Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kognitiva, psykologiska och sociala aspekter av stress
Seyle –General adaptation syndrome, s. 229 Lazarus och Coping, s. 227
2
Seyle-studie av långvarig stress
Han lät råttorna uppleva olika stressande situationer De fick större binjurar-körtlarna som utsöndrar kortisol och adrenalin Seyle menade att människor och djur borde ha samma reaktion till stress-i alla fall samma biologiska reaktioner Vid långvarig stress blir organismen skadat och kan t.o.m dö.
3
Selye menar att… Alarm Motstånd Uttmattning 3 Det finns steg av GAS…
19/09/2018 3 Det finns steg av GAS… Alarm Motstånd Uttmattning Ms R Kitchen 2005 created by Ms R Kitchen 2005 5
4
Här är vad Hans Selye trodde hände när vi är stressade.
19/09/2018
5
19/09/2018 Med andra ord…
6
Seyles teori: styrkor mycket nyare forskning baseras på hans teori, den har varit mest inflytningsrik inom området stress forskning. den kan ge en förklaring på hur miljön och biologiska faktorer påverkar varandra studier har visat, precis som Seyle, att det finns en länk mellan fysisk sjukdom och utmattning- studier har visat att immunsystemet påverkas och hippocampus kan krympa
7
Svagheter med teorin Seyle studerade inte individuella skillnader hos människor, hans modell tar inte in sociala och kognitiva faktorer. Taylor (2000) har visat i studier att människor-främst kvinnor inte bara får en kämpa eller fly reaktion vid stress-de visar också socialt hjälp- och vårdande beteende Seyles modell förklarar inte varför vi kan bli stressade bara av att tänka på något stressande.
8
Stressorer
9
Vem är mest stressad? Ebba 33år och är undersköterska på halvtid på ett äldreboende och har ett vikariat. Hon är ensamstående med två småbarn. Hon är engagerad i jobbet, men på senare tid har det gjorts organisatoriska förändringar som ger Lena mindre tid till patientkontakt, enformigare arbetsuppgifter och allt mindre tid till raster. När Lena inte jobba så ska hon hinna ta hand om sina småbarn fyra år och ett år, först på kvällen kan hon koppla av framför TVn och några glas lådvin. Frasse år 47 år och gift med Erika som han har två barn i övre tonåren. Frasse jobbar på sin egen reklambyrå. Han arbetar i allmänhet 65 timmar i veckan, men två gånger om året kan han ta två längre semester i Thailand med familjen under jul och påsk (visserligen tvingas ungarna skolka från skolan, men det får man ta). Han gillar sitt kreativa och spännande jobb, på sin fritid tränar Frasse och är mycket filmintresserad.
10
Stressorer – vad orsakar stress
11
Stressorer – ge exempel i rutorna
12
Stressorer – vikten av egenkontroll
Att människors egenkontroll, dvs. möjlighet att kontrollera och påverka sin egen situation är en viktig faktor. Ohälsosamma reaktioner stressreaktioner kan undvikas om de som drabbas av dem som utöva kontroll över sina mål, behov och intressen Människor som har ett starkt behov av kontroll över sitt eget liv, reagerar med kraftigare stress i en situation med bristande kontroll.
13
Men de kognitiva faktorerna då?
14
Försök själva förstå stress med hjälp av kognitiv psykologi
Stressorer – stress stimuli Tankar och tolkningar känslor beteende Coping - Hur hanterar vi problemet
15
Sarafino (1994): Stress är resultatet av en oenighet mellan hur man uppfattar kraven från en situation och hur vi uppfattar våra egna resurser. Kan vara realistiskt eller orealistiskt Med andra ord blir vi stressade när vi inte tror vi kan hantera en situation!
16
Fler kognitiva förvrängningar
Sapolsky (1998) menar att människor kan inbilla sig att saker är stressande och då få samma fysiologiska stress respons som vid riktig fara
17
Lazarus och Folkman (1984) menade att vi tolkar eller bedömmer faromoment i 2 steg:
1. Primär bedömning- vi bestämmer om händelsen är farlig, neutral eller bra för oss 2. Sekundär bedömning-Nu bestämmer vi hur vi ska hantera situationen-vad har vi för resurser för att klara faran-hotet? Dessa två steg bestämmer sedan stress reaktionen -Alltså den fysiologiska reaktion samt hur vi tänker och vad vi gör.
19
Speisman (1964) gjorde en studie för att visa hur detta fungerar:
De delades in i två grupper 1. TRAUMA -den här gruppen såg filmen med musik på som förhöjde det som hände i filmen 2. FÖRNEKANDE-den här gruppen fick lyssna på trevlig musik så att deltagarna i filmen upplevdes som glada och villiga
20
Resultat Studien visade att de som var i TRAUMA gruppen upplevde filmen som mer stressande och obehaglig Forskarna menade att försökspersonernas tolkning påverkades av musiken och stressen ökade
21
Coping - stresshantering
22
Coping 1. Problemfokuserad coping-
Individen försöker hantera eller ta bort en problematisk situation lämna en våldsam partner, studera för att få ett annat jobb etc pro-active coping –när man försöker hantera ett problem som kan uppstå-undvika arbetslöshet genom att skaffa sig utbildning Folkman och Lazarus (1988)
23
Coping 2. Känslofokuserad coping-
försöker ta bort den emotionella aspekten av stress försöka ändra hur man tänker kring ett problem, eller lära sig acceptera något, avslappnings övningar, social support, Distraherande - och Grubblande strategi Negativt undvikande coping-undvika problemet, som attdricka för att glömma kan vara temporärt effektiva
24
Coping 3. Social strategi (använder andra) Att få konkret hjälp
Känslomässig stöttning
25
Conway och Terry (1992) menar att:
Problemfokuserad coping kan fungera om sitationen upplevs vara kontrollerbar. EMOTIONELL coping kan vara mer användbar i sitationer som ses som utanför ens kontroll.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.