Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kunskapsdialog Samordningsförbundet 170210
2
Aktuellt just nu på Arbetsförmedlingen
Pågår en massa olika förändringar Inskrivningssamtal på nätet Ny appar utvecklas Webinarier Möjlighet att boka samtal via hemsidan Plattformar för platsbanken/open source
3
Faktaruta Arbetsgivare Enhetens registrerade arbetsgivare finns inom alla näringsgrenar med tonvikt på handel 22%, Hotell- och restaurangverksamhet 12% och verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik 12%. De tre näringsgrenarna utgör också ca 50% av våra självservicekunder. I december hade drygt 3000 av våra arbetsgivarkunder aktuella ärenden tillsammans med oss och knappt 300 hade aktuella ordrar. Lediga platser Enhetens arbetsgivare registrerade lediga platser under året. I genomsnitt finns det registrerade lediga platser i veckan men med stor variation under året. Under våren upp till registrerade platser och runt årsskiftet och mitt i sommaren färre än 2 000.
4
Arbetssökande Under 2016 genomfördes knappt inskrivningar, en minskning med ungefär inskrivningar jämfört med året innan. Drygt 25% av de inskrivna får arbete inom 90 dagar och knappt 15% av de som blir avaktualiserade till arbete är återinskrivna inom sex månader. Omsättning till arbete varierar efter säsong och ligger genomsnittligt över 8% under året. Vi har en relativt hög andel, ofta över 13%, inskrivna med deltids- eller timanställning men också många övrigt inskrivna, drygt 4%. Det totala antalet inskrivna sjunker under året från drygt i början av året till drygt i slutet. Av dem är drygt personer öppet arbetslösa eller i program. En minskning med cirka personer jämfört med föregående år. De långtidsarbetslösa uppgår till knappt varav ungdomar inte fullt 250. Minskningen i gruppen långtidsarbetslösa är mindre än 200 personer. Trots enhetens gynnsamma geografiska läge är andelen med utsatt ställning på arbetsmarknaden hög. En femtedel saknar gymnasieutbildning, en dryg åttondel har ett registrerat funktionshinder, en dryg femtedel är äldre än 55 år och fler än fyra av tio är utrikesfödd. Många har kombinationer av dessa parameter och sammantaget bedöms fler än två tredjedelar statistiskt ha svårare att få och behålla ett arbete. Det visar sig framförallt i statistiken över de långtidsarbetslösa.
5
REGLERINGSBREVETS MÅL OCH UPPDRAG
Regleringsbrevet 7 mål Matchningen på arbetsmarknaden ska förbättras Övergång till arbete efter avslutad arbetsmarknadsutbildning ska tydligt förbättras Ökat antal nyanlända i arbetskraften ska tas tillvara och arbetsmarknadsetableringen ska förbättras. Långtidsarbetslöshet ska förebyggas och motverkas. Minska ungdomsarbetslösheten / 90-dagarsgarantin. Andelen personer med en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga som övergår till arbete eller studier ska öka. Inskrivna utan fullständig gymnasieutbildning, särskilt inskrivna i etableringsuppdraget, ska i högre utsträckning påbörja reguljära studier
6
REGLERINGSBREVETS MÅL OCH UPPDRAG
Regleringsbrevet 14 uppdrag, varav 5 med tydlig Marknadsområdes anknytning. Kompetenskartläggning asylsökande Samverkan för att minska ungdomsarbetslösheten Moderna beredskapsjobb Personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga Förstärkt stöd för personer som är sjukskrivna och för unga med aktivitetsersättning
7
Bryta/förhindra långtidsarbetslöshet
Korta vägen Snabbspår Stöd och matchning Vägledning Praktik Anställningsstöd AR Arbetsmarknadsutbildning Folkhögskolesatsningen Starta eget Ackvirering Förstärkt arbetsträning ITA Extra tjänster Trainee Validering Akt rapport KC Samordningsförbundet/samverkan Korta tiden utan arbete/studier för unga Insatser dag 1 Ayande Sammanföra arbetsgivare och arbetstagare KC/samverkan Branschnätverk SIUS Rekryteringsträffar Urval Digitala tjänster Förbättra matchning Starta Eget Reguljär utbildning - motivationsarbete
8
Utbildningsinsatserna kategoriseras i tre grupper utifrån insatsens syfte och mål
Förberedande, orienterande och motiverande studier Allmän utbildning Yrkesinriktad utbildning Observera att en och samma insats kan återfinnas i flera grupper. Det avgörs av insatsens syfte och form. Syftar till att förbereda den arbetssökande inför kommande arbetsmarknadspolitiska insatser, studier eller arbete. Syftar till att arbetssökande ska fullfölja studier på grundläggande och gymnasial nivå eller kortare studier på eftergymnasial nivå. Syftar till att ge arbetssökande en yrkesutbildning som möter arbetsgivarnas rekryteringsbehov.
10
Länkar publikationer/Prognoser.html Om ni är intresserade av att få lite kolla på vad som händer på Arbetsförmedlingen löpande följ på Twitter
11
Arbetslivsinriktad rehabilitering
Om arbetsförmedlingens stöd till personer med funktionshinder som påverkar arbetsförmågan
12
Klargöra arbetsförutsättningar (tjänst)
Syftet är att den arbetssökande ska få kunskap och insikt om sina personliga förutsättningar för arbete och utbildning. Tjänsten kan också utreda hur svårigheter kan kompenseras och den arbetssökande stärkas och utvecklas.
13
Utredande samtal (metod)
I första hand gör arbetsförmedlaren tillsammans med den arbetssökande en kartläggning utifrån tidigare arbetserfarenheter, aktuell situation, eventuella intyg (till exempel läkarintyg) och eventuella utredningar och bedömer om underlaget är tillräckligt för att klargöra arbetsförutsättningarna. Kartläggningsresultatet ger ett underlag för bedömning om ytterligare utredningar skulle kunna ge de arbetssökande ökad insikt om sina förutsättningar för arbete, relaterade till kraven i arbetslivet. Arbetsförmedlaren bedömer i så fall vilka insatser som kan komma i fråga och presenterar dem för den arbetssökande. För att kunna ta ställning till eventuellt funktionshinder som påverkar arbetsförmågan behövs ett aktuellt medicinskt underlag. Om samtal och underlag inte bedöms vara tillräckliga har Arbetsförmedlaren möjlighet att ta stöd av Arbetsförmedlingens specialister.
14
Koder för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga
15
Grundläggande krav för att stå till arbetsmarknadens förfogande
Komma varje dag (gång) det är bestämt att man skall komma Komma i tid Meddela sig vid frånvaro Göra arbetsuppgifter som man inte själv väljer Stå ut med att inte kunna från början Stå ut med att göra fel och få kritik
16
Anpassad arbetssituation (tjänst)
Lönebidrag Utvecklingsanställning Trygghetsanställning SIUS Stöd för personligt biträde Arbetstekniska hjälpmedel
17
Lönebidrag (program) Syftet med lönebidraget är att underlätta för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga att få eller i vissa fall behålla en anställning där den enskildes kompetens och färdigheter tas tillvara och där funktionsnedsättning i arbetsförmåga beaktas.
18
Vem kan få anställning hos Samhall?
Målgruppen för anställning hos Samhall är personer med funktionsnedsättning vilkas arbetsförmåga är så nedsatt att de inte kan få annat arbete och vilkas behov inte kan tillgodoses genom andra insatser. Inom denna målgrupp ska vissa grupper prioriteras.
19
Skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare, OSA
Skyddat arbete innebär arbete för personer med funktionsnedsättning vars arbetsförmåga är så nedsatt att de inte kan få annat arbete och vars behov inte kan tillgodoses genom andra insatser. De som kan ta del av skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare är arbetssökande som har en nedsatt arbetsförmåga på grund av missbruks- eller beroendeproblematik eller har en specifik kognitiv funktionsnedsättning på grund av långvarig och svår psykisk sjukdom inte tidigare haft kontakt med arbetslivet eller varit borta från det under längre tid. är berättigad till insatser enligt lagen ( 1993:387 ) om stöd och service till vissa funktionshindrade
20
Att tänka på Sök inte upp ett olämpligt arbete för att kunna använda ett stöd En funktionshinderkod ska inte ge möjlighet till stöd för andra hinder som till exempel språk, kompetens, långtidsarbetslöshet eller personlighetsvariabler. En funktionshinderkod ger möjlighet till fördjupat stöd att utreda och anpassa i förhållande till funktionshindret men öppnar inte dörren till ett omhändertagande av hela livssituationen Samhall är inte lösningen för alla som lider- eller drabbats av ohälsa Det går inte att svara på ”hur många procent har jag/hen?” innan vi utrett klart.
21
Lönebidrag är inte lika med bidrag för lön
Det är viktigt att skilja på de kompenserande bidragen LBI/UVA/TAS och de kostnadssänkande bidragen som ska underlätta för personer som varit ifrån arbetsmarknaden länge NYJ, SAS.
22
Kontaktuppgifter Åsa Lind Daniel Sörman
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.