Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Tjänsterna inom offentlig upphandling
samlas i ett bolag #NYAHANSEL #UUSIHANSEL Kirsi Koivusaari, Pia Degerholm
2
Offentliga upphandlingar till ett företag
En enhet för offentliga upphandlingar har bestämts att grundas i Finland, initiativet kom från Kuntahankinnat/Kommunförbundet ungefär ett år sedan Alla statens, kommunernas och de kommande landskapens offentliga upphandlingar till ett och samma företag Hansel och KL-Kuntahankinnat förenas enligt planen , förutsätter att lagen om Hansel Ab ( /1096) ändras i riksdagen under höstens lopp Upphandlingarna som görs genom inköpscentralerna uppnår ett värde: Hansel 1,3 miljarder euro år 2017 KL-Kuntahankinnat 475 miljoner euro år 2017 Företaget är icke-vinstbringande
3
1 300 M€ #NYAHANSEL Samordnade upphandlingar (ramavtal) Kundspecifika
(1% serviceavgift) Kundspecifika experttjänster, upphandlingarnas värde 500 M€ (dagsavgift 900€/dag)
4
Nöjda kunder och leverantörer
Anställda Nöjda kunder och leverantörer 4/5 #NYAHANSEL
5
Hansel idag
6
Viktigt för oss nu och i framtiden
Hållbarhet – Öppenhet – Innovation Nöjda kunder, leverantörer och personal
7
Äkta konkurrens som målsättning
AV HANSELS LEVERANTÖRERNA 42% Äkta konkurrens som målsättning OCH AV UNDERLEVERANTÖRERNA 87% Uppföljning av leverantörernas (n=380) status, små och medelstora företag (SMF) har gjorts länge på Hansel. SMF är 42%, motsvarar 13% av försäljningsvolymen. Av underleverantörerna (n=3468) 87% är SMF Är små och medelstora företag år 2017 / -18
8
Hansels leverantörer och underleverantörer
Idag endast några kommuner är utan Hansel leverantörer Flera upphandlingar görs områdesvis En viktig del av arbetet är leverantörsadministration och uppfölning av marknaden.
9
Fördelar med fusionen Fusionen samlar ihop kunnande inom offentliga upphandlingar Större inköpsvolymer möjliggör bättre avtalsvillkor och större besparingar av skattepengar Samordnade tillvägagångssätt (processer) underlättar både kundernas och varu- och tjänsteleverantörernas deltagande i offentliga konkurrensutsättningar Digitaliseringen av upphandlingar lättare att utveckla Genom att förenas kan utvecklings- och experttjänster inom upphandlingsverksamhet erbjudas för en bredare kundkrets.
10
Frågor och svar (1/6) Vad betyder fusionen i praktiken?
Kuntahankinnat fusioneras med Hansel enligt den planerade tidtabellen , varefter KL-Kuntahankinnat Oy slutar att existera som ett företag. Efter fusionen ägs företaget av staten (65%) och Finlands Kommunförbund rf (35%). Vid fusionen blir namnet på enheten för samordnade upphandlingar Hansel Ab.
11
Frågor och svar (2/6) Varför görs fusionen?
Strategiskt ledande av upphandlingsverksamheten och förbättrande av upphandlingskunnande är nu starkt i fokus. Som stöd till organiseringen av upphandlingar och beslutsfattande behövs det ännu noggrannare information om hur skattepengarna används. Genom ändringen kan experterna från två företag slå samman sina erfarenheter och tillsammans utveckla verksamhets sätten ännu vidare. Nyckelord i utvecklingsarbetet är planmässighet, målinriktning och automatisering. Professionellt skött upphandlingsverksamhet kräver förutom varukunskap också kunskap i upphandlingsjuridiken, kundbehoven och marknaden.
12
Frågor och svar (3/6) Blir Hansel ett monopol?
Enheten för samordnade upphandlingar Hansel främjar med sina upphandlingar på många sätt marknadens funktion. Samordnade upphandlingar kan t.ex. uppdelas områdesvis eller till flera leverantörer av varor och tjänster, för att så mycket konkurrens som möjligt skapas. Organisationernas egna upphandlingsenheter och samordnade upphandlingar och upphandlingsenheter som de skapar hålls fortfarande kvar inom kommunsektorn. Betydande administrativa besparingar och mindre juridiska risker kan uppnås med fusionen då ramavtalet i fortsättningen alltid konkurrensutsätts på samma sätt. Detta underlättar leverantörernas deltagande i anbudsförfaranden då etablerade verksamhetssätt och system används.
13
Frågor och svar (4/6) Hurdan är relationen till den lokala/regionala upphandlingen? #nyahansels skyldighet är att sköta om att marknaden fungerar och att den lokala upphandlingen får mer utrymme. För samordnade upphandlingars del kommer man att fokusera sig på sådana upphandlingar som i huvudsak inte erbjuds lokalt. Så strävar man efter att göra arbetsfördelningen klarare. #nyahansel erbjuder också helt nya tjänster, bl.a. utveckling av kundens egen upphandlingsverksamhet.
14
Frågor och svar (5/6) Vad händer med de nuvarande avtalen?
Föreningen påverkar inte nuvarande ramavtal, avtalen fortsätter som planerat. Vi meddelar om möjliga undantag för vart och ett fall. Vad händer för de pågående konkurrensutsättningarna? De pågående konkurrensutsättningarna fortsätter som förut och vi meddelar om möjliga ändringar skilt. Hur kan våra nya kunder ta Hansels ramavtal i bruk? Nuvarande ramavtal kan inte tas i bruk. Man kan ansluta sig till nya ramavtal först efter fusionens verkställande.
15
Frågor och svar (6/6) Vad händer om landskapen inte grundas?
Landskapens grundande påverkar inte arrangemanget. Måste kommunen använda Hansels tjänster? Ingen användningsskyldighet kommer att finnas utan kommunorganisationerna får fortfarande själva bestämma om sina upphandlingar Dock erbjuds ramavtalen fortfarande. Den största nyttan i effektiviteten och de största besparingarna uppnås genom att anskaffa centraliserat sådana varor och tjänster som det köps mycket av och som kan standardiseras. I dessa kan de största besparingarna uppnås, vilket tillsammans med de kvalitativa faktorerna är målet med de offentliga upphandlingarna. Vad händer med företagens personal? Kuntahankinnats personal flyttas över till Hansel som gamla anställda. Företagets huvudkontor finns i Helsingfors centrum i Posthuset, ett mötesutrymme/kontor för #nyahansels bruk kommer finnas i Kommunernas hus.
16
Tack och på återseende! #NYAHANSEL kirsi.koivusaari@hansel.fi
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.