Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOtto Scholz
1
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt
2
Projektets löptid januari -13 till juni -14
Vår verksamhetschef Ulf Grahnat gav oss kuratorer inom vuxenhabiliteringen i uppdrag att söka pengar avseende ett nationellt utvecklingsarbete då det gäller barn till föräldrar med funktionsnedsättning. Vi träffades i kuratorsgruppen och gjorde en ansökan. Vi satte upp syfte och mål varför vi vill vidareutveckla vårt arbete med dessa barn och föräldrar.
3
Syfte och mål Inhämta kunskaper för att utveckla metoder och rutiner
Genom utveckling och nyskapande av rutiner och metoder bli bättre på att tillgodose barnens behov i ett långsiktigt perspektiv Arbeta förebyggande tillsammans med andra berörda som kommer i kontakt med barn till anhöriga
4
Tillvägagångssätt Planerar studiebesök på Habiliteringen Uppsala och deltagande i SUF-konferens för att inhämta kunskaper som vi sedan ska omsätta i rutiner, metoder och samverkan med andra aktörer i samhället. Utveckla redan befintliga grupper Vara delaktiga i befintliga samverkansgrupper
5
Studiebesök på Vuxenhabiliteringen i Uppsala
Vi åkte till Uppsala under två dagar i maj. Vi började med att träffa kollegor inom vuxenhabiliteringen under förmiddagen och fick information hur de jobbar med barn som anhöriga. De berättade även om arbetet med föräldrar vars barn är familjehemsplacerade. Vi tog även del av deras informationsfoldrar som vänder sig till brukarna med information om olika frågeställningar vid kognitiva svårigheter hos föräldern.
6
SUF-konferensen Högaktuell forskning inom område mödrar med intellektuell funktionsnedsättning. Vi fick bekräftelse på att vi redan idag arbetar på bra sätt med barn till anhöriga inom vuxenhabiliteringen i Jönköpings landsting.
7
Inventering Vi gjorde en inventering/kartläggning av antal föräldrar som är aktuella inom vuxenhabiliteringen som har kognitiva svårigheter och som har barn. Det är cirka 50 barn i länet som har en förälder med lindrig utvecklingsstörning.
8
Nya rutiner Information till samverkanspartners vad det innebär att ha en utvecklingsstörning. Vid nyinkomna remisser ställa frågan: Har den här personen barn? Om brukaren har barn: Då ska kuratorn vid första besöket ansvara för att fylla i familjeformuläret som finns i Cosmic.
9
Samarbete med psykologerna på habiliteringen
Vi bokar en träff med psykologerna inom vuxenhabiliteringen i Jönköpings landsting för att komma överens om vilket informationsmaterial och vilket tillvägagångssätt vi ska använda oss av när vi informerar samverkanspartners om utvecklingsstörning.
10
Samverkansteam Ingrid och Catarina träffade den 26 september de andra aktörerna som ingår i projektet och delgivit dem information om hur långt vi har kommit i vår planering Vi kommer medverka i samverkansteam som finns i Eksjö, Värnamo och Jönköping. I de här teamen ingår olika professioner inom olika verksamheter Spädbarnsverksamheten ingår i samverkan.
11
Nuläget Etablerade kontakter har tagits med landstingets samordnare Lotta Lilja för familjecentralerna i länet. Det som skett är att rutinerna vid remissteam har förändrats på så vis att då ny remiss kommer, ställs frågan om den aktuella personen har barn. Material för att samtala med föräldrar och barn har köpts in och börjat prövas. Vuxenhabiliteringen i Jönköping deltar numera i det övergripande konsultationsteamet. Vi har varit ute och informerat om vuxenhabiliteringen och vårt projekt. Ämnet barn som anhöriga har över lag blivit mer levande på arbetsplatsen. Broschyrerna är färdiga för leverans ut till olika verksamheter.
12
Broschyrer Vi har låtit trycka upp tre olika broschyrer. En broschyr beskriver Vad är utvecklingsstörning? De andra två vänder sig till gravida/föräldrar med information om vilket stöd man kan få på vuxenhabiliteringen.
13
Litteratur och material
Vi har köpt in samtalsmaterial som ska användas vid samtal med föräldrar eller barn. För att de lättare ska kunna beskriva sina känslor. Vi har köpt in böcker som vänder sig till barn som har en förälder med utvecklingsstörning.
14
Randiga Huset En av kuratorerna har gått en utbildning genom Randiga Husets regi. Vi som har varit med på föreläsningarna har kommit från olika professioner inom länet. Det har varit allt från skolsköterskor, skolkuratorer till sjuksköterskor och kuratorer från landstinget.
15
forts. Randiga Huset Under tre heldagar har det varit olika föreläsare som har berättar sina egna upplevelser om att vara barn till en anhörig, som till exempel har avlidit genom sjukdom eller hastigt dött eller gjort suicid. Om sorgen och hur detta har bemötts av professionella och andra i deras omgivning. Vi har också pratat mycket om skuld och skam som barnen känner i olika situationer. Det som är en av det viktigaste målen är att låta barnen berätta vad de känner och tycker. Vi måste lära oss att möta dem där de befinner sig. Barn förstår mer än vad vi tror.
16
Hösten 2014 Nationell konferens ”Barn som anhöriga” hålls på Spira 6-7 oktober. Här kommer vi att delta. 7 oktober har familjecentralerna en gemensam dag på Kungsporten i Huskvarna, där vi psykologer och kuratorer ska medverka och berätta om vuxenhabiliteringens verksamhet och vårt projekt.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.