Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Yrkeskompassen Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
2
Inför APL-period Samarbete mellan yrkeslärare och koordinator ang ev nya platser. Telefonkontakt/besök på APL-platsen där följande gås igenom: Vad kan de erbjuda utifrån utbildningen dvs. elevens program och de kurser som ingår? Yrkeslärare besöker arbetsplatsen och går igenom kursinnehåll.
3
Inför APL-period (forts)
Telefonkontakt/besök på APL-platsen där följande gås igenom (forts): Lämplig handledare med minst ett års erfarenhet från branschen utses Ev kollektivavtal, hängavtal? För GLA. GLU-elever är i utbildning. Organisationsnummer
4
Inför APL-period (forts)
Vård och omsorgsarbete 1 Kursens syften Genomförs på APL Om Delvis/Nej – vad är orsaken/vad saknas? Hur löser man innehållet? Exempelvis studiebesök, byta APL-plats under viss tid, alternativt tills vidare. Ja Delvis Nej 1) Kunskaper om teorier och centrala begrepp inom vård och omsorg. 2) Kunskaper om hur smitta och smittspridning förhindras. 3) Kunskaper om det normala åldrandet fysiskt, psykiskt och socialt. 4) Förmåga att planera och utföra vård- och omsorgsuppgifter samt utvärdera den egna arbetsinsatsen. Kunskaper om hälso- och sjukvårdsuppgifter där delegering krävs. 5) Förmåga att använda teknisk utrustning och tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation. 6) Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt arbeta på ett sätt som utgår från den enskilda människans önskemål och krav på stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. 7) Kunskaper om hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
5
Inför APL-period (forts)
Bygg och anläggning 1 Kursens syften Genomförs på APL Om Delvis/Nej – vad är orsaken/vad saknas? Hur löser man innehållet? Exempelvis studiebesök, byta APL-plats under viss tid, alternativt tills vidare. Ja Delvis Nej 1) Förmåga att söka information samt planera, organisera och utföra vanliga arbetsuppgifter. 2) Kunskaper om olika metoder, material, verktyg och maskiner. 3) Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet. 4) Förmåga att göra riskbedömningar av arbetsuppgifterna. 5) Färdigheter i att följa arbetsbeskrivningar och använda ritningar. 6) Förmåga att hantera och vårda material, verktyg och maskiner. 7) Förmåga att arbeta säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi. 8) Förmåga att utvärdera arbetsprocessen och resultatet samt att dokumentera sitt arbete. 9) Kunskaper om vanliga yrken och arbetsprocesser inom bygg- och anläggningsbranschen samt om vad hållbar utveckling innebär i branschen. 10) Förmåga att samverka och kommunicera med andra samt använda fackspråk.
6
Inför APL-period (forts)
Ev Handledarutbildning, om det finns möjlighet innan eleven börjar Besök av elev tillsammans med koordinator på APL-platsen före elevens APL börjar, där följande delar ingår: Kontraktsskrivning Kontaktuppgifter
7
Inför APL-period (forts)
Besök av elev tillsammans med...(forts) Arbetstider, resor till och från Presentation av lärlingsutbildningen tillsammans med företaget/handledaren Försäkringsinformation Rutiner vid skada/tillbud på APL-platsen
8
Inför APL-period (forts)
Besök av elev tillsammans med...(forts) Ansvaret för elevernas arbetsmiljö Värdegrund - finns det indikatorer för att inte sätta eleven där? Hur jobbar ni med värdegrundsfrågor på arbetsplatsen? (språkbruk, likabehandling, kön) Riskbedömning av arbetsmiljö görs tex med hjälp av listor från Prevent
9
Inför APL-period (forts)
Besök av elev tillsammans med...(forts) Information om elevens APL-kalender, arbetstider och närvarounderlag, rutiner vid sjukfrånvaro Arbetskläder, skyddskläder mm Genomgång av skyddsregler mm görs på elevens första APL-dag - elev tillsammans med handledare
10
Under APL-period Regelbundna besök av yrkeslärare (spontana samt inbokade) Trepartssamtal där följande delar ingår: Elevens progression, utbildningens innehåll - en fortsatt diskussion om vad APL-platsen kommer tillgodose. Detta tydliggörs för handledaren via tex matriser. Nyckelkompetenser gås också igenom (anställningsbarhet) mm
11
Under APL-period (forts)
Telefon- och mailkontakt Ev digitala hjälpmedel tex LoopMe (obligatoriskt vid GLA) Dokumentation av all kontakt med APL-plats samt av elevens progression/lärande Informationsbrev tex vid terminsstart och terminsslut
12
Under APL-period (forts)
Handledarutbildning (webb/fysisk) Deltagande i lokala programråd (1/termin) Ämnesintegration tex projektarbeten, temaarbeten mellan GGÄ- och KAR-kurser på APL-platsen.
13
Efter APL-period Utvärdering med handledare, företag - Hur upplevde de tiden med eleven, kontakten med skolan, innehållet i utbildningen, vad vill företaget att eleven lär sig mer om, vad efterfrågas inom branschen mm?
14
Efter APL-period (forts)
Utvärdering - Telefonintervju med eleven ca 6 månader efter studenten där följande frågor ställs: Program, kön, vad gör du nu? (tillsvidareanställd i branschen – annan bransch, visstid i branschen – annan bransch, studerar, arbetssökande, annat) Hur upplevde du din tid på Uddevalla Gymnasieskola?
15
Efter APL-period (forts)
Mycket bra Ganska bra Varken eller Dåligt Vet ej Ditt helhetsintryck av din tid på GLU Avseende apl? Avseende skolförlagda utbildningen? Stödet från koordinator? Stödet från yrkeslärare Stödet från Lots Stödet från elevhälsan Stödet från syv
16
Efter APL-period (forts)
Frågor till lärlingen: Hur många besök hade du sista året av din yrkeslärare ute på praktiken? Upplevde du att antalet besök från din yrkeslärare var tillräckligt? Skulle du velat haft fler? Övriga synpunkter på din utbildning?
17
Efter APL-period (forts)
Handledare bjuds på studentmiddag, som tack för deras insats. Tackbrev Statsbidrag
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.