Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Reklam och marknadsföring
INTRODUCERA KAPITLET Som grupp går vi på reklam Nu ska vi prata om reklam och marknadsföring. Vad köper jag för saker för mina pengar och varför just dessa? Hur ser sambandet ut mellan reklam och konsumtion? Vissa menar att reklam inte påverkar dem alls utan att de gör egna medvetna val. Det kanske är så att vissa kan stänga ute alla reklamintryck, men hur mycket tror ni att företag lägger på reklam och marknadsföring varje år i Sverige? Närmare 70 miljarder, det är mycket pengar! Utifrån detta kan man dra slutsatsen att det måste löna sig för företagen att marknadsföra sig aktivt och att vi konsumenter trots allt är mottagliga, i alla fall som grupp.
2
REKLAMEN SPELAR PÅ VÅRA INSTINKTER
Vi ska styras av impulser, ska inte tänka efter eller agera rationellt Reklamavsändaren vill göra oss rädda, och tro att vi kanske missar ett bra tillfälle Känner ni till graffitikonstnären Banksy? Han står bakom denna bild. Till viss del är vi fortfarande stenåldersmänniskor. Vi har vissa instinkter som fortfarande finns kvar. Skillnaden är att vi inte längre jagar djur för att få mat utan vi jagar varor, mycket för nöjes skull. Reklamen talar ofta till våra stenåldersinstinkter, den vill få oss att sluta tänka och istället agera intuitivt, gå på känsla. Men vi kan ju vara förnuftiga och göra kritiska medvetna val. Ett bra exempel är: ”Mmm… Marabou!” Här vill de inte att vi ska tänka ”behöver jag en chokladbit”, ”har jag råd med en chokladbit” eller ens ”vill jag ha en chokladbit” utan bara ”Mmm…” och ta den! Vad gör du om du sätter handen på en varm platta? Stannar du upp och funderar ”Hmm, den här plattan var mycket varm. Det bränner lite, och luktar stekt kött. Kanske bör jag ta bort handen”. Nej, såklart tänker vi inte så – vi reagerar på våra instinkter och rycker bort handen. Reklammakarna vill att vi ska handla direkt och inte tänka. Vi ska se en vara, och helst ska handen ha hunnit stoppa den i varukorgen innan vi ens kommit oss för att fundera på om vi vill ha den eller inte. Egentligen borde det vara lite tvärtom, vi gör oftare bättre affärer om vi stannar upp och funderar lite. Vad är det här för vara? Vill jag verkligen ha den? Vad kostar den? (Klicka.) Ofta försöker reklamen hetsa på oss lite extra, genom att göra oss rädda för att missa ett bra tillfälle. Här är det inte en speciell vara som står i centrum för rean. Allt är billigt, och det är bäst att vi passar på att köpa något, vad som helst, vare sig vi vill ha det eller inte, innan timern har räknat ner till noll. För då har vi ju missat vårt tillfälle att ”spara 59%”. Och det vill vi ju inte…!
3
ÄVEN SPEL KAN SPELA PÅ VÅRA KÄNSLOR FÖR ATT VI SKA SPENDERA
Spelbolagen spelar på instinkter Tycker ni att det är mycket spelreklam idag? På många sätt har vår hjärna inte utvecklats sedan stenåldern. Bland annat det här med instinkter. Vi behöver instinkter för att överleva och vi behöver också vara bra på att lösa problem på så energisnåla sätt som möjligt. Hjärnan är programmerad till att vara lat, lösa problem snabbt och söka efter belöningar och detta är spelbolag duktiga på att använda. De kopplar spelen till våra instinkter. Spelen har ett högt tempo, snabba belöningar och det är enkelt. Detta i kombination med mycket färger och ljud ska ge oss energi och positiv känsla. Varje klick på kasinospelet belönas med en melodi och ett ljudspel – oavsett om vi vinner eller förlorar. Detta gör att det kan vara svårt att sluta spela - det går emot våra instinkter.
4
SPEL ÄR MER ÄN KASINON Grupptryck och socialt spelande Spel är inte bara kasinomaskiner. Det finns till exempel sportbetting - slå vad om vem som ska vinna fotbollsmatchen! Betting har blivit något socialt. Nu har det blivit en grej att spela tillsammans med vännerna. Ibland kan man till och med känna sig tvingad att vara med och betta i en match även fast man inte har råd eller vill – man vill ju inte vara en dålig kompis! Varför spelar vi? De flesta spel går ut på att vinna pengar och vad ska vi ha pengar till? För att konsumera!
5
Konsumtion som gott… KONSUMTION SOM PROBLEMLÖSARE
Kan man shoppa sig till lycka? Ibland framställs konsumtion som lösningen på alla våra problem. Man får höra det från flera håll: från vänner, politiker, företag, kändisar och idrottsstjärnor. Budskapet är att shopping inte bara löser våra egna problem utan också samhällets. I exemplet : I denna annonsen från 1940 talet säger att vi kommer att bli lyckligare med en ny dammsugare. Vi kan bli lyckliga redan idag! Konsumtionshetsen – att vi uppmanas till konsumtion, är inget nytt utan har alltså använts under en lång tid. Idag kanske uppmaningarna inte lika tydliga som på 40-talet, men budskapet är detsamma: Om vi köper den produkt som de visar så kommer vårat liv att bli enklare, lyckligare och bättre. Visst är det kul att shoppa ibland, men löser det verkligen alla våra problem och behöver vi verkligen allt det som vi shoppar? Kan vi shoppa oss till lycka? (Låt eleverna diskutera.) Till viss del kanske vi kan det. Att handla kan fungera både som en tröst och belöning. Frågan är hur långvarig denna känsla är? Att t. ex. konsumera upplevelser som resor kan skapa minnen för livet. Och att ha mat på bordet och pengar till hyran ger en grundtrygghet. Så självklart kan vi köpa oss till lycka. Frågan är vilken typ, hur mycket och vad som egentligen gör mig lyckligast?
6
Konsumtion som ont… ”Vi spenderar pengar vi inte har på saker vi inte behöver för att göra intryck som inte består, på människor vi inte bryr oss om.” KONSUMTIONENS BAKSIDA Kan man shoppa sig till respekt? Konsumtion kan vara beroendeframkallande Vi konsumerar över våra tillgångar Det här är ett citat som belyser just problemen med vår konsumtion: ”Vi spenderar pengar vi inte har på saker vi inte behöver för att göra intryck som inte består, på människor vi inte bryr oss om”. Är det inte så att de som bryr sig om mig, min familj och mina vänner, inte bryr sig om vad jag har för märken på mina kläder? Förhoppningsvis tycker de om mig lika mycket oavsett märke. Dessutom har man sett att i samband med att konsumtionshetsen ökar, ökar också överskuldsättningen. Varje månad har ca 400 000 personer i Sverige svårt att betala sina räkningar. Även shoppingberoende, sk shopoholics, har blivit ett allt större problem. Forskning visar att det är samma belöningssystem som triggas hos shopoholics som hos narkomaner. Tänk er någon som har ett drogberoende och går på stan och ser skyltar med ”ta tre knark betala för två” eller ”rea på knark”. En shopoholic utsätts hela tiden för denna typ av reklam och har svårt att undvika den. ”Unna dig”, ”Det är du värd” eller ”Because you’re worth it”. Vi ska väl inte behöva shoppa för att känna oss bra eller vara värda saker? En annan baksida av vår konsumtion är att den kräver mer resurser än vad vår planet klarar av. Hur många jordklot tror ni att det skulle behövas om alla konsumerade som vi gör i Sverige? Vi skulle då behöva 4 jordklot. Om vi alla vore amerikaner skulle det behövas 6 jordklot.
7
Allt handlar om varumärken
Unga som målgrupp Varumärken pratar med mervärden Vi shoppar attityder och identitet PRODUKTER LADDAS MED MERVÄRDEN Unga är en primär målgrupp Varumärken bygger på livsstil, känsla och attityd Unga är den primära målgruppen för reklammakarna. Varför tror ni att det är så? Unga har väl oftast inte särskilt mycket pengar, så hur tänker de egentligen? Företagen ser unga som trendsättare. Unga påverkar andra, t. ex. sina vänner, sina föräldrar och syskon, att konsumera på ett visst sätt. Det är inte ovanligt att en förälder som ska köpa ny teknik vänder sig till sina barn för att få råd om vad som ska köpas. Unga får på så vis indirekt tillgång till mycket pengar eftersom de påverkar andras konsumtion. Unga sitter inte heller fast i köpmönster utan är mer villiga att byta varumärken. Men ju tidigare man bestämmer sig, desto mer trogen tenderar man att bli till ett visst varumärke. Ytterligare en anledning är att unga har ett helt liv på sig att konsumera. Rent krasst har en pensionär färre år kvar att konsumera än en ung person. Så för att få ut så mycket som möjligt av reklamen är det bättre för företagen att vända sig till unga. Det pratas mycket om varumärken och deras mervärden, men vad betyder det? Jo, jag köper inte en tröja bara för att hålla mig varm, jag köper en tröja för att visa vem jag är eller kanske vem jag vill vara. Jag köper inte längre bara en produkt, jag köper en livsstil, en känsla eller en attityd. Detta brukar man kalla för mervärde och är vad företagen vill ladda sina produkter med.
8
MERVÄRDEN KOPPLADE TILL MÅLGRUPP
Här har vi två kända varumärken, Ralph Lauren och Affliction. Sänder bilderna ut samma signaler? Är det troligt att personerna på bilderna är vänner? Går man klädd som på första bilden på måndagen och som på andra bilden på tisdagen? Personerna på bilderna är alla unga män och båda företagen säljer kläder som kostar ungefär lika mycket. Ändå kan man nog påstå att företagen vänder sig till helt olika målgrupper. Vi kanske inte påverkas av all reklam, men sannolikheten ökar om man tillhör målgruppen. Det är förmodligen inte så att män blir mer sugna på att köpa bindor bara för att reklamen säger att de har god uppsugningsförmåga. Konsumtionen växer men inte för att vi behöver mer utan för att den är ett språk. Vi konsumerar inte för att bli mätta och klädda utan söker socialt mervärde, nyheterna, kicken, anseende i andras ögon. Att strunta i de sociala kraven är att ställa sig utanför samhället, och det är väldigt få av oss beredda att göra. Detta är oerhört starkt eftersom vi i grunden är flockdjur och vill känna tillhörighet. Såklart backas detta upp av företagen som vill sälja och staten som vill att hjulen ska rulla och landets ekonomi gå bra. Nu ska vi testa våra instinkter! Jag kommer att klicka upp en geometrisk figur och sedan ska ni gå på er första instinkt och säga vad figuren föreställer!
9
TESTA VÅRA INSINKTER Säg en chokladsort! (När eleverna sagt Toblerone, klicka snabbt vidare till nästa bild.)
10
TESTA VÅRA INSINKTER Säg en chipssort! (När eleverna sagt Pringles, klicka snabbt vidare till nästa bild.)
11
TESTA VÅRA INSINKTER Säg en dricka! (Coca-cola) Ni kunde ju alla! Men är det egentligen ni eller företagen som har varit duktiga? Bara genom att se en geometrisk figur kunde ni koppla den till ett varumärke. Detta är ett bra exempel på hur företag använder våra instinkter för att sälja sina produkter. Vi ska inte stanna upp och tänka efter; Behöver jag? Är jag hungrig? Har jag råd? Vi ska bara köpa!
12
Nya vägar att nå ut REKLAMMAKARNA HITTAR NYA VÄGAR
Vi är mera kritiska mot traditionell reklam Humor, nyfikenhet och relationer som framgångsfaktorer Vad gör ni när det blir reklam på TV:n? Många byter kanske kanal, men vad händer? Jo, då det är reklam på nästa kanal också. Vad tror ni att 30 sekunders reklam kostar en fredagkväll på TV4? kronor! Och ni otacksamma byter kanal! Vi har blivit allt mer kritiska till traditionell reklam, som reklam på TV, i radio och i tidningsannonser. Men marknadsförarna vill ju nå oss med sina budskap och söker hela tiden nya vägar för att lyckas. Reklammakarna vill gärna att vi ska vilja se reklamen. Om reklamen bygger på humor, relationer och nyfikenhet är chansen större att vi tittar. T ex. reklam där vi får följa återkommande karaktärer i nya ”avsnitt” varje vecka – kommer ni på något exempel? ICA reklamen var först med detta, de startade 2001, och har nu t o m bonusavsnitt på hemsidan om en vill se mer. Och vem är inte lite nyfiken på vad ICA-Stig och co hittar på i butiken just denna vecka? Detta sätt att göra reklam på har spridit sig till flera företag, exempelvis Telenor-familjen, Tele2:s får Frank och Francis, Com Hems Judith och Judith etc. Under resten av detta kapitlet ska vi kika på lite olika vägar som reklammakarna försöker använda för att nå ut med sitt budskap.
13
REKLAMMAKARNA HITTAR NYA VÄGAR
Produktplacering En annan framgångsrik väg för reklammakarna är att utforma reklamen så att vi inte märker att vi blir utsatta för den. Vi tänker inte på att det är reklam som vi ser. Det vanligaste exemplet är produktplacering, dvs smygreklam i filmer, spel, serier etc. Tv-serien ”Solsidan” har bl. a. blivit starkt kritiserade för att använda sig av mycket produktplacering. Vi ska nu titta på ett klipp som visar hur olika produktplaceringar kan se ut. Har någon av er sett ”Jurassic World”? (Starta filmen genom att klicka på den. Du behöver internetuppkoppling för att spela filmen.) Idag är det vanligt att man redan i manusstadiet skriver in produktplaceringar, och att dessa är finansieringen för att ens kunna göra filmen.
14
REKLAMMAKARNA HITTAR NYA VÄGAR
Viral reklam Reklammakarna hittar ständigt på nya vägar för att nå oss konsumenter. Ett sätt är via viral reklam. Det är något som vi konsumenter själva hjälper till att sprida och skapar snackisar kring. Viral reklam är utformat för kanaler såsom Youtube, Instagram och Facebook. I detta klippet är det Youtube-stjärnan Lucas Simonsson som gör reklam för Panta Mera. Han har kanaler på både Facebook, Instagram och Youtube där han lägger upp olika humorklipp. *Visa filmen* För att hans klipp ska få mer spridning vill han att tittarna ska hashtagga en kompis. ”Tagga någon som behöver pepp.” står det på hans Instagram under denna filmen. Då filmerna är roliga och ofta bygger på igenkänningshumor får klippen många taggningar och stor spridning. Bra för både Lucas och annonsören eftersom Lucas sociala medier får fler följare, och då mer betalt för annonser, och för Panta Mera som når målgruppen utan att deras budskap känns som reklam!
15
REKLAMMAKARNA HITTAR NYA VÄGAR
Personligt riktad reklam Allt du gör syns och förevigas Allt som vi gör på nätet syns och sparas i evighet. Detta är en stor del av syftet med de sociala medier som är gratis. Programvaror kartlägger människors personlighet via deras statusuppdateringar och agerande i sociala medier. Din sociala graf är hårdvaluta och grunden för många marknadsföringsinsatser eftersom den punktmarkerar dig i kunddjungeln. Facebooks enorma värde bygger enbart på det. Ditt beteende visar vilken typ av människa du är, vad du gillar eller inte. Beroende på hur företag filtrerar flöden/skapar algoritmer kan de få en ganska detaljerad bild av dig som person. Exempelvis kan dina vänner och/eller följare påverka din kreditvärdighet. Annonsörerna väljer vilka personer som deras annonser ska riktas till och Facebook talar om hur många som uppfyller dem, t ex en 18 årig kvinna, bor i Stockholm, läser på gymnasiet, gillar Avicii och har skrivit om Folkpartiet. Algoritmer matchar även innehållet i dina mail mot annonser i en databas. Internet har blivit en personlig upplevelse med individanpassade sökresultat. Många gånger är det dina tidigare sökord som utgör grunden för vilka träffar du får upp vid nästa sökning. Två olika personer som söker på samma ord får därför inte samma sökresultat, t ex Jaguar, menar du bilmärket eller djuret? Algoritmer/grindvakter tar fram vad den tror att du vill se – men inte nödvändigtvis vad du behöver se, det skapas alltså en filterbubbla beror på vem du är och vad du gör. Google sparar allt. Precis som en vän lär Google känna dig bättre ju mer tid ni spenderar tillsammans. 8 av 10 svenskar använder Google. Googles ordförande och fd VD Eric Schmidt säger: ”Vi kan mer eller mindre veta vad du tänker på”. Google har bara kommit 5 % på vägen i utvecklandet av sin söktjänst. Om framtiden säger Schmidt: ”Sökmotorn kommer kunna ge dig svaret innan du ens har hunnit ställa frågan”. För att slippa riktad reklam finns det program som gör att jag inte ser reklamen, men det tar inte bort det som lagras om mig. Ett bra riktmärke innan man lämnar ut information om sig själv är att fråga sig om man skulle ge ut de här uppgifterna till en främmande person på gatan?
16
REKLAMMAKARNA HITTAR NYA VÄGAR
Sociala annonser ”Dolda” annonser i nyhetsflöden: vad är fakta, vad är reklam? Facebook: På Facebook finns även sk. sociala annonser där du kan se vad dina vänner gillar genom att sprida eller dela reklam. Du behöver då inte ens fråga dina vänner om produkten är bra utan du ser direkt vad de tycker eller har gillat. Genom att hashtagga eller dela för att vara med i en utlottning eller tävling blir sociala medier ett effektivt marknadsföringsredskap. När slutar egentligen en annons att vara reklam och istället blir en rekommendation från en vän? Nyhetssajter: På många digitala nyhetssiter blandas nyhetsmaterial och reklam ihop ganska mycket. Det kan vara svårt att direkt se vad som är vad. I vissa fall presenteras också ”nyheter” av olika företag. Ibland använder man samma typsnitt som de vanliga nyheterna med enbart en annan bakgrundsfärg. Det blir då lurigare för oss är skilja på nyheter och reklam.
17
REKLAMMAKARNA HITTAR NYA VÄGAR
Bloggar, Instagram: Skapar en relation Förmedlar en livsstil Uppmanar till konsumtion Tjänar pengar på marknadsföring Bloggar: Alla bloggar vill ha läsare. Trogna läsare. De som läser och också gärna delar med sig av det som skrivs. För att få trogna läsare bygger bloggarna relationer. Dessa relationer kan sedan företag använda för att marknadsföra sina produkter. Det har blivit lönsamt för företag som vill marknadsföra en vara att kontakta en framgångsrik bloggare som är villig att skriva om deras produkt, ordna tävlingar i utbyte mot gratis varor eller annan ersättning. Omvänt kan också bloggare som är intresserade av en produkt kontakta ett företag för att få gratisvaror om de i utbyte skriver om produkten. Instagram: Instagram är ett annat exempel där marknadsföring sker genom sociala medier. Antingen genom sponsrade inlägg som dyker upp i flödet eller genom att hashtagga personer/företag, och på det sättet sammankoppla och marknadsföra. Exempelbilden är från Kenzas instagram. Längst ner kan man se att bilden egentligen är en annons – den är hashtaggad med ”ad” (ad = annons). Enligt lag ska det vara tydligt att det är en annons även vid en snabb titt. Vad tycker ni? Är det tydligt att detta är en annons?
18
Hjälp? HJÄLP Går vi på reklam då? Man kan inte säga att alla går på reklam, men som grupp gör vi det. Företag skulle aldrig lägga 70 miljarder kr på marknadsföring i Sverige varje år om de inte fick valuta för pengarna. Vem är det som i slutändan betalar för reklamen? Det är ju vi konsumenter, eftersom kostnaden för reklamen läggs på varans pris. Vi betalar alltså för att höra att vi och att det som vi har inte duger – jag och mina saker kan alltid bli bättre, i alla fall enligt reklamen. Ibland kan reklam lämna en dålig känsla. Den kanske är sexistisk, våldsam eller otydlig. Då finns det två ställen man kan vända sig till. Reklamombudsmannen, RO, är en ombudsman som man kan vända sig till om man tycker att reklam är kränkande. RO granskar reklam utifrån internationella överenskommelser och riktlinjer. RO är ingen statlig myndighet utan är skapad av reklambranschen själva för att vi inte ska tappa förtroendet för reklamen. Reklamombudsmannens beslut är vägledning och de kan inte tvinga någon att ta bort reklamen. De flesta seriösa företag tar frivilligt bort sin reklam om den blir fälld av RO. På ROs hemsida står det vilka reklamer som blivit friade och fällda. Till Konsumentverket kan man också anmäla reklam. Det kan vara att det inte är tydligt markerat att annonsen är reklam, informationen och priset på varan är vilseledande eller att det direkt uppmanar barn till att köpa. Eftersom Konsumentverket är en myndighet kan de tvinga företag att betala vite (böter) om deras reklam bryter mot lagen. Stödlinjen erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning till spelare och anhöriga och är tillgänglig oavsett var i Sverige du bor. Telefon: , e-post: webb:
19
ÖVNINGAR
20
Friad eller fälld? MAN KAN ANMÄLA REKLAM TILL RO
Granskar reklam utifrån etiska riktlinjer RO är skapad av reklambranschen ÖVNING: (Diskussionsövning) i grupper eller helklass) Vad tror ni om den här reklamen? Den blev anmäld till Reklamombudsmannen. Varför tror ni att den blev anmäld? Tror ni att reklamen fälldes eller friades? Den anmälda reklamen består av utomhusreklam och en reklamfilm från Unibet. På utomhusreklamen står texten ”Spela för 100 kr riskfritt i Sveriges största spelbutik”. SVAR: Spelbranschens Etiska Råd anmäler påståendet om att spela ”riskfritt”. För att uppnå ett etiskt ansvarstagande i sin marknadsföring har Spelbranschens Etiska Råd utarbetat ”Riktlinjer för marknadsföring”. Samtliga medlemmar har skrivit under riktlinjerna och de anses därför utgöra god affärssed i spelbranschen. Spel är för många ett sätt att lösa personliga ekonomiska problem och det är därför extra viktigt att budskap i reklam är utformad med en känsla för socialt ansvar och med iakttagande av god affärssed i branschen. Reklamombudsmannens bedömning var att ordet ”riskfritt” kan uppfattas på fel sätt av personer som är eller riskerar att bli spelmissbrukare vilket gör att reklamen saknar känsla för socialt ansvar. Den strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Unibets reklam blev alltså fälld eftersom den saknar känsla för socialt ansvar och är vilseledande.
21
Influencers INFLUENCERS Videobloggar Haulfilmer Dold reklam Förebilder
Förmedlar en livsstil Uppmanar till konsumtion Tjänar pengar på marknadsföring Allt fler försörjer sig idag som influencers. Företag söker ambassadörer på nätet så som bloggare, youtubers eller andra kända profiler i sociala medier. Ordet influencer kommer från engelskans ord ”Influence” vilket betyder ”påverka”. Genom Influencers kan företag effektivt påverka många personer i en viss målgrupp genom att influencern kan göra riktat reklam till sina följare. Enligt tidningen Dagens Media investerades en halv miljard kronor för marknadsföring i svenska influencers medier under Ibland kan det vara svårt att veta om den produkt som en influencer visar upp är något som den verkligen tycker om eller om den fått betalt för att göra reklam. Enligt marknadsföringslagen är dold marknadsföring förbjudet. Detta innebär att all reklam, även den som finns på bloggar och sociala medier, ska vara tydligt markerad så att det framgår direkt att det är reklam. Haulfilmer innebär att unga personer spelar in korta filmer där de visar upp smink, kläder och prylar som de handlat, fått i gåva eller fått betalt för att visa. Fenomenet har exploderat de senaste åren och videobloggar på Youtube är en vanlig kanal för detta. Misslisibell är en mycket populär blogg och videoblogg som drivs av Lisa. Hon är en förebild för många unga tjejer och startade sin Youtube-kanalen redan Hon testar smink, pratar om mode och gör vardagsvideos. I dag har hennes egen kanal på Youtube över prenumeranter och klippen har visats över 200 miljoner gånger (Siffror hämtade september 2017). Är det någon som känner till henne? Förslag: Filmerna är över 10 minuter långa, men visa gärna några minuter från dem båda. Starta filmerna genom att klicka på respektive bild. Du måste ha internetuppkoppling för att kunna visa filmerna. Diskussionsuppgift: Diskutera följande punkter i mindre grupper eller i helklass. Vad får man för känslor när man ser filmerna? Upplevs det som reklam? Blir man inspirerad/sugen på att köpa produkterna? Jämför med en annons i en tidning eller en reklam på tv? Känns det okej att företagen får göra reklam och tjäna pengar på detta sätt? Hur ser ni på att barn luras att tro att en vara är bra fast att det egentligen handlar om sponsring? Är det okej att barn påverkar andra barn på detta sätt? Etiskt rätt? Har man ett ansvar som förebild till så många unga? Vilken bild får man av de unga som gör reklam på detta sätt?
22
Fördjupningsuppgifter
Vad säger reklamen? ”Uppdrag granskning” Provanställningen FÖRDJUPNINGSUPPGIFTER Vad säger reklamen? ”Uppdrag granskning” Provanställning på reklambyrå ÖVNING 1) Vad säger reklamen? (grupparbete): Låt eleverna gå ihop i grupper på 2-3 st. Varje grupp väljer sedan 1-2 st reklamer (tidningar, tv, internet osv). Låt dem sedan analysera reklamen utifrån frågorna nedan. Återsamla klassen igen och låt varje grupp presentera sina analyser. Frågor: Vem är det som vill säga dig något (avsändare)? Vad tror du att de vill säga med reklamen (budskap)? Når budskapet dig eller säger reklamen dig något annat? Till vem vill de säga något (målgrupp)? Vilka känslor förmedlar reklamen? Vilka andra mervärden hittar du? Blir du övertygad av reklamen? ÖVNING 2) ”Uppdrag granskning”: (Denna övning kräver tillgång till datorer/surfplattor med internet). Dela in klassen i fyra olika grupper. Låt varje grupp ansvara för en typ av reklam (a-d). Låt sedan grupperna leta efter de olika reklamerna på nätet. Se nedan för mer specifika instruktioner under resp. reklamkategori. Återsamla sedan klassen och låt varje grupp redovisa sitt ansvarsområde på valfritt sätt. Kanske genom att visa skärmdumpar (print screen) på projektor eller genom att skriva på tavlan. a) Virusreklam – Sök på Youtube mm. Ett tips är att gå via vänners länkar på Facebook. b) Produktplacering – Sök på Youtube mm. Undersök filmer, musikvideor, serier, spel etc. c) Personligt riktad reklam – Undersök hur olika gratistjänster använder sig av personligt riktade annonser genom att exempelvis jämföra vilken typ av reklam som dyker upp i elevernas olika Facebook-flöden. Stämmer annonserna överens med eleverna? Blir de intresserade av att klicka på den? Eller testa att googla olika sökord från olika datorer och se hur resultatlistan skiljer sig beroende på vilka tidigare sökningar som gjorts på datorn. Exempel på sökord: jaguar, diesel, max, USA, damm, fil, mask, gift, klubba, apple etc. Räkna inte med de översta resultaten som är sponsrade och märkta med ”annons”. d) Bloggar – Undersök olika bloggar. Ett tips för att hitta olika bloggar är att utgå från Framgår det tydligt att det är reklam genom att det exempelvis står meningar som ”detta är ett samarbete mellan…” eller ”inlägget är sponsrat av…”? Eller är reklamen dold genom att mer liknas vid personliga tips och rekommendationer? Finns det annonser runt omkring inläggen? Hur väl stämmer annonserna överrens med bloggarens målgrupp? ÖVNING 3) Provanställningen (grupparbete): Ni har nu blivit anställda på en reklambyrå. Välj valfri vara som ni ska göra reklam för. Välj själva om ni vill klippa och klistra ihop en annons på ett papper eller om ni vill göra annonsen på datorn. Annonsen ska innehålla följande: rubrik, kort text, bilder, avsändare (logotyp). Fundera över följande: Budskap – trygghet, spänning, kärlek, mat, utanförskap etc. Målgrupp – ålder, kön, intresse etc. Hur ska målgruppen tro på budskapet - några argument som säljer in budskapet hos målgruppen? Mervärde – känsla, livsstil, attityd etc. Slogan Typsnitt Photo credit: jayKayEss / Foter / Creative Commons Attributio n-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: jayKayEss / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.