Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård
2
Arbetsgruppen Marie van Geffen Blomberg, VHC HSR
och Avd.Chef Ordinärt boende Leksands kommun Moa Nordlund, MAR Borlänge kommun Jesper Karlsson, Myndighetschef Mora, Orsa, Älvdalens kommun Eva-Lena Zachrisson, MAS Falu kommun Cathrine Flodström Backlund, Verksamhetsutvecklare Ludvika kommun Victoria Lindmo, Verksamhetsutvecklare Landstinget Dalarna Hans Liljeberg, Områdessamordnare Landstinget Dalarna Maria Jones, Systemförvaltare Landstinget Dalarna Åsa Gustafsson, Vårdsam. Psykiatri Landstinget Dalarna Karolina Estman, Primärvården Landstinget Dalarna Jeanette Hjortsberg, Vuxenpsykiatri Landstinget Dalarna Harry Lönnebacke, IFO chef Leksands kommun Mäjt Wik, Processledare Landstinget Dalarna Katarina Johansson, Utvecklingsledare Region Dalarna
3
RUG Missbruk RUG Äldre RUG Barn och unga RUG Funkis RUG Psykiatri
Organisationsskiss BAL RUG Missbruk RUG Äldre RUG Barn och unga RUG Funkis RUG Psykiatri
4
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård 2018
Nuvarande betalningsansvarslag upphävs och ersätts av en ny lag – Len om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård. Syftet är en trygg, säker och smidig övergång från slutenvård till öppen vård och omsorg Befintliga bestämmelser i HSL och SoL om fast vårdkontakt och samordnad individuell plan, SIP, ska tillämpas. Primärvård slutenvård Kommunen slutenvård Kommunen
5
Varför? Sjukhus är en riskmiljö för sköra personer
Ingen ska behöva stå i kö för att få komma hem Möjligheterna att bedriva god och säker vård i hemmet förbättras Vårdcentralen ska bli en dirigent för samverkan och säkra den fortsatta vården utanför sjukhuset
6
Information från möte på SKL 1/3
Lagrådsremiss vs Proposition Även psykiatrin föreslås omfattas av den nya lagen fr o m 1/ – dock kvarstår antalet dagar (30 kallenderdagar) innan betalningsansvaret övergår till kommunen Lokala överenskommelser Ett län har redan en överenskommelse med riktlinjer (Sörmland) Ett par län/regioner har klara tjänstemannaförslag till överenskommelser (Halland, Gotland, Örebro + någon mer) Övriga län/regioner inkl. Dalarna är i uppstartsfasen
7
Information från möte på SKL forts.
SKL ansökt om 12 miljoner till länen för att stärka arbetet, ca 400 tkr för Dalarna – besked i april Stöd från SKL vid anordnande av workshops/konferenser och utbildning i att använda SIP SKL kommer även att bjuda in till inspirationsdag för läkare SKL arrangerar 31 maj 2017 stor konferens, Trygg hemgång, goda exempel. Ca 300 platser. Vilka ska åka? Även webbsänt.
8
Vad kan/ska huvudmännen komma överens om?
Man ska vara överens om när tidpunkt för när betalningsansvaret ska inträda och vilket belopp som ska gälla för kommunens betalningsansvar. Om ej använda ”back- up lösningen” Huvudmännen får själva avgöra detaljeringsgraden i rutiner för utskrivningsprocessen. Rutiner för informationsöverföringen, exempelvis hur man säkerställer att rätt mottagare fått information, vilket och på vilket sätt verksamhetssystem ska användas, eventuella kvitteringsrutiner och tidpunkter o.s.v. Viktigt att rutiner och riktlinjer inte strider mot annan gällande lagstiftning t.ex. OSL. Hur tvister ska lösas. Uppföljningar av samverkan, revideringar av överenskommelserna, gemensamt utvecklingsarbete m.m. Förutsättningen är ett gemensamt ansvarstagande och inte bara se till egna utan även den andra huvudmannens förutsättningar och förhållanden. Avdelningen för vård och omsorg
9
Vad är dispositivt? Det är endast i 4 kap 5 § som huvudmännen kan göra överenskommelse som styr vad som ska gälla vad gäller tidpunkt för när betalningsansvaret inträder och beloppets storlek. Som vi uppfattar så kan de komma överens om olika tidsfrister och belopp för olika grupper (se sid 89 andra stycket). I princip kan huvudmännen komma överens om att betalningsbeloppet ska vara 0 kronor. Dvs att man förhandlar bort betalningsansvaret. Det är också fritt, även om det är osannolikt, att sätta en tidsfrist på t.ex. 100 dagar. Även om man kommer överens om olika tidsfrister och belopp så är 3 § 5 kap. inte dispositivt dvs när ett betalningsansvar inträder - Läkarbedömning
10
Möjliga vinster Ett smidigt flöde genom vården för sårbara personer
Bättre information och ökad delaktighet för patienten Minskat behov av vård på sjukhus för målgruppen Vårdplatser kan frigöras för dem som bäst behöver dem Tydliga rutiner sparar tid för personalen Bättre samtalsklimat och minskad irritation mellan sjukhus, vårdcentraler och kommunal vård Bättre arbetsmiljö
11
Vad ska vara klart 31 december?
Undertecknad Överenskommelsens inkl. riktlinjer Organisering av hela förändringen Tilliten & relationsbygget Teknik för kommunikation, fungerande informationsöverföringssystem. Information & implementering av ny lag och länets lokala överenskommelse, på alla nivåer. Rutiner för fast vårdkontakt Utveckling av nya arbetssätt – mobila lösningar, nya team, stödresurser Hur och vad utvärderas & följa upp
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.