Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

10 outsourcingtrender i Norden

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "10 outsourcingtrender i Norden"— Presentationens avskrift:

1 10 outsourcingtrender i Norden
Anders Snihs VD Compass

2 Compass – kort bakgrund
Compasskontor Kontor i: Australien Brasilien England Finland Frankrike Holland Italien Kanada Korea Singapore Spanien Sverige Sydafrika Tyskland USA Österrike Oberoende, privatägt konsultbolag.. Grundades i Sverige 1980, 20 kontor i 16 länder Över 450 kunder i 43 länder Över 1000 analyser varje år September 17, 2018

3 Outsourcing: stor marknad i snabb förändring
Nordiska marknaden värd cirka 50 miljarder SEK Cirka 22 miljarder SEK under omförhandling under 2010 Värdet på den nordiska IT-outsourcingmarknaden kan uppskattas till ca 50 miljarder kronor för Kontrakt värda ca 22 miljarder kronor omförhandlas under 2010. Det är en marknad i tillväxt, från att tidigare nästan enbart ha handlat om outsourcing av IT-infrastruktur, stordatorer, servertjänster etc ser vi nu att inslaget av applikationsförvaltning, applikationsutveckling, hela processer av olika slag ökar.

4 10 tydligaste outsourcingtrenderna i Norden
Indierna på väg Stora avtal på väg tillbaka Omförhandling inom kontraktstiden Fördubbling av resurser för egen styrning Offentlig sektor satsar stort Riskdelning Ökad transparens i applikationsförvaltning Globala leverantörer tar (nästan) alla stora affärer Cloud – nu händer det! Hela kedjan från enkla funktionstjänster (mejl, lagring) till affärsprocesser – leder till renodling av kundföretagen – ytterligare en struktur för leverantörerna att hantera – extrema specialister ger skalfördelar som är omöjliga att uppnå för enskilda kundbolag (exempelvis pakettracking, backa kreditkortstransaktioner), man måste ha den bästa lösningen för alla viktiga processer – ny enkelhet stark signal i många cloudlösningar (särskilt kontorsprogram, projektstyrning, CRM, etc) Stora avtalen på väg tillbaka – multisourcing kräver stora resurser för att hålla reda på allt – trend tillbaka mot större kontrakt, men med mycket bättre transparens – på väg bort från komponenter, på väg mot tjänster – kräver mycket av både köpare och leverantör – konkurrensen gör att leverantörerna måste ha koll på alla kostnader i leveransen för att kunna tjäna en peng Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet. Prisutveckling fortsatt sjunkande, exempelvis lagring med 20% per år –dock med kraftigt ökande volymer – kräver att leverantören har tydligt hierarkiskt lagringserbjudande från ”Rolls-Royce” till ”Fiat” och att användarna lära sig vad de olika alternativen innebär och vad de kostar Allt vanligare med omförhandling inom kontraktstiden – oavsett om det medges i avtalet eller ej – verksamheten hinner förändras mycket under långa kontrakt – piser, tjänstepaketering, scope: mycket kan omförhandlas Allt viktigare med stark egen organisation som håller reda på leverantörerna, nu typiskt 10% av totalkostnad för IT – en fördubbling jämört med för ett antal år sedan – verksamhetsmänniskor mer involverade i IT-stödets utformning, bättre styrning och uppföljning Outsourcing allt intressantare för offentlig sektor – kostnadsjakt, ökade krav på transparens och tillgänglighet, behov att samordna bas-IT-tjänster för flera myndigheter/verk Riskspridning – nya prismodeller får fäste, där leverantören får en del av den rationaliseringsvinst som en ny applikation ger kunden – uppstickarleverantörer väldigt öppna för denna typ av samrisktagande Applikationer – ökade krav på transparens i applikationsförvaltning – samma trend som vi såg inom infrastruktur för några år sedan – koppla applikationsförvaltningens kostnader till exempelvis antal incidenter – bort från applikationsförvaltning som ”svart låda” med fast pris Lokala nordiska eller globala leverantörer – finns plats för båda, dock tydligt att de globala vinner de största affärerna, där då också gränssnittsfrågor kund/leverantör är av underordnad betydelse

5 Indierna är på väg – men varför har offshoring av applikationsförvaltning och applikationsutveckling till Indien gått så långsamt? För tunna organisationer hos offshoringleverantörerna lokalt i Sverige. För statiska processer hos offshoringbolagen. Nu bygger man starkare brohuvuden. Applikationsförvaltning och –utveckling är tunga poster i bankernas IT-budgetar. Indien har länge erbjudit en stor potential till kostnadssänkningar, men lite har hänt när det gäller flytten av förvaltning och utveckling. De indiska leverantörerna är världsmästare på utvecklingsprocesser. Svenska banker och försäkringsbolag är flexibla och anpassningsbara till att möta kundbehov som förändras om och om igen. Det är helt enkelt svårt att få en tillräcklig bra koppling mellan beställare och indisk leverantör. Lokala leverantörer klarar detta konststycke bättre, och detta har indierna nu insett och bygger upp ”tjockare” organisationer lokalt för att vara smörjmedlet mellan behov och utveckling. Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet.

6 10 tydligaste outsourcingtrenderna i Norden
Fortsatt sjunkande priser Indierna på väg Stora avtal på väg tillbaka Omförhandling inom kontraktstiden Fördubbling av resurser för egen styrning Offentlig sektor satsar stort Riskdelning Ökad transparens i applikationsförvaltning Globala leverantörer tar (nästan) alla stora affärer Cloud – nu händer det! Hela kedjan från enkla funktionstjänster (mejl, lagring) till affärsprocesser – leder till renodling av kundföretagen – ytterligare en struktur för leverantörerna att hantera – extrema specialister ger skalfördelar som är omöjliga att uppnå för enskilda kundbolag (exempelvis pakettracking, backa kreditkortstransaktioner), man måste ha den bästa lösningen för alla viktiga processer – ny enkelhet stark signal i många cloudlösningar (särskilt kontorsprogram, projektstyrning, CRM, etc) Stora avtalen på väg tillbaka – multisourcing kräver stora resurser för att hålla reda på allt – trend tillbaka mot större kontrakt, men med mycket bättre transparens – på väg bort från komponenter, på väg mot tjänster – kräver mycket av både köpare och leverantör – konkurrensen gör att leverantörerna måste ha koll på alla kostnader i leveransen för att kunna tjäna en peng Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet. Prisutveckling fortsatt sjunkande, exempelvis lagring med 20% per år –dock med kraftigt ökande volymer – kräver att leverantören har tydligt hierarkiskt lagringserbjudande från ”Rolls-Royce” till ”Fiat” och att användarna lära sig vad de olika alternativen innebär och vad de kostar Allt vanligare med omförhandling inom kontraktstiden – oavsett om det medges i avtalet eller ej – verksamheten hinner förändras mycket under långa kontrakt – piser, tjänstepaketering, scope: mycket kan omförhandlas Allt viktigare med stark egen organisation som håller reda på leverantörerna, nu typiskt 10% av totalkostnad för IT – en fördubbling jämört med för ett antal år sedan – verksamhetsmänniskor mer involverade i IT-stödets utformning, bättre styrning och uppföljning Outsourcing allt intressantare för offentlig sektor – kostnadsjakt, ökade krav på transparens och tillgänglighet, behov att samordna bas-IT-tjänster för flera myndigheter/verk Riskspridning – nya prismodeller får fäste, där leverantören får en del av den rationaliseringsvinst som en ny applikation ger kunden – uppstickarleverantörer väldigt öppna för denna typ av samrisktagande Applikationer – ökade krav på transparens i applikationsförvaltning – samma trend som vi såg inom infrastruktur för några år sedan – koppla applikationsförvaltningens kostnader till exempelvis antal incidenter – bort från applikationsförvaltning som ”svart låda” med fast pris Lokala nordiska eller globala leverantörer – finns plats för båda, dock tydligt att de globala vinner de största affärerna, där då också gränssnittsfrågor kund/leverantör är av underordnad betydelse

7 Priserna sjunker: Recept för att framgångsrikt hantera fallande outsourcingpriser
Ha koll på läget Egna kostnader Marknadens priser Se till att de interna kostnaderna följer marknadens prisutveckling Väl fungerande kontinuerlig sourcingprocess Utvärdera löpande Utkontraktera om höga kostnader alt. låga volymer Rätta till avtal 1. Det krävs ännu större volymer för att nå full skalekonomi på IT-tjänsterna. Att vara mästare på att följa de egna kostnaderna och jämföra dessa med marknadens priser kommer att bli än viktigare. Outsourca allt som är för dyrt och inte är affärsstrategiskt. 2. Tjänsterna som erbjuds verksamheten måste erbjuda hela spannet från ekonomiklass till rolls-royce klass och det måste vara enkelt för verksamhetskunderna begripa innehållet och att köpa rätt utifrån sina förutsättningar. I dagsläget saknas ofta de enkla billiga tjänsterna i portföljen. “Kontinuitet och kompetens är de kritiska framgångsfaktorerna” September 17, 2018

8 10 tydligaste outsourcingtrenderna i Norden
Cloud – nu händer det! Fortsatt sjunkande priser Indierna på väg Stora avtal på väg tillbaka Omförhandling inom kontraktstiden Fördubbling av resurser för egen styrning Offentlig sektor satsar stort Riskdelning Ökad transparens i applikationsförvaltning Globala leverantörer tar (nästan) alla stora affärer Cloud – nu händer det! Hela kedjan från enkla funktionstjänster (mejl, lagring) till affärsprocesser – leder till renodling av kundföretagen – ytterligare en struktur för leverantörerna att hantera – extrema specialister ger skalfördelar som är omöjliga att uppnå för enskilda kundbolag (exempelvis pakettracking, backa kreditkortstransaktioner), man måste ha den bästa lösningen för alla viktiga processer – ny enkelhet stark signal i många cloudlösningar (särskilt kontorsprogram, projektstyrning, CRM, etc) Stora avtalen på väg tillbaka – multisourcing kräver stora resurser för att hålla reda på allt – trend tillbaka mot större kontrakt, men med mycket bättre transparens – på väg bort från komponenter, på väg mot tjänster – kräver mycket av både köpare och leverantör – konkurrensen gör att leverantörerna måste ha koll på alla kostnader i leveransen för att kunna tjäna en peng Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet. Prisutveckling fortsatt sjunkande, exempelvis lagring med 20% per år –dock med kraftigt ökande volymer – kräver att leverantören har tydligt hierarkiskt lagringserbjudande från ”Rolls-Royce” till ”Fiat” och att användarna lära sig vad de olika alternativen innebär och vad de kostar Allt vanligare med omförhandling inom kontraktstiden – oavsett om det medges i avtalet eller ej – verksamheten hinner förändras mycket under långa kontrakt – piser, tjänstepaketering, scope: mycket kan omförhandlas Allt viktigare med stark egen organisation som håller reda på leverantörerna, nu typiskt 10% av totalkostnad för IT – en fördubbling jämört med för ett antal år sedan – verksamhetsmänniskor mer involverade i IT-stödets utformning, bättre styrning och uppföljning Outsourcing allt intressantare för offentlig sektor – kostnadsjakt, ökade krav på transparens och tillgänglighet, behov att samordna bas-IT-tjänster för flera myndigheter/verk Riskspridning – nya prismodeller får fäste, där leverantören får en del av den rationaliseringsvinst som en ny applikation ger kunden – uppstickarleverantörer väldigt öppna för denna typ av samrisktagande Applikationer – ökade krav på transparens i applikationsförvaltning – samma trend som vi såg inom infrastruktur för några år sedan – koppla applikationsförvaltningens kostnader till exempelvis antal incidenter – bort från applikationsförvaltning som ”svart låda” med fast pris Lokala nordiska eller globala leverantörer – finns plats för båda, dock tydligt att de globala vinner de största affärerna, där då också gränssnittsfrågor kund/leverantör är av underordnad betydelse

9 Molnet är här! Enklare integrera väldigt specialiserade lösningar.
”Internt moln” intressant distributionsmodell. Möjlighet för bank och försäkring att fokusera ännu mer på kärnverksamheten. Cloud... Bankaffärernas ekosystem kommer att förändras när t.ex externa specialister av olika slag snabbt och enkelt kan integreras i bankens tjänsteutbud. Specialisterna kan ha kritisk massa för ett smalt tjänsteutbud eller djupt kompetens till en rimlig kostnad. Glömt inte heller det interna molnet...dvs den interna systemarkitekturen måste på samma sätt anpassas för att ge snabbhet, flexibilitet och kostnadsfördelar till bankens kundnära verksamhet. Öka kontrollen över vad IT kostar för att producera rena banktjänster..vi på Compass utvecklar våra tjänster för detta. Fokus för bankerna på kunden och relationen till kunden och varumärket.

10 Anders Snihs Compass Consulting


Ladda ner ppt "10 outsourcingtrender i Norden"

Liknande presentationer


Google-annonser