Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sponsringspolicy Sponsring är en viktig inkomstkälla för Obbola IK. För att både vi och våra sponsorer ska får ut mesta möjliga nytta av våra sponsorsamarbeten.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sponsringspolicy Sponsring är en viktig inkomstkälla för Obbola IK. För att både vi och våra sponsorer ska får ut mesta möjliga nytta av våra sponsorsamarbeten."— Presentationens avskrift:

1 Sponsringspolicy Sponsring är en viktig inkomstkälla för Obbola IK. För att både vi och våra sponsorer ska får ut mesta möjliga nytta av våra sponsorsamarbeten är det viktigt att vi samordnar våra insatser och agerar inom en gemensam policy. Det primära syftet med sponsringssamarbeten är att stärka vår förenings ekonomi men det skall också stärka respektive parts varumärke och de värderingar vi gemensamt vill stå för.

2 Allmänt • Sponsring skall i första hand riktas mot så stora delar av föreningen som möjligt • Sponsring kopplat till föreningskläder uppmuntras för att stärka klubbkänsla och samhörighet • Föreningens sponsorgrupp svarar för samordning och föreningens gemensamma sponsorarbete i enlighet med aktuell funktionsbeskrivning för sponsorgrupp. • Föreningen skall sträva efter att det alltid ska finnas ett avtal om sponsring mellan berörda parter. • Styrelsen beslutar om fördelning av överskott från föreningsgemensamma arrangemang. • Intäkter kopplat till insatser och aktiviteter som görs i föreningens namn tillhör föreningen. • All sponsring skall godkännas av föreningen. I första hand hanteras detta via sponsorgruppen och i andra hand via styrelse Sponsring får ej strida mot, eller uppfattas oförenligt med föreningens verksamhetsidé, vision eller värderingar/ledstjärnor • Sponsring kan ske på tre nivåer - Förening - Sektion - Lag • Sponsoravtal får ej strida mot föreningens centrala avtal • Sektionernas eller lagens sponsorer får ej konkurrera med föreningens sponsorer

3 Föreningens åtagande • Sponsring är ett gemensamt ansvar och skall vara till nytta för båda parter • Våra sponsorer skall alltid uppleva att de får en motprestation för det varumärke som skall förknippas med sponsorsamarbetet. • Åtaganden i samband med sponsring får inte skadligt påverka vår verksamhet eller försvåra samarbete med andra parter.

4 Reklamytor för sponsorer
För profilering och exponering av våra sponsorer finns följande anläggningar och reklamytor tillgängliga för våra sponsorer. Utformning av reklamtryck på kläder och skyltar m m sker enligt föreningens standard. Översyn av denna görs i samband om- eller nyteckning av föreningens centrala avtal. • Kläder (Matchställ, overaller, ledarkläder, tröjor m m) • Skyltar på Brovallen • Sargen i Olasjöhallen • Skyltar på klubbstugan vid Harpsjöns skid-/cykelspår • Matchprogram • Hemsida • Digitala magasinet Cykelglädje • Via sociala medier • Vid event/evenemang • Via utskick och övriga trycksaker

5 Sektion/lag • Sponsring av enskild sektion eller lag skall godkännas av föreningen. • Sponsring eller ersättning för samlad idéell insats arrangerad av medlemmar kan gå oavkortat till berörd sektion eller lag. • Försäljning av produkter mot provision går oavkortat till den sektion eller det lag som genomför försäljningen. • Lagen ansvarar för och hanterar sina egna lagkassor/bankkonton. • Vid splittring av lag eller att någon lagmedlem slutar går pengarna i första hand till laget och i andra hand till föreningen.


Ladda ner ppt "Sponsringspolicy Sponsring är en viktig inkomstkälla för Obbola IK. För att både vi och våra sponsorer ska får ut mesta möjliga nytta av våra sponsorsamarbeten."

Liknande presentationer


Google-annonser