Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Cykling bland barn och unga - Regeringsuppdrag

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Cykling bland barn och unga - Regeringsuppdrag"— Presentationens avskrift:

1 Cykling bland barn och unga - Regeringsuppdrag
Transportforum, 10 januari 2018 Anna Niska

2 Uppdraget Sammanställa kunskap om varför barns och ungas cyklande minskar Förslag till insatser för att främja ett ökat och säkert cyklande Vilka åtgärder är mest effektiva? Inhämta kunskap och synpunkter från relevanta myndigheter och organisationer Ett barnrättsperspektiv ska beaktas Anna Niska leder uppdraget, en tvärvetenskaplig projektgrupp har arbetat med kunskapsinhämtning… Litteraturstudier Kontakter med relevanta myndigheter och organisationer Workshops med barn Analyserat resvanedata och olycksstatistik

3 Övriga i arbetsgruppen

4 Cyklad sträcka (Trafikanalys, 2015)
Totala sträckan cyklad av barn och unga har minskat med över 40% under åren : Minskning med 42 procent i åldersgruppen 6-14 år, från åren 1995–1998 till åren 2011–2014. Minskning med 46 procent i åldersgruppen år

5 Cyklad sträcka bland dem som cyklat
Källa: Egen bearbetning av data från Trafikanalys (2017)

6 Andel som cyklat under mätdagen
Källa: Egen bearbetning av data från Trafikanalys (2017)

7 Cyklande barn i hjälmobservationer
Minskning från 1988–1991 till 2012–2015 med: 30% vid grundskolor (6-15 år) 60% i bostadsområden (≤10 år) Undantag: I Stockholm, Malmö, Gävle och Kiruna har cyklandet vid grundskolor ökat I Umeå har cyklandet i bostadsområden ökat Totalt 21 kommuner ( ): Stockholm, Göteborg, Malmö Gävle, Halmstad, Helsingborg, Linköping, Lund, Norrköping, Sundsvall, Umeå, Västerås Falun, Kalmar, Kiruna, Kristianstad, Motala, Nyköping, Skövde, Västervik, Örnsköldsvik

8 Förändrat resande Överflyttning främst till gång och kollektivtrafik
Gäller framförallt äldre barn och unga Främst fritidscyklandet som minskat Planlösa cyklandet har försvunnit Mer uppstyrd fritid Fler föräldrar heltidsarbetar - tidsoptimering Ökade avstånd till fritidsaktiviteter

9 Skola och barnomsorg idag
Fria skolvalet – ökade avstånd till skolan Skolor i lokaler som inte var tänkta för skola Ökat bilinnehav, längre skolvägar och lägre skolålder bidrar till ökat bilåkande Inte tillåtet att cykla förrän vid 12 års ålder i vissa skolor Gratis busskort

10 Avstånd till skolan beroende av skolval
Källa: Trafikverket (2015)

11 Trafikmiljön Trafiksäkra skolvägar och hållplatser
Sänkta hastighetsgränser Hastighetssäkrade passager Separering Skjutsande föräldrar skapar trafikproblem vid skolor och förskolor Perspektiven fritidsresor och landsbygd saknas! Huvudcykelstråk prioriterade i drift och underhåll Andra (snabba) cyklister

12 Barns sociala miljö Barnet som projekt
Barns vardagsliv idag mer ”institutionaliserat” Att skjutsa barnen, ett uttryck för engagemang Ger tid med barnen Bland invandrare med utomeuropeisk bakgrund är andelen cykel låg Unga kvinnor undviker att röra sig ute på kvällarna själva på grund av risk för sexuellt våld

13 Upplevd säkerhet och trygghet
Trafikolyckor med barn har minskat, men föräldrars oro för olyckor har ökat Barnen upplevs inte kunna hantera risker och behöver skyddas Mognad/kompetens anses hänga ihop med ålder snarare än erfarenhet Medias rapportering har påverkat föräldrars oro? Barns bilåkande kan till hälften förklaras av den byggda miljön och i övrigt till föräldrars attityder Dialog behövs om barns förutsättningar, kompetens i trafiken och konsekvenser för deras mobilitet! ”Stranger danger”

14 Initiativ för ökad säker cykling
Initiativ riktade till barn och unga Praktisk hantering av cykeln oavsett förkunskaper Trafikregler, säkerhetsutrustning och annan teori Tävlingar och kampanjer för att uppnå ökat cyklande Initiativ riktade till föräldrar och andra aktörer Informationsåtgärder (utskick, föräldramöten, seminarier) Gröna resplaner Cyklande skol/idrottsbussar Initiativen är sällan teoretiskt förankrade Utvärdering av resultat (=ökad och säker cykling) görs alltför sällan! Info till föräldrarna t.ex. gående skolbuss Info till skolan t.ex. gröna resplaner Utvärderingar främst enkäter

15 Prioriterade åtgärder
Nationell strategi för att lyfta barns hälsa och mobilitet, inte bara trafiksäkerhet, i fråga om cykling Ta fram kriterier för vad som är en säker och framkomlig väg för cykling för barn och unga Fritidsresor ska ges samma dignitet som skolresor Identifiera ”best practice” vad gäller initiativ för att öka barns och ungas cykling Ta fram nya arbetssätt, byggt på vetenskap Initiativ som ökar barns fritidscykling Utvärdera!

16 Förslag till åtgärder - infrastruktur
Grundförutsättningar i infrastrukturen Stärka barns delaktighet i planeringen Höja kompetensen i branschen Vinterväghållning (barns och ungas målpunkter) Stöldsäkra, trygga, lättillgängliga cykelparkeringar

17 Förslag till åtgärder - skolan
Placering av skolor – möjligt att cykla? Inventering av barns skolvägar med föräldrar Kunskapsmål om cykling i läroplanen Hälsosamordnare med ansvar för skolreseplaner Gratis busskort – för vem? När? Möjlighet att ersätta busskort med en cykelpremie?

18 Förslag till åtgärder – övrigt, ökad kunskap
Säkra att alla barn har tillgång till en cykel Nationellt kampanjarbete om cykling för barn – kommunalt samarbete Ökad kunskap om förutsättningar att cykla för olika grupper av barn och unga Barn och unga i framtidens transportsystem? Cykelhjälmslagens betydelse för barns cyklande? Metodutveckling för uppföljning av barns och ungas resande

19 Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "Cykling bland barn och unga - Regeringsuppdrag"

Liknande presentationer


Google-annonser