Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Standardisering och automation av gemensamma branschprocesser ger oss nöjda kunder (kvalitetsäkringsprojektet) 2015-11-05 2018-12-10.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Standardisering och automation av gemensamma branschprocesser ger oss nöjda kunder (kvalitetsäkringsprojektet) 2015-11-05 2018-12-10."— Presentationens avskrift:

1 Standardisering och automation av gemensamma branschprocesser ger oss nöjda kunder (kvalitetsäkringsprojektet)

2 Kvalitetsförbättringsprojektets syfte
Slutkunden – mindre strul och problem Tjänsteleverantörer – nöjdare slutkunder och lägre kostnader Nätägare/Kommunikationsoperatörer – öka kundnöjdheten och lägre kostnader Ägare – ökad avkastning

3 Tre delar i projektet Process för byte av kommunikationsoperatör
Klart Process för byte av kommunikationsoperatör Standardisering av adressdata En specifikation av vad som bör ingå i adressdata, format för adressdata och ansvarsfördelning för data Process för byte av tjänsteleverantör Överenskommen och dokumenterad process för slutkundens byte av tjänsteleverantör Processen ska eftersträva kort avbrott för slutkunden i samband med byte Klart Pågår

4 Process för byte av kommuniaktions- operatör

5 Process för byte av KO Ersätter inte avtal. Avtal kan hänvisa till process. Process omfattar generella åtgärder. Analysera och planera byte tillsammans. Dokumentera i gemensam projektplan. Avtal bör tecknas 6 månader före byte. Undvik årsskifte och halvårsskifte. Koordinera kommunikation till slutkund. Avtala om hantering av personuppgifter

6 Viktiga lärdomar Kvalitetssäkra kunddata. Olika parter ansvarar för olika delar av kunddata. NO ansvarar för adressdata, exempelvis postadress och lägenhetsnummer. KO ansvarar för nät och tjänstedata, exempelvis port i switch och tjänst. TL ansvarar för kunddata, exempelvis namn och kontaktuppgifter Ändringar som påverkar avtal mellan slutkund och tjänsteleverantör kräver ofta minst 3 månaders framförhållning.

7 Processbeskrivning på ssnf.org

8 Standardisering av adressdata

9 Standardisering av adressdata
Omfattar: Adressinformation – t.ex. gatunamn, nummer, ort, uttagsid, GPS-koordinater. Tjänsteinformation – t.ex. medium, CPEtyp, tjänster. Anger obligatoriska uppgifter och vem som ansvarar för informationen.

10 Viktiga lärdomar Branschen skulle vinna mycket på ett gemensamt format för uttagsid/accessid. I elbranschen används anläggningsid bestäms enligt GSRN (Global Service Relation Number) Information för automatisk provisionering och CPE skiljer sig mycket mellan näten.

11 Adresspecifkation på ssnf.org

12 Process för byte av tjänsteleverantör

13 Process för byte av tjänsteleverantör
Målsättningen är en process där slutkunden endast behöver ha kontakt med den nya tjänsteleverantören. Kort avbrott vid byte av TL. Byte ska kunna genomföras efter en månads uppsägningstid upp till en tidpunkt inom 6 månader. Process ska vara oberoende av tjänst (internet, tv, telefoni…) Kunder med kollektivanslutna tjänster ska hanteras Kommunikationen mellan aktörerna ska kunna hanteras både manuellt och automatiserat. ”Forced take over” om något gått fel.

14 Vad är klart? Processbeskrivning framtagen. Har varit på remiss.
Avtalsförslag för avtal mellan tjänsteleverantörer. Användningen av processen behöver även regleras i avtal mellan TL och KO.

15 Återstående arbete Planera och genomföra test av processen. Jag avvaktar klartecken från några aktörer. Göra nödvändiga justeringar av processen och beroende på ändringar eventuellt genomföra en ny remiss. Stämma av process med PTS för att fånga eventuella synpunkter. Avsluta arbetet med avtal mellan TL Föreslå vad som bör regleras i avtal mellan KO och TL. Marknadsföra processen.

16 Test av process byte av tjänsteleverantör
Processförslaget för byte av tjänsteleverantör var ute på samråd hos tjänsteleverantörer, kommunikationsoperatörer, nätägare och systemleverantörer fram till mitten av augusti. Arbetsgruppen arbetade in några förändringar men beslutade att processen bör testas innan den läggs fram till styrgruppen för beslut. Det har gått trögt att få främst kommunikationsoperatörer att engagera sig i arbetet men nu har Bredbandsbolaget, Telia, comhem och Bahnhof som tjänsteleverantörer samt Itux och Open Universe beslutat sig för att delta i testen. Detaljerna är under planering men vi siktar på att ett första test genomförs under de två första veckorna i december.

17 Fortsatt standardisering
Varför standardisera? Vad bör standardiseras? Vilka är berörda och bör medverka? Öppenhet är viktigt Får inte vara konkurrensbegränsande. Nytt: Nov 2015: Önskan finns att titta på en standardiserad process kring felrapportering

18 Påverkansmöjlighet Arbetsgrupp – arbetar fram förslag
Referensgrupp – diskuterar förslag Remissinstans – lämnar synpunkter Styrgrupp – beslutar om förslagen

19 Styrgruppen SSNf Jimmy Persson Telenor Hans Silwersvärd Bahnhof Henrik Kemkes GothNet Sofia Söder Lunet AB Tomas Sundström UmeNet Mats Berggren Telia Bodil Wigert

20 Arbetsgrupp Stadsnätsföreningen Jimmy Persson Jimmy.Persson@ssnf.org
ComHem Christer Isacsson ComHem Mats Lager ComHem Daniel Sundqvist ComHem Rasmus Aveskogh Banhof Mats Strandgren Bahnof Björn Lindberg Lunet Eva Leffler T3 Telecom Charlie Svensson Telenor Martin Åberg Telenor Mikael Kinnander Telenor Caroline Lindahl Caroline Open Universere Robert Carstens Telia Hans-Olof Johansson Telia Anders Beckman Telia Alexander Söderberg Telia Maria Spanos Bredband2 Mikael Johansson Serverado Thomas Holmström IP-Only Åsa Broman IP-Only Jonas Kihlgren GothNet Susanne Arfvidson Itux Niklas Nordström UmeNet Solstam Lena


Ladda ner ppt "Standardisering och automation av gemensamma branschprocesser ger oss nöjda kunder (kvalitetsäkringsprojektet) 2015-11-05 2018-12-10."

Liknande presentationer


Google-annonser