Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
ISLAM Gud och Människa
2
Gudsuppfattning Allah – det arabiska ordet för Gud (även kristna som talar arabiska talar om Allah som sin gud) Samma gud som uppenbarade sin vilja för Abraham och Moses – och slutligen för Muhammed Gud är större och Gud är en! Monoteism: Det finns ingen Gud utom Gud och Muhammed är hans profet. Shirk – den största av synder Förbjudet att avbilda Gud (även Muhammed) Himmel och helvete Iblis/Satan (ängel som vägrade falla på knä för Guds främsta skaplese, människan) Koranen = Guds egna ord (helig närvaro) Det arabiska ordet för Gud är Allah. Allah är alltså inte namnet på islams Gud. Därför kallar också kristna araber Gud för Allah medan svenska muslimer kan säga Gud istället för Allah. För muslimer är Allah samma Gud som uppenbarade sin vilja för såväl Abraham som Mose och slutligen för Muhammed. Den muslimska trosbekännelsen, liksom många suror, slår fast att Gud är en. Islam menar att den värsta av alla synder är att sätta något eller någon vid Guds sida. På arabiska är det till och med omöjligt att böja ordet Allah i plural och det kan inte sättas i maskulinum eller femininum. Detta visar hur viktigt det är för islam att inte beskriva Gud i mänskliga termer och egenskaper. Gud är världens och människornas skapare. Den muslimska skapelseberättelsen poängterar dock att Gud inte vilade på den sjunde dagen av sitt skapelsearbete. Eftersom Gud inte på något sätt är mänsklig behöver han inte vila. Gud uppehåller sin skapelse och har absolut makt över den. Gud ser, hör och vet allt och vägleder människorna genom Koranen, hans direkta ord. Gud är ”den barmhärtige förbarmaren” och är alltid beredd att förlåta människans synder. Gud är större än allt än allt människan kan föreställa sig. Därför är det, liksom i judendomen, förbjudet att avbilda honom. Som allra närmast kan människan komma Gud i naturen där all hans vishet och storhet kan erfaras. Förutom att Gud är skaparen och upprätthållaren är han också domaren som en dag ska avsluta världens historia och ställa alla människor till svars för sina handlingar.
3
Människan Skapad av Gud och till sin natur god.
Människan är Guds medarbetare och tjänare på jorden Till sin hjälp har människan fått förnuft, språk och fri vilja Adam och Eva – de första människorna precis som i GT Dock ingen arvsynd! Koranen: Adam och Eva – jämlikt syndiga GT: Eva den som får ta skulden (därför ska kvinnan tex föda i smärta som straff) Adam och Eva är alla människors urföräldrar = alla är jämlikar Inget folk står över ett annat – varje individ är unik Islam tror, precis som judendom och kristendom, att människan skapades av Gud. Koranens berättelse skiljer sig dock lite från GT. Gud skapade människan av lera och blåste sedan in sin ande i henne och eftersom människan är skapad av Gud är hon till sin natur god. Precis som i GT är Adam och Eva de första människorna men islam avvisar bestämt den kristna tanken om att alla människor föds med ett visst mått av ondska i sig (arvsynd). Det finns syndiga handlingar och Iblis lockelser finns alltid där i bakgrunden men att alla människor skulle vara fördärvade av Adam och Evas försyndelse mot Gud är en för islam helt främmande tanke. I Koranens syndafallsberättelse är Adam och Eva jämlikt syndiga till skillnad från GT där Eva får största skulden. Människan är skapelsens mål och hon har ett unikt egenvärde. Eftersom alla människor har samma urföräldrar, Adam och Eva, är de också jämlikar. Alla är som syskon i samma familj och därför är alla människor världen över lika inför varandra och Gud. Inget folk står över ett annat utan varje individ är unik. Människan har en särställning som Guds medarbetare och tjänare på jorden. Till hjälp har Gud givit henne ett förnuft, ett språk och en fri vilja. Denna roll som Gud tjänare ger människan ett stort och unikt ansvar. [Koranen 5:32] Om människolivet [Koranen 17:23-24] Om föräldrar [Koranen 24:22] Om medmänniskor [Koranen 3:134] Om medmänniskor [Koranen 41:34] om medmänniskor [Koranen 31:18-19] om överlägsenhet [Koranen 29:46] Om gudsupfattning [Koranen 24:30-31] Om klädsel [Koranen 17:25] Om förlåtelse
4
Människans ansvar Varje människas skyldighet att fråga sig ”Vad vill Gud mig nu?” – livssituationen präglas av sökandet efter frid och fred, med sig själv, med sina medmänniskor, med världen och med Gud. Att vara muslim = stå i ett gott förhållande till Gud, förvalta Guds skapelse på ett ansvarfullt och förnuftigt sätt. Människan ansvarig för både nuet och framtiden = kortsiktiga miljölösningar inget som tilltalar islam. Människan är ansvarig både för nuet och framtiden. Därför är kortsiktiga lösningar på miljöproblem inte något som tilltalar islam. I nutida islam är ansvaret för naturen något som ofta framhålls och man menar till och med att islam som livsåskådning kan råda bot på miljöproblem. Ansvaret för skapelse är ett ansvar på alla plan, för allt som sker på jorden.
5
Är människan verkligen fri?
Utmärkande för människan är hennes fria vilja Gud kan aldrig tvinga människan till något Denna tanken kolliderar med islams betoning av Guds allmakt och allvetande och av predestinationen. ”Gud låter vem han vill fara vilse och ställer vem han vill på en rätt väg” (Sura 6:39) Det kan tolkas som att människans liv redan är utstakat och förutbestämt av Gud. Vilken handlingsfrihet lämnas då? Vilken mening finns det med att handla gott och moraliskt? Tanken om att varje människas liv är ödesbestämt kan leda till fatalism, ödestro. I vissa lägen kan denna ödestro fungera som positiv trösterik kraft medan i andra lägen kan ge upphov till handlingsförlamning och uppgivenhet. Något exakt svar på detta problem finns inte. Däremot manar många av den muslimska världens ledare idag till aktivt handlande istället för passivitet. Så länge människan litar på Guds godhet och barmhärtighet och söker leva så gott hon kan är det hon själv som formar sitt öde.
6
Människan i Koranen [Sura 5:32] Om människolivet
[Sura 17:23-24] Om föräldrar [Sura 24:22] Om medmänniskor [Sura 3:134] Om medmänniskor [Sura 41:34] Om medmänniskor [Sura 31:18-19] Om överlägsenhet [Sura 24:30-31] Om klädsel [Sura 17:25] Om förlåtelse Gå även in på för att hitta svar om människan, olika riktningar, syn på etnicitet, kön, sexualitet, socioekonomisk bakgrund mm (även pdf:en som ni har fått på mail samt Digilär)
7
Inriktningar Sunni och Shia
Efter Muhammed död 632 evt – vem ska leda församlingen (umma)? Vem ska bli Muhammeds ställföreträdare (kalif)? Sunni: Den mest lämpade (lärd, följer Sunna osv)? – Abu Bakr Shia: En släktning (som också kan föra rätta läran vidare)? – Ali Största skillnaden är synen på ledarskapet och vem som har tolkningsrätt i trosfrågor.
8
Att göra Läs i Digilär om olika inriktningar: Sunni Shia sufism
Wahhabism Wassatteya Skriv fem instuderingsfrågor på dagens lektion (människa, gud, inriktningar) och maila
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.