokuserar på bakomliggande orsaksområden
15
Verksamhetsnytta med Nitha
Standardiserar och samordnar analysarbetet för vårdgivare Underlätta statistikuttag vid t.ex. bokslut och andra sammanställningar Underlätta kontrollen och uppföljning av analyserna Kan användas även vid mindre analyser Tillgång till avslutade händelseanalyser som är överförda till kunskapsbanken – lokalt och nationellt lärande Nitha ska bidra till: Händelseanalyser av hög kvalitet Säkrare vård och ökad patientsäkerhet
16
Berätta för andra För att patientsäkerheten ska stärkas och färre patienter skadas i vård och omsorg måste vi: Lära av våra egna misstag Verksamhetsförändring risken minskar för upprepning av liknande händelser i verksamheten Berätta för andra Andra kan dra lärdom och göra riskanalyser risken minskar att liknande händelse inträffar hos andra
17
Sammanfattning av nytta med Nitha
Genomföra strukturerade händelseanalyser enligt vedertagen metod (analys) Generera rapport som beslutsunderlag vid verksamhetsförändring och som en del av internutredningen vid Lex Maria-anmälan (analys) Sprida kunskap nationellt om inträffade oönskade händelser (kunskapsbanken) Ge stöd vid utredning av liknande händelser som inträffat hos andra vårdgivare (kunskapsbanken) Ge dokumenterade underlag vid riskanalyser (kunskapsbanken)
18
Nitha kunskapsbank är unik
Nitha är det enda idag tillgängliga och användbara systemet för händelseanalyser i vården som har nationell täckning Kunskapsbanken är idag det enda systemet där kunskapen om inträffade händelser och resultaten av utredningarna är tillgängliga för hälso- och sjukvården i hela Sverige Kunskapsbanken är sökbar utifrån ett stort antal kategorier som också kan kombineras Vilka frågor har du? Kunskapsbanken är idag det enda systemet där kunskapen om inträffade händelser och resultaten av utredningarna är tillgängliga för hälso- och sjukvården i hela Sverige Kunskapsbanken är sökbar utifrån ett stort antal kategorier som också kan kombineras
19
Nitha analys (tillgänglig för registrerade användare, Sjunet-krav):
Kunskapsbanken (tillgänglig för alla med Sjunet): Vid frågor till Nitha-förvaltning på Inera: - information gällande Nitha Efter driftflytt:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.