Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Landsbygdsprogrammet 2014–2020 Nyland Projektadministrationsutbildning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Landsbygdsprogrammet 2014–2020 Nyland Projektadministrationsutbildning"— Presentationens avskrift:

1 Landsbygdsprogrammet 2014–2020 Nyland Projektadministrationsutbildning 15.1.2018
Kostnader, kostnadsmodeller och kostnadernas stödberättigande Juha Mäkinen NTM-centralen i Nyland

2 I presentationen bl.a. Konkurrensutsättning / utredning av prisnivå
Finansieringsandelar i ett projekt Beaktande av inkomster Kostnadsmodeller

3 Stödberättigande och godtagbara direkta kostnader i ett projekt
Kostnaderna ska överensstämma med det kostnadsförslag och den finansieringsplan som godkänts i stödbeslutet. Kostnadsförslaget och finansieringsplanen är bindande för projektägaren på åtgärdsnivå. Om det i projektets godkända projektplan och kostnadsförslag t.ex. inte ingår köptjänster, så är de inte heller stödberättigande för projektet och betalning av sådana kostnader kan inte sökas. Projektägaren ska följa med kostnadernas och finansieringsandelarnas utfall.

4 Stödberättigande och godtagbara direkta kostnader i ett projekt
Kostnader som uppstått under tiden för genomförande av projektet, som föranletts av genomförandet av projektet och som hänför sig till tiden för genomförande av projektet. Kostnader som uppstått innan projektet inleds eller efter att det har slutförts är inte stödberättigande även om de skulle hänföra sig till projektet. Ett projekt anses ha inletts när … Planeringskostnader i anslutning till byggande Kostnader som föranleds av organisationens sedvanliga verksamhet ersätts inte.

5 Stödberättigande och godtagbara direkta kostnader i ett projekt
De slutliga kostnaderna uppstår först då eventuella inkomster, rabatter, gottgörelser eller återbäringar har dragits av från den kostnad som betalning söks för. Personliga medlems- eller förmånskort får inte användas vid anskaffningar som görs inom det projekt som stöds. Kostnadernas skälighet ska utredas enligt villkoren i stödbeslutet. Om kostnadernas skälighet inte har utretts eller stödtagaren inte har några dokument att visa över utredningen, kan det leda till att stödet går förlorat för anskaffningens del.

6 Anskaffningar och kostnadernas skälighet
Anskaffningarna måste överensstämma med den godkända projektplanen. Det är bra att noga planera vilka anskaffningar som ska göras inom projektet och hur de ska konkurrensutsättas. Den som genomför projektet svarar för att kostnadernas skälighet har utretts och dokumenterats.

7 Anskaffningar som inte omfattas av lagen om offentlig upphandling
0 – 2500 euro När anskaffningens pris är över euro, men under euro, bifogas en utredning av anskaffningens gängse prisnivå till betalningsansökan. Gängse prisnivå kan bevisas genom att begära åtminstone tre jämförbara anbud på basis av vilka kostnadernas skälighet kan bevisas. Prisjämförelser kan också göras via internet och prisuppgifterna kan skrivas ut och bifogas till betalningsansökan.

8 Anskaffningar som omfattas av lagen om offentlig upphandling
Upphandlingslagen (348/2007) tillämpas på varu- och tjänsteanskaffningar på euro och över det och på investeringar över euro när det gäller byggande. Stödnivån, stödet, över hälften av anskaffningens värde. Anskaffningar som överstiger det nationella tröskelvärdet ska annonseras i arbets- och näringsministeriets elektroniska tjänst HILMA.

9 Anskaffningar inom den närmaste kretsen
Om en anskaffning har gjorts hos stödtagaren (projektpersonalen, organisationens personal) stödtagarens familjemedlem ett företag som stödtagaren eller dennes familjemedlem har bestämmande inflytande i eller en person som innehar en ledande ställning i stödtagarens företag beviljas stöd endast om man har fått åtminstone tre anbud på anskaffningen av lämpliga aktörer.

10 Direkta och indirekta kostnader
Projektets kostnadsstruktur består av direkta kostnader som ska verifieras och indirekta kostnader som inte behöver verifieras. Direkta kostnader är kostnader som föranletts av genomförandet av projektets innehåll. Indirekta kostnader är kostnader av allmän karaktär som projektaktören har. I regel ersätts indirekta kostnader enligt 24 procent av projektets godtagbara lönekostnader. Om det ingår särskilt mycket resekostnader i projektet, kan de indirekta kostnaderna ersättas enligt 15 procent av de godtagbara lönekostnaderna. Då ersätts resekostnaderna på basis av de faktiska kostnaderna.

11 Kostnadsmodeller

12 Kostnadsmodeller

13 Kostnadsmodeller Betalning av kostnader endast utgående från de faktiska kostnaderna, faktiska kostnader Lump sum?

14 Lönekostnader Stödberättigande kostnader är skäliga lönekostnader för de arbetstagare som anställts inom projektet Inklusive semesterpeng, -lön och -ersättning, som har uppstått under tiden för genomförande av projektet och som kan verifieras av bokföringen. Som skäliga betraktas löner som vanligen betalas för motsvarande uppgift. Stödberättigande kostnader är också lagstadgade lönebikostnader, som social- och pensionsskyddsavgifter. Av de lagstadgade bikostnaderna kan till projektet hänföras den andel som faktiskt kvarstår som kostnad för arbetsgivaren T.ex. arbetsgivarens arbetslöshetsförsäkringspremie minskas med arbetstagarens arbetslöshetsförsäkringspremie.

15 Arvoden Ett typiskt arvode för ett projekt är ett arvode till en utomstående sakkunnig. Betalning av arvoden kan sökas, om de är kostnader som ingår i den godkända projektplanen. Arvodena ska vara skäliga. Som skäliga betraktas summor som skulle betalas för ett motsvarande uppdrag eller möte. Över de arvodeskostnader som ingår i betalningsansökan företes en kopia av det ställe i ett avtal eller annat dokument som betalningen av arvodet grundar sig på.

16 Mera kostnader: Hyror och köpta tjänster
Direkta hyreskostnader för projektet är endast hyror för externa lokaler, t.ex. för utbildningar eller informationsmöten. Hyror för lokaler som reserverats för de projektanställda är indirekta kostnader. Köpta tjänster Köpta tjänster är tjänster som köpts av utomstående sakkunniga. Det kan vara t.ex. konsult- och utbildningstjänster, bokföring och löneräkning, om de inte ingår i lönekostnaderna. Vid upphandling av köptjänster liksom vid också annan upphandling ska uppmärksamhet fästas vid kostnadernas skälighet.

17 Mera kostnader: Resekostnader
Resekostnader, flat rate 15 procent Stödberättigande är rese- och inkvarteringskostnader som överensstämmer med den godkända projektplanen samt dagtraktamenten. Utlandsresor Projektpersonalen 50 %, studieresa Resor som vidtas för att skaffa information

18 Finansieringsandelar
(42 % + 58 %) eller (42 % + 38 % + 20 %) NTM-centralsprojekt < - > Leader-projekt Projektformer: Informations- förmedling 100 % + demonstration 60/100 % Utbildning 90 % - 70 % 75 % företagsgrupp Samarbetsprojekt 100 % - 80 % - 60 % 75 %, företagsgrupp Allmännyttig investering 100 % - 75 % - 70 % - 50 % bredband 70 % eller 50 % vattentjänster 50 %

19 Privat finansiering Privat finansiering är finansiering som fås av en fysisk person, en privaträttslig sammanslutning, en stiftelse eller en förening eller en annan prestation vars värde kan definieras i pengar. Som privat finansiering för ett projekt godkänns pengar eller arbete som utförs utan vederlag till förmån för projektet. Med en finansieringsandel i pengar kan man ersätta arbete som utförs utan vederlag till förmån för projektet, om det arbete som utförts utan vederlag inte överensstämmer med finansieringsproportionerna. Mängden arbete som utförts utan vederlag till förmån för projektet ska i betalningsansökan vara lika stor både på kostnadssidan och på finansieringssidan. Finansiering i pengar kan inte ersättas av arbete som utförts utan vederlag till förmån för projektet. -> Finansieringsandelarna kan ändras med ett ändringsbeslut.

20 Arbete utan vederlag Arbete som utförts utan vederlag till förmån för projektet, dvs. talkoarbete Kan i enlighet med den godkända projektplanen godtas som projektkostnad i ett allmännyttigt utvecklingsprojekt eller investeringsprojekt. Planering av byggande Gäller inte samarbetsprojekt eller utbildnings- och informationsförmedlingsåtgärder. Talkoarbetet ska på ett konkret sätt föra projektet framåt och den som utför talkoarbete ska ha fyllt 15 år. Talkoarbetets värde är 15 euro i timmen per person som utför arbete. Om det vid talkoarbetet används traktor eller någon annan motsvarande arbetsmaskin, ska till värdet på arbetet ytterligare räknas 30 euro per drifttimme som värde på användningen av arbetsmaskinen.

21 Projektets inkomster Projektet kan ha inkomster som inte hör till projektets privata finansiering. Inkomster för projektet är inkomster från försäljning av varor och tjänster som skaffats för genomförande av projektet inkomster från försäljning av produkterna av projektet bruksavgifter från projektets nyttigheter bruksavgifter från projektets lokaler Projektinkomsterna dras av från de godtagbara kostnader som uppstått under betalningsperioden, de minskar det stöd som betalas ut. Som inkomster beaktas sådana inkomster som betalas till stödmottagaren under tiden för genomförande av projektet. I betalningsansökan antecknas inkomsterna både på kostnadssidan och på finansieringssidan.

22 Begränsningar av stödberättigandet
Sådana kostnader för en anskaffning som gjorts från sökanden, dennes familjemedlem eller ett företag som sökanden eller dennes familjemedlem har bestämmande inflytande i eller från en person som innehar en ledande ställning i sökandens företag, om det inte har begärts tillräckligt med anbud för anskaffningen från andra lämpliga aktörer Räntor, provisioner och överlåtelseskatt eller andra kostnader för finansiering av en investering eller av någon annan åtgärd Leasingkostnader, om den maskin eller anordning som avtalet gäller i enlighet med avtalsvillkoren övergår i sökandens ägo Betalningsposter för maskiner och anordningar som skaffas på avbetalning, om äganderätten till den förvärvade egendomen inte övergår under projekttiden

23 Begränsningar av stödberättigandet
Mervärdesskatt som inte kvarstår som en slutlig utgift för sökanden och sökanden inte lägger fram en utredning om att det för kostnaderna inte är möjligt att få återbäring av mervärdesskatten Kostnader som inte kvarstår som slutlig utgift för sökanden på grund av återbetalning, gottgörelse eller någon annan motsvarande orsak Kostnader som föranleds av annan regelbunden verksamhet som sökanden normalt bedriver eller därtill anknuten PR-verksamhet än projektets genomförande Löner och arvoden till den del de överstiger beloppet av de löner och arvoden som allmänt betalas till den som utför motsvarande uppgifter Andra kostnader för avlöning än lagstadgade kostnader eller kostnader som följer av kollektivavtal som är förpliktande för arbetsgivaren

24 Begränsningar av stödberättigandet
Resekostnader till den del de överstiger det belopp som ersätts i enlighet med det statliga resereglemente som gäller vid tidpunkten för resan Kostnader för avlöning av en sådan arbetstagare som vid ansökan om stöd inte har varit ordinarie tjänsteinnehavare hos sökanden eller i ett sådant anställningsförhållande på heltid som gäller tills vidare, om tjänsten eller befattningen tillsätts för en längre tid än ett år (kumulativt årsverke) och tjänsten eller befattningen i fråga inte har utlysts offentligt Resekostnader och sammanträdesarvoden för tjänstemän om uppgiften hör till tjänstemannens tjänsteutövning

25 Ytterligare information om projektstöd
Vid NTM-centralen i Nyland; Juha Mäkinen, tfn Maria Konsin-Palva, tfn Landsbygd.fi Nylandsbygd.fi Suomi.fi (blanketter) Mavi.fi ntm-centralen.fi

26 Anteckningar

27 Anteckningar

28

29

30


Ladda ner ppt "Landsbygdsprogrammet 2014–2020 Nyland Projektadministrationsutbildning"

Liknande presentationer


Google-annonser