Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Lågaffektivt förhållningssätt – bemötande av problemskapande beteende
Maria Bühler, leg psykolog/specialist i neuropsykologi Maria Bühler 2018
2
Vem är jag? Maria Bühler 2018
3
Dagens agenda Stress – en viktig faktor Stress-sårbarhetsmodellen
Kontrollprincipen Affektsmitta Lågaffektiv metod – hur hjälper vi våra barn och unga att behålla kontrollen över sig själva? Maria Bühler 2018
4
Sara, 13 år Sara går i åk 7. Sara är oftast lugn och lite tystlåten. Hon har inte så många kompisar. Sara behöver mycket tid på sig för att lära sig saker i skolan. Matten funkar ganska bra, men SO:n är väldigt svårt tycker Sara. Just nu jobbar klassen med judendomen och Sara ska skriva en uppsats tiden runt Kristus’ födelse. Uppgiften är att försöka sätta sig in i hur det var att leva på den tiden och skriva som om hon var en person på den tiden. Sara förstår inte alls hur hon ska lösa uppgiften och har nu i flera dagar bara blivit sittande framför datorn utan att veta hur hon ska göra. Hon ber inte om hjälp, för alla andra verkar förstå vad dom ska göra. Idag har Sara och hennes klass haft dubbeltimme SO på förmiddagen. Sara satt kvar extra länge och missade att äta lunch för att hon ville jobba med SO- uppgiften. Nu har Sara och hennes klass idrott. Läraren ger instruktioner i en ny dans som klassen ska öva på. Sara står för sig själv och lyssnar. Efter en stund ska klassen börja dansa. En klasskamrat går fram till Sara och bjuder upp henne. Sara försöker ta några steg, men hänger inte med. Plötsligt börjar hon storgråta och springer ut från lektionen. Ingen förstår riktigt vad som hände. Maria Bühler 2018
5
Diskutera med varandra – hur kan man förstå vad som hände med Sara?
Maria Bühler 2018
6
Stress – vad är det? Maria Bühler 2018
7
”Den uppvarvning som kroppen uppvisar när en människa ställs inför en utmaning eller hot”
Hans Selye, fysiolog Värdeneutralt, varken positivt eller negativt! Maria Bühler 2018
8
Alternativ beskrivning
Krav Förmågor Maria Bühler 2018
9
Stress- sårbarhetsmodellen
Kaos Förstår inte vad hon ska göra Mycket ljud/intryck Svårt att hitta på/ skriva fantasi Varningstecken Stressnivå Svårt att tolka sociala koder/ ensam Svårt att sova/orolig Maria Bühler 2018
10
Stress ”får bägaren att rinna över”
Maria Bühler 2018
11
Sårbarheter och styrkor – ett spektrum
Maria Bühler 2018
12
Vanliga sårbarheter Förmåga att komma ihåg nåt medan man tänker
Förmåga till uthållighet Förmåga till flexibilitet Sociala förmågor Förmåga att säga ja Förmåga att lugna sig själv Förmåga att förstå hur saker hänger ihop (orsak och verkan) Förmåga att hejda sina impulser Känslighet för sinnesintryck Maria Bühler 2018
13
Sårbarheter leder till stress
Maria Bühler 2018
14
Vissa barn är nästan urladdade redan vid frukost..
Maria Bühler 2018
15
Och så lägger vi på krav på det..
Uttalade krav Outtalade krav (komma i tid, bädda sängen, duka undan efter sig, göra läxor) (att läsa ansiktsuttryck, kunna ”läsa mellan raderna”, hantera mycket information, kunna lägga upp en plan, veta hur man ska ta kontakt med någon annan) Maria Bühler 2018
16
Problemskapande beteende
(Över)krav Sårbarheter Problemskapande beteende Maria Bühler 2018
17
Diskutera med varandra
Vilka sårbarheter känner ni igen hos era barn? Fundera över i vilka situationer era barns sårbarheter upplevs som en stress för barnet (när blir kraven för höga på barnet)? Maria Bühler 2018
18
Övning Maria Bühler 2018
19
Kontrollprincipen Bara individer som har kontroll över sig själv samarbetar med andra Maria Bühler 2018
20
Hur hjälper vi våra barn/unga att behålla kontrollen över sig själva?
Maria Bühler 2018
21
PAUS Maria Bühler 2018
22
Det lågaffektiva bemötandet
1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018
23
Det lågaffektiva bemötandet
1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018
24
Maria Bühler 2018
25
Affekter smittar – snabbare än en förkylning
Maria Bühler 2018
26
Vi smittar varandra hela tiden..
Med lugn… Med rädsla… Ta upp forskning från psykiatrin. Ssk – skillnad om de gick in i ett rum med rädsla eller inte. Maria Bühler 2018
27
Lågaffektivt mål: att smitta med lugn
Maria Bühler 2018
28
Strategier för vuxna Förvänta dig att det går bra
Tänk på något annat (sångtext, räkna baklänges) Fokusera på kroppen (andas, eller slappna av) Tolka om situationen (vad hände egentligen) Avled (ta ett steg bakåt, ta ett tuggummi, släpp kravet till en annan gång) Gå därifrån Byt med någon (om det går) Maria Bühler 2018
29
Diskutera med varandra
Vad behöver du för att behålla lugnet när du är stressad/ upprörd? Dina bästa tips på att ”smitta med lugn”? Maria Bühler 2018
30
Affektutbrottsmodellen
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018
31
Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Vardag 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018
32
Att arbeta med anpassningar/ skapa struktur
Maria Bühler 2018
33
Vad betyder det att arbeta med struktur?
Att jag som individ vet vad som förväntas av mig Maria Bühler 2018
34
KASAM-begreppet Hanterbar Begriplig Meningsfull
Tillvaron måste kännas: Maria Bühler 2018
35
Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Eskalering 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018
36
Tekniker i eskaleringsfasen
Känna igen tecken på upptrappning (hur märker man att individen är på väg upp i affekt?) Jobba med avledningar (vad funkar just på den här individen?) Maria Bühler 2018
37
Avledningar i upptrappningsfasen
Humor Prata om det som intresserar individen Validering Favoritaktivitet Erbjuda mat Fysisk rörelse, få bort från sammanhanget Maria Bühler 2018
38
Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Kaos 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018
39
Backa Andas Rösten Kropps-språket
Strategier för att hantera affektutbrott Andas Backa Rösten Ögon-kontakten Kropps-språket Vända på situationen? Få bort de andra? Medstånd, inte motstånd Maria Bühler 2018
40
Affektutbrottsmodellen - metod
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Deeskalering 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018
41
Deeskalering – återgång till vardagen
Skapa lugn Vänta ut Skapa plats för återhämtning Avled Återgå till vardagsrutiner Återknyt till isbergsmodellen – det vi ser när någon får ett utbrott är bara toppen på isberget. Viktigt att också titta vad som finns under vattenytan, för att förstå varför individen gör som hen gör. Maria Bühler 2018
42
Att slå i metodtaket – vad händer när vi inte har rätt metoder?
Maria Bühler 2018
43
Uppfostran? Ge konsekvenser? Sätta gränser?
Maria Bühler 2018
44
Konsekvenspedagogikens begränsningar
Socialstyrelsen: ”Metoden [konsekvenspedagogik] för med sig högt ställda krav, som lätt kan leda till att personen upplever att hon bestraffas om hon inte lyckas anpassa sitt beteende till förväntningarna. För personer med intellektuell funktionsnedsättning kan resultatet bli att man upplever sig bestraffad för att man till följd av sin funktionsnedsättning saknar vissa förmågor” Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS- verksamhet Maria Bühler 2018
45
FARLIG METOD Fasthållningar
Kan leda till det som kallas positionell asfyxi (lägesbetingad syrebrist). Kroppen kommer in i ”fightmode”, adrenalin pumpas runt. Bryts inte ner eftersom personen inte kan röra på sig. Resultatet kan i värsta fall bli organsvikt. FARLIG METOD Maria Bühler 2018
46
Det lågaffektiva bemötandet
1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018
47
Kartläggning Maria Bühler 2018
48
Konfliktutvärdering Andra elever? Buller/lukter Eleven Personal? 10.50
Christian Bergbom, Linköpings kommun 2014 Andra elever? Buller/lukter Eleven Personal? 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018
49
Det lågaffektiva bemötandet
1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018
50
Upprätta en handlingsplan
Utgå från kartläggning av styrkor och sårbarheter Vilka anpassningar behöver man arbeta med? Hur ser kraven ut, behöver vi anpassa dom? Vilka avledningar fungerar på just den här individen? Vad behöver individen vid kaos? Vad behöver individen för att lugna ner sig efter kaos? Maria Bühler 2018
51
Sammanfattning Sårbarheter leder till stress.
Vad ställer vi för krav på individen? Uttalade och outtalade krav. Lågaffektiv metod. Hantera, utvärdera, förebygga. Affektsmitta, vad behöver jag för att smitta med lugn? Affektutbrottsmodellen. Var befinner vi oss i modellen? Anpassningar i vardagsdelen, avledningar i eskaleringsdelen. Lågaffektiva strategier för att hantera affektutbrott. Utvärdera incidenter/utbrott. Utarbeta handlingsplan, vad behöver individen? Maria Bühler 2018
52
Boktips och länkar ”Beteendeproblem i skolan” av Bo Hejlskov Elvén
”Barn som bråkar” av Bo Hejlskov Elvén och Tina Wiman ”Explosiva barn” av Ross Greene ”Autism och ADHD i skolan – handbok i Tydliggörande pedagogik”, av Anna Sjölund m.fl. ”Sensorisk överkänslighet vid Autism” av Olga Bogdashina ”Lågaffektivt bemötande”, red Axel Chipumbu Havelius Lågaffektiva psykologer på Youtube Maria Bühler 2018
53
.. Plus en ”teaser”… Maria Bühler 2018
54
Tack för uppmärksamheten!
Maria Bühler 2018
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.