Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård"— Presentationens avskrift:

1 Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård
Patientkontrakt Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård

2 ”Patientmiljarden” Patientkontrakt Tillgänglighet
Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare ökar samskapande, som ger bättre resultat för hälsa och vård. Tillgänglighet Syfte att utveckla och förbättra tjänste- och servicekvalitet till patienter med fokus på tillgängligheten i primärvården. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

3 Varför behövs Patientkontrakt?
Patientens egna resurser behöver tillvaratas för att stärka individens egen kraft samt frigöra resurser i vården till dem som behöver det Tillgänglighet, samordning och delaktighet är en utmaning Öka personcentrerad vård för bättre anpassning från ett patientperspektiv Tjänster behöver utvecklas tillsammans i samverkan mellan patient och vårdgivare Värna patientens och vårdens tid Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

4 (t.ex. 1177 Vårdguiden, telefon, e-tjänster, hemsida eller annat)
Nationella patientenkäten Gjorde läkaren dig delaktig i besluten beträffande din vård/behandling? Tog vårdpersonalen hänsyn till dina egna erfarenheter av din sjukdom/ditt hälsotillstånd? Är du nöjd med de sätt du kan komma i kontakt med hälso-/vårdcentralen på? (t.ex Vårdguiden, telefon, e-tjänster, hemsida eller annat) Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

5 Undvik onödiga besök! 14 % av respondenterna 2 miljoner besök / år
som haft ett läkarbesök under oktober anser att deras aktuellt behov av vård ej blivit tillgodosett. 2 miljoner besök / år …per år skulle detta motsvara närmare 2 miljoner besök. Kvalitet i varje besök är därmed avgörande för effektiviteten. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

6 Dessa personer kommer med hög sannolikhet att uppsöka vården igen
Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

7 Vårdens löften – när berättelserna genomsyrar kulturen
…IDAG …IMORGON Vi gör tillsammans - gemensamt ansvar Du stärker din egen kraft och har vården som stöd Vi utgår från din berättelse och vad som är viktigt för dig Vi kommer överens om en tid Allt hänger samman Du vet ditt nästa steg vart och till vem du vänder dig Din upplevelse är att det är enkelt att få kontakt I Primärvården upplever över en miljon* personer varje år att de vid sitt besök inte är delaktiga i besluten beträffande sin vård/behandling i den utsträckning de önskar * Ca 1,4 MSEK (10%) ref;nationella patientenkäten Bakom varje siffra finns en person och en berättelse Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

8 Jobba smart från start! Om en patient får den hjälp de behöver direkt så förväntas behovet minska av ytterligare utredningar och resurser. Insatser Om en patient inte får den hjälp de behöver så ökar risken för återkommande behov av insatser. Att se till att en patient får rätt insatser från början bidrar inte bara till en bättre livskvalitet för patienten, utan innebär även att man använder färre resurser och sparar pengar och tid i längden. Tid Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

9 Perspektivskifte som kompass i förändringen
Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

10 (kommun och landsting)
Kommunal omsorg och socialtjänst Sjukhusvård och specialiserad vård Nära vård Primärvård (kommun och landsting) Mobila-team ASIH Statliga Myndigheter Digitalmott En beskrivning av vad den nära vården skulle kunna vara, justerad lite efter varje samtal. Den nära vården är inte en ny organisationsnivå, det är heller inte en benämning på dagens primärvård. Nära vård är snarare ett nytt synsätt – ett nytt sätt att arbeta i med hälsa, vår och omsorg. Den närmsta vården är den patienten/brukaren kan ge sig själv – egenvården och det stöd kommuner och landsting kan ge för att möjliggöra detta. Den Nära vård som organiseras av SKL:s medlemmar har primärvården som bas – ett skifte mot dagens sjukhusbaserade vård, primärvården är den naturliga första kontakten men hela eller delar av andra organisationer ingår också i den nära vården. Hela den kommunala sjukvården och delar av omsorg och socialtjänst, sjukhusvård, och specialiserad öppenvård, ungdomsmottagning, elevhälsa, FHV och en tom ring för alla som inte explicit finns med. Sjukvården består av många organisationer och oavsett hur vi skär uppstår gränssnitten någonstans. Den nära vården innehåller hela eller delar av dessa verksamheter men inkluderar också övergångarna och hur väl vi förmår att överbrygga dessa och skapa en sömlösvård för patienter och brukar. För att klara det skapar vi nya arbetssätt som ASIH och mobila team, vi använder e-hälsans möjligheter att skapa nya arbetssätt och det fyller ut mellanrummen, vi arbetar mer preventivt och proaktivt och möter problemen uppströms. Vi använder civilsamhället men även statligamyndigheter blir del av den Nära vården. Men det räcker inte – det krävs också en ny kultur av tillit och samverkan. Om alla kunde göra 10% saker som inte omedelbart finns på den egna uppdragsbeskrivningen för att de för den jag har framför mig är det mest rationella och så litar jag på att alla andra också gör det då kan vi fylla ut mellanrummen och skapa den nya nära vården på riktigt. Sammanhållen vård – preventiv och proaktiv för ökad kvalitet och minskade kostnader Undvikbar slutenvård! ”Huvudmännen ska kunna erbjuda samma service och jämlik vård till alla medborgare, men den kan inte förväntas vara utformad på samma sätt överallt, beroende på exempelvis skiftande förutsättningar i glesbygd och storstad.” ur delbetänkandet Ungdoms-mott Civilsamhället Företagshälsovård Elev- hälsa Vad är Nära vård?

11 Målbild – Nära vård En god och nära vård utgår från individuella förutsättningar och behov. En god och nära vård bygger på relationer, är hälsofrämjande, förebyggande och proaktiv. En god och nära vård bidrar till jämlik hälsa, trygghet och självständighet och grundas i gemensamt ansvarstagande och tillit.

12 För att nå målbilden bör varje åtgärd:
Utgå från patientens/brukarens individuella förutsättningar och behov Utgå från att hälsofrämjande, förebyggande och proaktiva insatser uppströms är det mest rationella arbetssättet Utgå från att relationer är centrala för kvalitet och effektivitet Bidra till jämlik vård för jämlik hälsa Bidra till trygghet och självständighet Skapas tillsammans med gemensamt ansvarstagande och tillit Ref: Emma Spak, SKL

13 Uppdrag framtagande av patientkontrakt
Kunskapsinhämtning och konceptutveckling Intervjuer Workshops 30 piloter Designteam samverkan med myndigheter och organisationer samt litteraturstudier. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

14 Förståelse för vad som är viktigt ur patienternas perspektiv
”Våga utmana lagstiftarna. Att det är jag som äger min information och kan bestämma vem som ska få läsa” ”Det viktigaste är att veta vart man ska vända sig när behov uppstår och att det finns någon där som lyssnar och hjälper till” ”Det känns bra att tänka att vi ska göra en överenskommelse och att jag ska göra vissa saker. Det visar på att ni i vården bryr er om mig och om vad jag kan” ”Tid för mig. Att få den tid jag behöver och som passar mig” ”Jag är frisk men lever med en sjukdom” Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

15 ”Vården börjar alltid om på steg 1 men jag är ju på steg 5 och vill veta nästa steg”
Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

16 Detta är viktigt för mig!
”Jag har enkla och effektiva kontakter med vården och kan själva hantera ärenden som rör min hälsa.” ”Jag vet vad som påverkar min hälsa och vad jag kan göra själv för att hålla mig frisk.” ”Jag påverkar min vård genom att sätta fokus på de värden som är viktiga för min hälsa.” ”Jag har en vårdsamordnare på vårdcentralen som stödjer mig så att samverkan mellan alla som är delaktiga i min vård fungerar.” ”Alla som är inblandade i min vård vet vad jag har för målsättningar och arbetar tillsammans med mig för att nå dem.” ”Jag har tillgång till all information om min vård och hälsa och bestämmer själv vem jag vill dela den med.” ”Jag kan i större utsträckning få vård hemma och med stöd från mina sociala nätverk.” Med inspiration från ”I statement”- Sir John Oldham OBE MBA Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

17 ”Hälsa är att i glädje vara upptagen av sina livsuppgifter”
- Gadamer, tysk filosof

18 Syftet med patientkontrakt:
Skapa förutsättningar för bättre hälsa och vård genom att… - Gemensamt ansvar där patienten och vården vet vem som gör vad - Stärka egen kraft hos patienter att tillvarata sina egna resurser Tillitsfulla, goda relationer patient - vårdgivare som värnar människors tid Trygghet där patienter vet sitt nästa steg och vart man vänder sig när man behöver ha kontakt med vården Säkerställa att allt hänger ihop – gemensam överblick, samverkan och samordning kring planer och insatser som utgår från patientens berättelse och vad som är viktigt för patienten Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

19 Patientkontrakt – Gemensamt ansvar
Skapar bättre hälsa och vård Tillvaratar personens egna resurser utifrån vad som är viktigt för personen Stärker patientens egen kraft Värnar patientens och vårdens tid Skapar gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

20 Patientkontrakt ett koncept i fyra delar
Överenskommelse Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare Fast vårdkontakt Person med samordningsansvar Överenskommen tid Bokade tider i samråd Sammanhållen plan Planering, överblick och stöd för koordinerade insatser Delaktighet Samordning Tillgänglighet Samverkan Värdegrund som genomförandekraft! Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

21 Överenskommelse - gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare
Hur patienten ska vara delaktig utgår från patientens egna förutsättningar och villkor. Ska spegla vad som ska ske i kontakt med vården och när, samt vem man vänder sig till. och tydlighet i vad gör patienten och vad gör vården. Delaktighet Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

22 Fast vårdkontakt - person med samordningsansvar
Fast vårdkontakt skapar förutsättningar för kontinuitet och samordning för patienten. Lagstiftningen finns. Förändrade arbets- och förhållningssätt ger förut-sättningar för att fast vård-kontakt ska bli en naturlig del i arbetet. Samordning Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

23 Överenskommen tid - bokade tider i samråd
Tid i handen eller möjlighet att via e-tjänster hantera sina tider. Att få vård inom rimlig tid och när patienten behöver och kan komma med nationella medicinska riktlinjer som utgångspunkt. Tillgänglighet Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

24 Sammanhållen plan - planering, överblick och stöd för koordinerade insatser
En sammanhållen plan är en framtidsvision av en interaktiv plan på 1177.se Sammanhållen plan som är interaktiv visualiserar och samordnar patientens behov, aktiviteter och önskemål – vilket underlättar vardagen. Samverkan Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

25 Sammanhållen plan - planering, överblick och stöd för koordinerade insatser
Kort och lång lins samtidigt Göra dagens arbete och samtidigt utveckla för morgondagens förutsättningar Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

26 Värdegrund - som genomförandekraft
FRAMGÅNGSFAKTORER Stark riktning och vision Vårdkontrakt med löften bidrar till tydlighet Hänsyn till patientens individuella behov Arbete med yrkesrollsförskjutning eller nya yrkesroller Kapacitets- och produktionsplanering med lång framförhållning Standardiserade vårdprocesser Koordinering av verksamheter Kultur i ledarskap och medarbetarskap Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

27 Brukskvaliteter som skapas
Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

28 Du och vården – hur funkar det?
Känner du att du kan ha fokus på att leva livet och litar på att du lätt får hjälp från vården när du behöver det? Har du en överenskommelse med vården som utgår från vad som är viktigt för dig, där du vet vad du gör för att må bra och vad du gör om du blir sjuk och vad vården gör? 3) Har du enkla sätt att ta kontakt med vården? 4) Har du en fast vårdkontakt? (vid behov) 5) Vet du ditt nästa steg? 6) Har du och vården kommit överens om din nästa tid tillsammans? 7) Har du en överblick av dina olika planer i vården och hjälp med samordning vid behov? Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt

29 Hur kommer era patientkontrakt att se ut?

30 På hur många enheter används det nya arbetssättet?
När det ovanliga har blivit det vanliga har vi nått en kulturförändring Helt och hållet I vilken utsträckning är konceptet patient-kontrakt infört (som det är tänkt att fungera) etablerat som en del i ordinarie arbetet? Inte alls Inga enheter På hur många enheter används det nya arbetssättet? Samtliga enheter Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt

31 (t.ex. 1177 Vårdguiden, telefon, e-tjänster, hemsida eller annat)
Uppföljning nationella patientenkäten Gjorde läkaren dig delaktig i besluten beträffande din vård/behandling? Tog vårdpersonalen hänsyn till dina egna erfarenheter av din sjukdom/ditt hälsotillstånd? Är du nöjd med de sätt du kan komma i kontakt med hälso-/vårdcentralen på? (t.ex Vårdguiden, telefon, e-tjänster, hemsida eller annat) Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt

32 Patientkontrakt i praktiken
Kontakt Vårdmöte Hemma Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt

33 Patientkontrakt i praktiken
Kontakt Vårdmöte Hemma Vilka tjänster finns för kontakt? Hur genomförs vårdmöten? Virtuellt, via telefon, fysiskt? På vilken vårdnivå? Hur identifieras behov av fast vårdkontakt? Beskriv rollen Hur sker planering och samordning? Hur görs en ömsesidig överenkommelse? med patienten kring vem som gör vad? (mitt och ditt ansvar/löften) Hur ser nästa steg ut överenskommen tid Hur sker samordning och samverkan med andra aktörer? Jag har ett partnerskap med vården där vår ömsesidiga överenskommelse och planering gör mig trygg. Jag vet... vad jag ska göra för att må bra vad jag ska hålla koll på för att veta när jag behöver söka vård vart jag vänder mig när jag behöver hjälp Webbtidbok Kallelse Telefon Videosamtal Mail/meddelande Mottagningen/ avdelningens e-tjänster Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt

34 Patientkontrakt i praktiken
Kontakt Vilka tjänster finns för kontakt? Webbtidbok Kallelse Telefon Videosamtal Mail/meddelande Mottagningen/avdelningens e-tjänster Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt

35 Patientkontrakt i praktiken
Vårdmöte Hur genomförs vårdmöten? Virtuellt, via telefon, fysiskt? På vilken vårdnivå? Hur identifieras behov av fast vårdkontakt? Beskriv rollen Hur sker planering och samordning? Hur görs en gemensam överenskommelse med patienten kring vem som gör vad? (mitt och ditt ansvar/löften) Hur säkrar ni att patienten vet sitt nästa steg? Hur kommer ni överens om nästa tid? Hur sker samordning och samverkan med andra aktörer? Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt

36 Patientkontrakt i praktiken
Hemma Jag har ett partnerskap med vården där vår ömsesidiga överenskommelse och planering gör mig trygg. Jag vet... vad jag ska göra för att må bra vad jag ska hålla koll på för att veta när jag behöver söka vård vart jag vänder mig när jag behöver hjälp Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt

37 Värdet av en tjänst utvecklas i samskapande mellan patient och vårdgivare
Patientkontrakt

38 Skillnaden mellan en vara och en tjänst?
Varor kan skapas och lagras i ”byrålådan” medan en tjänst uppstår vid användningen tillsammans med kunden. En tjänst skapas och konsumeras samtidigt ”I samskapande uppstår en tjänst som ingen av parterna hade kunnat utforma på egen hand” Värdet av en tjänst Patientkontrakt

39 Samhället - hur ser det ut idag?
Samhället idag präglas av att vi har ändrat våra beteenden hur vi handlar, gör bankärenden, bokar resor mm. Tjänster erbjuds utifrån kunders olika behov vilket också bidrar till bättre effektivitet för både kunden och den som tillhandahåller tjänster. Vi har blivit medskapare i större utsträckning! Detta skapar förväntningar hos oss invånare att när vi möter vården anpassas den också utifrån våra olika behov i olika situationer och möjliggör för oss att vara medskapare. Vården har fortfarande utmaningar i denna omställning Värdet av en tjänst Patientkontrakt

40 Vi är olika och har olika behov och förväntingar i olika situationer
Traditionella och ”oroar sig inte i onödan” Oroliga och engagerade Sårbara och oroliga Självständiga och engagerade Värdet av en tjänst Patientkontrakt

41 Vi är olika och har olika behov och förväntingar i olika situationer
Självständiga och engagerade ”Jag vill vara med och bestämma. Absolut. Jag vill veta vad det finns för alternativ, så att jag kan vara med och tycka och tänka.” Värdet av en tjänst Patientkontrakt

42 Vi är olika och har olika behov och förväntingar i olika situationer
Oroliga och engagerade ”Jag kan gå och oroa mig för saker om det är så att jag känner symptom och tänker på vad det är. Så jag tycker det är skönt att komma hit och få reda på vad som är galet.” Värdet av en tjänst Patientkontrakt

43 Vi är olika och har olika behov och förväntingar i olika situationer
Traditionella och obrydda ”Säger en läkare till mig att ”du behöver göra det här”, så tror jag på det. Det är ju trots allt läkarens jobb att göra den bedömningen. Jag kan inte tycka så mycket om det, för vad kan jag?” Värdet av en tjänst Patientkontrakt

44 Vi är olika och har olika behov och förväntingar i olika situationer
Sårbara och oroliga ”När jag blir sjuk så väntar jag alltid så länge som möjligt för att det ska gå över. Jag är väldigt rädd för sjukhus överhuvudtaget, väldigt rädd för att råka ut för något otrevligt.” Värdet av en tjänst Patientkontrakt

45 ”One size doesn´t fit all”
Vi bygger tjänster tillsammans – co-production ”One size doesn´t fit all” Värdet av en tjänst Patientkontrakt

46 Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation!
Anpassning av en tjänst Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Webbtidbok Självincheck Läser i journal Före Under Efter Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig Värdet av en tjänst Patientkontrakt

47 Gör det till en naturlig del i det som redan pågår…
Varje möte, varje person, varje gång… Stöd från SKL Patientkontrakt

48 Nätverk ger kraft till förändring – ägarskap behöver finnas hos många om det ska få genomslagskraft
Styrgrupp Regiondirektörs nätverk Hälso sjukvårdsdirektörs nätverk Kommunikationsdirektörsnätverk Nära vård nätverk Kunskapsstyrningsnätverket Nationella samordningspersoner på SKL för olika frågor Trygg före under och efter förlossning Psykiatri Äldre Säker vård Kunskapsstyrning Personcentrering Tjänstedesign Referensnätverk Patientföreningar Interprofessionellt nätverk Proffesionsföreträdare(ej på plats ännu) Critical friend Nätverk med forsknings och utvecklingschefer/direktörer Design team från regioner och landsting för genomförande

49 Så här kommer SKL stödja införandet av konceptet Patientkontrakt
Lärandeforum Stöd till uppbyggnad av integrerat kompetens team för införande lokalt Nationellt erfarenhetsutbyte, lärande, kunskapsbyggande och inspiration Uppföljning och mätning - Visualisera på olika sätt hur införandet av konceptet patientkontrakt sker i landet - Visualisera effektmått utifrån nationella patientenkäten Packetera budskap - Fånga lärande, kunskapsbyggande och berättelser som blir till vägledning i det fortsatta arbetet - Berättelser som beskriver värde både från patientens och vårdgivarens perspektiv Stöd från SKL Patientkontrakt


Ladda ner ppt "Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård"

Liknande presentationer


Google-annonser