Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Delegeringsordning kommunstyrelsen
Uppdatering av laghänvisningar (ny KL) samt vissa andra justeringar i den inledande texten t.ex: En upplysning om möjligheten att delegera till presidiet Förändring kring anmälan av delegeringsbeslut Anmälan var tidigare tvingande. Nu ska nämnden besluta i vilken utsträckning beslut fattade med stöd av delegering ska anmälas Förvaltningens förslag är att alla beslut ska anmälas = kvarstår vid nuvarande ordning
2
Delegeringsordningen har anpassats till en kommungemensam mall, vilket inneburit förändring i kapitelindelning och numrering Övriga ändringar redovisas i tjänsteskrivelsen, både nya delegeringsärenden och förändring gällande delegat/ers Av effektivitetsskäl och/eller som en följd av revisionens granskning har några beslutsnivåer justerats t.ex: yttrande angående tillstånd att använda övervakningskamera AU KC (KJ) utdelning från donationsstiftelser Ordf. (1:e/2:e vice ordf.) KJ (KC)
3
Antagande av anbud för ramavtal AU, KD, UC (Ordf. EkC) UC (EkC)
Även ett nytt delegeringsärende har tillkommit till en följd av revisionens granskning av beslut och verkställighet: Beslut gällande deltagande i överläggningar, samverkan eller samarbete med andra organisationer samt medlemskap i intresseorganisationer, föreningar, förbund och liknande sammanslutningar, som inte är av principiell karaktär eller av större vikt Ordf.
4
Delegeringsordning personal- och organisationsfrågor
Uppdatering av laghänvisningar (ny KL) samt vissa andra justeringar i den inledande texten Även gällande denna delegeringsordning ska beslut fattas om anmälan av delegeringsbeslut Förvaltningens förslag är att beslut avseende tillsättning av tillsvidareanställd personal ska anmälas samt beslut av PFU (genom att protokollet anmäls till KS) Anställningsbeslut är ett av få beslut inom personalområdet som kan angripas genom laglighetsprövning (ofta lärartjänster)
5
Ändringar redovisas i jämförelseunderlag t.ex:
Den befintliga beslutsnivån avdelningschef har tillförts (chef för underavdelning inom kommunstyrelsens staber exempelvis upphandlingschef, lönechef) Delegeringsärenden som enbart funnits angivna i arbetsordningen för PFU har tillförts (medför ingen ändring i sak gällande PFU:s beslutanderätt)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.