Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Balanserad hand öppning i NT
Repetition av grunder Honnörspoäng hp Extrapoäng stp Balanserad hand öppning i NT Öppning en i färg Poäng utgång/slam Speltipset Quizar Exempelgivar
2
Honnörspoäng E = 4, K = 3, D = 2, Kn =1 Men E är egentligen lite mer värt! 40hp i totalt: 13 stick, innebär ca 3hp/stick Hjälper vid vissa beslut (ex: 3 hp mer än jag lovat ger normalt ett extra stick) Garderad honnör + : K-x, D-x-x, Kn-x-x-x Man har ett stopp i färgen – jfr K, D-x, Kn-x-x Flera honnörer en färg + : K-D-Kn, E-D, E-K, E-D-Kn Bygger upp en färg för fler stick Flera Ess + Säkrar upp att man inte behöver råka ut för tidiga stölder Singel, renons+ Räknas inte från början, men om gemensam färg – stor fördel!
3
Stödpoäng (stp) när man hittat en trumf på 8+ kort
Extrapoäng: Renons = 3 Singel = 2 Dubbelton = 1 Trumf över 8 = 1+ Totalt stödpoäng (stp) = hp + ovan extrapoäng
4
Balanserade händer 4-4-3-2 5-3-3-2 4-3-3-3 (nästan 50%)
Bjuds på samma sätt 15-17 hp – öppna 1NT 20-21 hp – öppna 2NT 12-14 hp – öppna 1 i färg, sedan lägsta NT-bud 18-19 hp – öppna 1 i färg, sedan hopp i NT
5
Öppningsbudet 1 i färg 1NT eller 2NT passar inte
12-19 hp – minst 4-korts Alltid längsta färg först! Ex: 4sp, 2hj, 5ru, 2kl Två 4-korts färger: Välj enligt ordningen - - bästa av Ex: hp och 4sp, 4hj, 3ru, 2kl Två 5-korts färger: Alltid högsta! Varför? Tre 4-korts färger: Oftast bäst att välja lägsta… (3%) svår – man måste ibland ljuga lite om SH inte bjuder färg där du har 4-stöd Ex: 4sp, 4hj, 4ru, 1kl (Budsekvens:1ru-2kl, ??)
6
Poäng: Utgång / Slam 3NT 25-31 hp (om 8 kort i /, satsa på trumf)
4/4 stp, 8+ trumf 5/5 stp, 9+ trumf (bjud 3NT om möjligt!) Lillslam stp Storslam 37+ stp Statistik: Ca 30% av alla givar är utgång eller bättre Fördelning: <17hp (30%), 18-22hp (40%), 23+hp (30%)
7
Kapten vid invit Generell regel (med gott om undantag): Den som berättat minst om sin hand måste ta kaptensrollen! Alltså – den som berättat mest om sin hand får inte bli kapten! Varför? Kaptenen bestämmer normal hur högt man skall. Dock - frågar ibland partnern om råd: ”inviterar” Exempel på inviter: 1NT – 2NT Jag: 8-9 hp med jämn hand. Du: lovat Ser du 25 hp ihop, bjud 3NT! 1 - 3 Jag: stp med 4-stöd i . Du: lovat 12hp. Ser du 26 stp ihop, bjud 4! 1-2-3 ÖH: 16-18, SH: Här är ÖH kapten SH: Pass eller 4. Poänggräns för 4?
8
Val av öppningsbud Vad bjuder du?
9
Val av öppningsbud a) 1 hj. Hj är viktigt att få visa snarast. Börjar man med 1sp kan det bli jobbigt att visa sin hj eftersom 1 i färg följt av ny färg dessutom normalt lovar 5-4. 4-4 hj/sp. Starta med hj! c) 1 NT. Balanserad hand, hp. NT-bud gäller här! b) 1 sp. Risken är att man måste visa sin sp på 3-nivån och tvinga partnern att preferera på 3-nivån. Är man svag är det ingen höjdare. 5-5. Högsta färg först! d) 1 ru hp. MEN, handen ej balanserad. Så vad göra? Öppna med 1 ru –bjuder SH 1sp har vi fin trumffärg ihop. Om han bjuder 1hj kan du fortfarande visa din sp-färg med 1sp. Längsta färg först!
10
Din partner har öppnat 1NT
Vad bjuder du?
11
På öppning med 1NT e) Pass. Max 17 hp hos partnern. Du har 7 hp. Således 24 h ihop som bäst och ingen intressant egen långfärg. Duger inte till utgång! g) 2 NT. Partnern visat 15-17, du har 9 hp. Minimum 24 hp ihop. Dessutom har du en balanserad hand med spridda honnörer (men ingen 5-korts färg att leva på). Valet blir att invitera med 2NT! f) 3 NT. Minst hp = minst 25 ihop. Du har själv rimligt balanserad hand, spridda honnörer samt fin 5-korts färg. Ingen tvekan här! h) 6 NT. Vi har ihop hp. 33 hp räcker normalt till lillslam. Risk: 33 hp och både E & K i klöver saknas, men så exakta är vi inte ännu. Bjud 6 NT (statistiskt rätt – var positiv)!
12
Giv 1 - diskussion N är giv. Budgivning ?
13
N är giv och blir spelförare!
Giv 1 - läge N är giv och blir spelförare! Ö spelar ut Budgivning: N: 1NT – pass – 3 NT – pass alla N-S har minimum min 26 hp tillsammans och S inget intresse av högfärg. Alltså: 3 NT! N är spelförare, så Ö skall spela ut. Utspel: Ö: hj4 Spelplan: ? - Vad är värsta scenario? (Ö kan ha 5 hj)! Fundera noga på detta – första sticket avgör ofta framgång eller straff! - Hur kan N skydda sig mot värsta scenario?
14
Giv 1 - diskussion Budgivning: N: 1NT – pass – 3 NT – pass alla
Utspel: Ö: hj4 Spelplan: Släpp hj-spel 2 ggr och ta sedan med hj E. Varför? Om Ö har 5 hj är det viktigt att hon inte kommer in igen för att ta alla sina hj-stick (4+1 = straff) Om V efter 3:e hj-vändan kommer in har hon inga hj kvar att spela tillbaka (och om hon hj kvar sitter hj och de får max 3 stick i färgen, vilket är OK). Du har själv 8 säkra stick (sp:2, hj:1, ru:1, kl:4) och behöver endast 1 stick till. Hur hitta på ett säkert sätt? I ru förstås! Du saknar endast ru K. Men om Ö har 5 hj måste vi hålla Ö ute från spelet till varje pris! Så hur ska vi göra? Maska med ru D från handen. Om V har ru K får hon för den, men du tar sedan resten – 10 stick Om Ö har ru K och inte lägger den – fortsätt maska från handen. 3 ru-stick ger 11 stick Om Ö har ru K och lägger den – ta över med ru E. 3 ru-stick ger 11 stick Notera att om du tar hj E i första eller andra stick får du straff! Försiktighet lönar sig oftast. Detta är en situation du kommer möta i väldigt många NT-kontakt!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.