Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Företagsklimatet i Värmlands län/Årjäng 2018
2
Om undersökningen i Värmlands län
Metod Webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer under perioden januari-april 2018 Genomfört av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv Svarsfrekvens 50%* *Sverigesnitt 49% Antal svar 1452 Bilden visar bakomliggande fakta till undersökningen av det lokala företagsklimatet 2018. Antal företag med minst en anställd kommer från SCB:s Företagsregister och visar antal arbetsställen tillhörande aktiva företag med minst en anställd Med aktiva företag menas samtliga juridiska och fysiska personer som är registrerade för moms, F-skatt eller som arbetsgivare. Vilka ingår i undersökningen? Svenskt Näringsliv låter Statistiska centralbyrån (SCB) ta fram ett urval utifrån kommunens storlek som levereras till Demoskop. I kommuner med färre än invånare och färre än företag/arbetsställen är huvudregeln att vi skickar ut 200 enkäter, förutsatt att det finns så många företag i populationen. I kommuner med antingen fler än invånare och/eller fler än företag/arbetsställen skickar vi enkäter till 400 företagare. I Malmö och Göteborg skickas 600 enkäter och i Stockholms stad 1200 enkäter. Populationen utgörs av samtliga privata företag med huvudkontor i kommunen, förutsatt att de har en omsättning på minst kronor (i de kommuner som får 400 enkäter eller mer är omsättningskravet kronor). Från populationen dras ett slumpmässigt urval stratifierat utifrån storleksgrupperna 0, 1-4, 5-9, 10-25, och 201+ anställda. I första hand skickas enkäterna till Svenskt Näringslivs medlemsföretag och i andra hand till företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Vanligt är att ungefär två tredjedelar av urvalet består av medlemsföretag och en tredjedel av företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Arbetsställen med huvudkontor i en annan kommun ingår också i populationen förutsatt att de har minst 25 anställda. För urvalsgrupperna enmansföretag och arbetsställen har vi satt ett tak på att de maximalt var för sig får utgöra 10 procent av det totala urvalet, förutsatt att inte företagsstrukturen kräver fler för att uppnå urvalet. Svarsfrekvensen är framräknad utifrån nettourvalet, dvs. borträknat för till exempel nedlagda företag och företag utan verksamhet i kommunen. Värmlands län 2
3
Deltagande företag Värmland
Antal anställda Bransch Bilden visar fördelning på antal anställda och bransch bland de deltagande företagen i länet. Endast branscher med mer än 7 svar redovisas. % Värmlands län 3
4
Deltagande företagare Värmland
Kön Ålder Bilden visar fördelning på kön och ålder bland de deltagande företagen i kommunen. Värmlands län 4
5
Sammanfattande omdöme på företagsklimatet i kommunen - Alla län
Bilden visar snittbetyg på sammanfattande omdömet om företagsklimatet 2018 för samtliga län samt för Sverige. Skala: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Värmlands län
6
Företagen i Årjäng och deras 3008 anställda bidrar tillsammans med 761 miljoner i skatt varje år.
Varför är det viktigt att kommunerna arbetar med det lokala företagsklimatet? Bilden visar företagens välfärdsavtryck, det vill säga hur många personer företagen i varje kommun sysselsätter, vad det motsvarar i skatteintäkter och vad det i sin tur motsvarar i antal förskoleplatser eller sjuksköterskor. Den första delen visar antal förvärvsarbetande (dagbefolkning) i respektive kommun/län år Källa: SCB Skatteintäkter räknas fram med hjälp av lönesummor (exkl. arbetsgivaravgift) för dagbefolkningen i privat sektor 2016 multiplicerat med schablonbelopp för inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. Till detta adderas schablon för bolagsskatt multiplicerat med antal anställda i privat sektor för dagbefolkningen. Källa: SCB Kostnaden per förlossning är det nationella genomsnittet för vaginal förlossning 2014 ( kronor). Källa: SKL
7
Om undersökningen i Årjängs kommun
Metod Webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer under perioden januari-april 2018 Primär målgrupp Företag med minst en anställd (364 i Årjäng) Svarsfrekvens 51%* *Sverigesnitt 49% Antal svar 86 Genomfört av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv Publicerades 15 maj 2018 Bilden visar bakomliggande fakta till undersökningen av det lokala företagsklimatet 2018. Antal företag med minst en anställd kommer från SCB:s Företagsregister och visar antal arbetsställen tillhörande aktiva företag med minst en anställd Med aktiva företag menas samtliga juridiska och fysiska personer som är registrerade för moms, F-skatt eller som arbetsgivare. Vilka ingår i undersökningen? Svenskt Näringsliv låter Statistiska centralbyrån (SCB) ta fram ett urval utifrån kommunens storlek som levereras till Demoskop. I kommuner med färre än invånare och färre än företag/arbetsställen är huvudregeln att vi skickar ut 200 enkäter, förutsatt att det finns så många företag i populationen. I kommuner med antingen fler än invånare och/eller fler än företag/arbetsställen skickar vi enkäter till 400 företagare. I Malmö och Göteborg skickas 600 enkäter och i Stockholms stad 1200 enkäter. Populationen utgörs av samtliga privata företag med huvudkontor i kommunen, förutsatt att de har en omsättning på minst kronor (i de kommuner som får 400 enkäter eller mer är omsättningskravet kronor). Från populationen dras ett slumpmässigt urval stratifierat utifrån storleksgrupperna 0, 1-4, 5-9, 10-25, och 201+ anställda. I första hand skickas enkäterna till Svenskt Näringslivs medlemsföretag och i andra hand till företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Vanligt är att ungefär två tredjedelar av urvalet består av medlemsföretag och en tredjedel av företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Arbetsställen med huvudkontor i en annan kommun ingår också i populationen förutsatt att de har minst 25 anställda. För urvalsgrupperna enmansföretag och arbetsställen har vi satt ett tak på att de maximalt var för sig får utgöra 10 procent av det totala urvalet, förutsatt att inte företagsstrukturen kräver fler för att uppnå urvalet. Svarsfrekvensen är framräknad utifrån nettourvalet, dvs. borträknat för till exempel nedlagda företag och företag utan verksamhet i kommunen. Årjäng 7
8
Deltagande företag Antal anställda Bransch % Årjäng 8
Bilden visar fördelning på antal anställda och bransch bland de deltagande företagen i kommunen. Endast branscher med mer än 7 svar redovisas. % Årjäng 8
9
Deltagande företagare
Kön Ålder Bilden visar fördelning på kön och ålder bland de deltagande företagen i kommunen. Årjäng 9
10
Kontakter med kommunen senaste året
Företagare i Bilden visar de vanligaste kontakterna företagen har haft med kommunen jämfört med Sverigesnittet i fallande ordning på kommunnivå. Flera svar möjliga. % Årjäng 10
11
Vad gällde kontakten med kommunen?
Företagare i Bilden visar de vanligaste ärendena vid företagens kontakter med kommunen jämfört med Sverigesnittet i fallande ordning på kommunnivå. Flera svar möjliga. Företag som svarade ”Ingen kontakt” på frågan om kontakter med kommunen är exkluderade från den här enkätfrågan. % Årjäng 11
12
Sammanfattande omdöme på företagsklimatet i kommunen – Värmlands län
Bilden visar snittbetyg på sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen 2018 för samtliga kommuner i länet. Skala: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Årjäng
13
Alla enkätfrågor för Årjängs kommun
Enkätfråga Betyg 2018 Jämfört med Sverige Jämfört med 2017 Sammanfattande omdöme 3,7 +0,3 +0,1 Allmänhetens attityder till företagande 4,3 +0,4 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,2 Skolans attityder till företagande 4,1 +0,2 Företagens egna initiativ Medias attityder till företagande 4,0 +/- 0 Tele- och IT-nät Kommunpolitikernas attityder Tjänstemännens attityder 3,6 Dialog med kommunledningen 3,4 Kommunens information 3,3 Service till företagen 3,2 -0,1 Tillämpning av lagar och regler 3,1 -0,2 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,6 Upphandling 2,4 -0,3 Vägnät, tåg och flyg 2,0 -1,2 -0,4 Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Årjäng 13
14
Alla enkätfrågor för Årjängs kommun
Enkätfråga Betyg 2018 Jämfört med Sverige Jämfört med 2017 Toppkommun Sammanfattande omdöme 3,7 +0,3 +0,1 Munkfors 4,6 Allmänhetens attityder till företagande 4,3 +0,4 Danderyd 4,7 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,2 Ydre 5,2 Skolans attityder till företagande 4,1 +0,2 Markaryd 4,5 Företagens egna initiativ Medias attityder till företagande 4,0 +/- 0 Ale Tele- och IT-nät Landskrona Kommunpolitikernas attityder 4,8 Tjänstemännens attityder 3,6 Dialog med kommunledningen 3,4 Kommunens information 3,3 Service till företagen 3,2 -0,1 Tillämpning av lagar och regler 3,1 -0,2 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,6 3,5 Upphandling 2,4 -0,3 Kävlinge 3,8 Vägnät, tåg och flyg 2,0 -1,2 -0,4 Sundbyberg 4,9 Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Årjäng 14
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.