Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Stöd till anhöriga
2
Anhörigomsorgens omfattning 2012
Närmare var femte person i vuxen ålder vårdar, hjälper eller stödjer en närstående I åldrarna år ges omsorg främst till barn Personer i åldrarna år ger mest omsorg till föräldrar Personer äldre än 65 år ger i hög utsträckning omsorg till sin make/maka/livspartner Källa: Socialstyrelsen (2012) Anhöriga som ger omsorg till närstående - omfattning och konsekvenser
3
”Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående med funktionshinder.” Socialtjänstlagen kap 5 § 10 (1 juli 2009) 1998 var första gången som man i lagtext uppmärksammade anhörigas situation och eventuella behov av hjälp. Då rekommenderades kommunerna att ge stöd till anhöriga. 1 juli 2009 skärptes lagstiftningen och numera står det så här i Socialtjänstlagen: ”Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående med funktionshinder.” Vilket stöd kommunen ska erbjuda är inte preciserat. Det är upp till varje enskild kommun att bestämma vilket stöd som kan ges. Det gör att det kan se väldigt olika ut i olika kommuner. Kommunen ska inta en aktiv roll i att informera anhöriga om att den här bestämmelsen finns och att berätta om vad för slags stöd som finns att få. Anhörigstödet är inte knutet till någon särskild sjukdom eller funktionshinder hos den närstående. Långvarig sjukdom kan innebära både fysiska och psykiska sjukdomar. Funktionshinder kan vara olika former av rörelsehinder, utvecklingsstörning, neuropsykiatriska diagnoser som ADHD, Aspergers, autism mm. Stödet kan också rikta sig till anhöriga till personer med missbruks- och beroendeproblematik.
4
Vem är anhörig? Anhörig är en person som omsorgstagaren har en nära relation till. Det kan vara en make/maka eller sambo, en son eller dotter, ett barnbarn, en förälder, ett syskon, en annan släkting, en god vän, en granne eller en god man. Vem är anhörig? Det är personer som har en nära relation till någon som behöver hjälp och stöd på grund av att den är sjuk, äldre eller har en funktionsnedsättning, och som tar ett ansvar i att hjälpa och stödja den närstående. Stödet är inte bundet till personer i någon särskild ålder. Många gånger handlar det om makar som hjälper sin partner. Men den anhöriga kan lika gärna vara en son eller dotter, ett barnbarn, en farmor eller morfar till ett utvecklingsstört barn, en syster eller bror till en person med autism eller kanske en kompis till en person som mår dåligt psykiskt sett. Det kan också vara en person som dagligen tittar till sin granne som har missbruksproblem eller en god man som hjälper någon med ekonomiska åtaganden. ”Den som känner sig som anhörig är anhörig.”
5
Varför ska vi stödja anhöriga?
Synliggöra anhörigas situation Förebygga ohälsa hos anhöriga Förbättra livskvaliteten Den offentliga vården och omsorgen är egentligen ett komplement till allt det som anhöriga gör. Den offentliga policyn i Sverige idag är att människor i så stor utsträckning som möjligt ska bo kvar i sina ordinära hem så länge som möjligt, trots sjukdom och funktionsnedsättningar. Kvarboendeprincipen kan dock innebära att många anhöriga får ta ett allt större ansvar för vården och omsorgen om sina närmaste. Man har sett att ungefär svenskar har gått ner i arbetstid eller slutat arbeta helt och hållet för att bistå en närstående med hjälp och stöd.* Det får givetvis konsekvenser för den anhörige, både när det gäller hälsa, livskvalitet och inte minst ekonomi. När någon är sjuk eller har funktionsnedsättningar kretsar det mesta kring den personen. Det är inte så ofta någon fokuserar på den anhöriges situation, trots att den anhörige ofta har en stor betydelse i den sjuke/ funktionsnedsattes liv. Många anhöriga tenderar att vårda så mycket och så länge, helt på egen hand, att de riskerar att själva drabbas av ohälsa. Det är mycket vanligt med stressrelaterade sjukdomar hos anhöriga. Det kan vara högt blodtryck, ont i magen, hjärtbesvär, depression och till och med utbrändhet. Rent samhällsekonomiskt är det viktigt att människor bevarar sin hälsa så länge som möjligt. Många anhöriga får också uppleva hur deras livskvalitet försämras i takt med att den närstående blir alltmer beroende av hjälp och stöd. Anhöriga kan själva behöva ”verktyg” för att hantera sin livssituation och känna att de har kontroll över den. * Ulrika Lorentzi´s rapport ”Hänger din mammas trygghet på dig? Att kombinera jobb med omsorg om föräldrar.” (Sv. Kommunalarbetareförbundet, 2011).
6
Anhörig- och kunskapscenter
Ett kommungemensamt anhörigstöd i samarbete mellan socialkontoret och vård- och omsorgskontoret. Drottninggatan 32, Norrköping Kommunen har öppnat Anhörig- och kunskapscenter. Centret är ett samarbete mellan socialkontoret och vård- och omsorgskontoret, för att kunna erbjuda stöd till anhöriga inom både funktionshinderverksamheten, äldreomsorgen och individ- och familjeomsorgen. Detta för att svara upp mot lagstiftningen som säger att anhörigstödet ska gälla hela socialtjänsten. Anhörig- och kunskapscentret är beläget på Drottninggatan 32.
7
Vi som arbetar på Anhörig- och kunskapscenter
Anhörigkonsulent Lotta Thulin Kurator Katrin Lejlblom Anhörigkonsulent Anders Jensen Enhetschef Maria Delden Anhörigkonsulent Gunilla Karlsson Anhörigkonsulent Britt Eriksson På AKC finns det en enhetschef 7 anhörigkonsulenter och en kurator (har som huvudsakligt uppdrag att arbeta mot personer som bor i särskilda boendeformer såsom äldreboenden, gruppbostäder och korttidsboenden). Personal har OLIKA UTBILDNINGAR/kompetens/erfarenheter (spetskompetens) och detta möjliggör att vi kan matcha den anhöriges individuella behov. Anhörigkonsulent Helen Andersson Anhörigkonsulent Gunilla Larsson Anhörigkonsulent Annica Thomsson
8
Anhörig- och kunskapscenter är en mötesplats för alla anhöriga.
Anhörig- och kunskapscenter ska vara en mötesplats för alla anhöriga.
9
Anhörigutbildningar, seminarier och föreläsningar
Anhörig- och kunskapscentret har som uppgift att stödja anhöriga oberoende av ålder och deras närståendes behovsproblematik som t.ex. sjukdom, funktionsnedsättningar och/eller missbruk. Enskilda samtal Samtal i grupp Anhörigutbildningar, seminarier och föreläsningar Information Anhörig- och kunskapscentret har som uppgift att stödja alla anhöriga oberoende av ålder och deras närståendes behovsproblematik. Anhöriga ska vid behov erbjudas akut-, kris- eller stödsamtal (akutsamtal innebär att anhöriga ska kunna få en snabb kontakt med oss under kontorstid, övrig tid kontaktas annan jourverksamhet). Kostnadsfria samtal erbjuds. Anhöriga ska kunna få kunskap och information individuellt eller i grupp. Anhöriga ska erbjudas möjlighet att träffa andra anhöriga med liknande erfarenheter. Centret ska inbjuda till seminarier och föreläsningar. Samverkan med intresseföreningar ska också utvecklas.
10
ANHÖRIG PÅ ANHÖRIG –OCH KUNSKAPSCENTER
JAG KÄNNER MIG STÄRKT NÄR JAG GÅR HÄRIFRÅN ATT KOMMA HIT ÄR SOM EN LIVBOJ FÖR ATT ORKA LEVA VIDARE TACK VARE ANHÖRIGGRUPPEN OCH STÖDET PÅ ANHÖRIG –OCH KUNSKAPSCENTER BEHÖVER JAG INTE VARA SJUKSKRIVEN HÄR FÅR JAG STÖD I ATT HANTERA MIN ORO, RÄDSLA OCH SORG ÄNTLIGEN NÅGON SOM LYSSNAR PÅ VAD JAG SÄGER DET HÄR ÄR FÖRSTA GÅNGEN SOM JAG PRATAR OM MIG SJÄLV SOM ANHÖRIG
11
Sprida ett ”anhörigtänk” i organisationen
Regelbundna kontakter med vård- och omsorgskontorets och socialkontorets verksamheter Integrering av anhörigperspektivet i socialtjänstens olika verksamheter Utveckling av förhållningssätt och bemötande av anhöriga utifrån forskning och beprövad erfarenhet Anhörig- och kunskapscentret ska arbeta med att implementera anhörigperspektiv i vård- och omsorgskontorets och socialkontorets olika verksamheter genom regelbundna kontakter. Vi ska stödja övrig personal inom socialtjänsten i mötet med anhöriga t.ex. genom utbildning i anhörigfrågor. Anhörig- och kunskapscentret ska utveckla kunskaper om och metoder för anhörigstöd samt hålla sig à jour med aktuell forskning kring anhörigfrågor.
12
Kontakta Anhörig- och kunskapscenter:
Telefon: E-post: Mer information: (Nationellt kompetenscentrum Anhöriga, NkA) (Anhörigas Riksförbund) Kontakta Anhörig- och kunskapscenter på telefon eller via e-post Tips på hemsidor med bra information för anhöriga, personal och övriga intresserade.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.