Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEmma Arvidsson
1
Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet Ett samordnings-uppdrag
Detta är en presentation som kan användas internt av alla medarbetare på SOFT-myndigheterna för att berätta om samordningsuppdraget, den strategiska planen samt de åtagande som vi nu arbetar med. Presentationen kan också användas vid möten med externa aktörer, för att informera om uppdraget. I slutet av presentationen finns också en bild med två frågor, som kan ställas till externa aktörer, för att i en dialog fånga upp deras behov.
2
Innehåll Om samordningsuppdraget (SOFT) Vad behöver hända och varför?
Omställning till fossilfri transportsektor Principer Effekter vi vill se Vad händer nu i uppdraget? Medskick från er Detta är en agenda för innehållet i presentationen.
3
Om samordningsuppdraget (SOFT)
6 myndigheter deltar i arbetet. Energimyndigheten har samordningsuppdraget. Arbetet inleddes Uppdraget att samordna arbetet pågår till och med 2019. Hösten 2016 kom en nulägesbeskrivning som bland annat beskriver varför vi inte redan är fossilfria, dvs vilka är hindren och vilka har rådighet att lösa dem? Därefter togs en strategisk plan fram som levererades till RK den 28 april Medarbetare från alla myndigheterna deltar i arbetet. I framtagande av den strategiska planen var omkring 80 personer involverade. Togs också fram en underlagsrapport om biodrivmedel, med förslag om reduktionsplikt.
4
Vad behöver hända och varför?
”ref” ”70% reduktion” Minst 70 % minskning av växthusgaser till 2030 samt klimatneutralitet senast 2045 Åtgärder & förslag Fossilfrihet på väg (FFF) Miljömålsberedningens betänkande Öppet forum och dialogmöten Forskning Underlagsrapporter ”Netto noll” I arbetet har vi utgått från miljömålsberedningens mål om 70 % minskning av växthusgaser fram till 2030 och klimatneutralitet 2045 (basår 2010). Eftersom utrikes sjöfart samt inrikes och utrikes luftfart inte ingår i 70 %-målet arbetade vi separat med dessa områden. Där har skrivits separata underlagsrapporter.
5
Omställning Vad tror vi då krävs för att få till en omställning?
De förslag som tas upp i den strategiska planen har i mångt och mycket sitt ursprung i andra utredningar eller inspel från andra aktörer. Förutom nulägesrapport som beskriver hinder för omställning, också tidigare utredningar såsom FFF-utredningen, miljömålsberedningens arbete, forskningsrapporterr osv. Dialogmöten med olika aktörer samt ett Öppet forum. Aktörer fått göra skriftliga inspel om hur de ser på hur omställningen ska gå till. Det vi har gjort är att prioritera vilka vi tycker man behöver komma igång med de närmsta åren.
6
Principer (ett urval) Sverige föregångare internationellt
Offentlig sektor förebild, aktörer behöver samverka Tillgänglighet viktigare än mobilitet Hänsyn till lokala och regionala förutsättningar Förorenaren betalar Koldioxidskatt är grunden men behöver komplement Samhällsekonomisk kostnadseffektivitet, win-win för andra mål Teknikneutralitet viktigt Tagit fram ett antal principer som vi ser som viktiga i arbete med omställningen. Inte rangordnade inbördes. Omställningen behöver vila på tre ben; ett mer transporteffektivt samhälle, fossilfria och energieffektiva fordon och farkoster och förnybara drivmedel. Det är en stor omställning som ska ske på kort tid och alla delar måste därför arbetas med samtidigt för att uppnå målet. Att arbeta med alla tre delar minimerar risken om omställningen inte sker som väntat inom olika delar. Vi återkommer strax vad vi avser med dessa tre delar. Sverige bör agera pådrivande för en omställning i internationella sammanhang, exempelvis genom att verka för skärpta regelverk och mer samordnade styrmedel Offentlig sektor bör vara förebild, leva lite mer som vi lär, både vad gäller de egna resorna och transporterna i organisationen och upphandlad trafik men också i dialogen med andra aktörer. Omställningen kräver nya arbetssätt och nya lösningar och det är kanske inte alltid de som sitter på utmaningen som också sitter på lösningen. Därför krävs samverkan och nätverk så att olika aktörer kan mötas och hitta nya lösningar och vägar framåt. I omställningsarbetet finns det möjligheter att bidra till att uppnå flera andra samhällsmål och den potentialen anser vi man ska ta tillvara på. Att fokusera på att skapa kontakt och närhet till exempelvis arbete, varor och tjänster tycker vi bör vara i fokus snarare än att det måste vara en resa eller transport som måste genomföras. Det är inte tillgängligheten i sig som är syftet utan vad man vill uppnå. Digitaliseringens möjligheter bör tas tillvara men vi måste samtidigt se till att eventuella negativa effekter av det undviks. Arbetet med omställningen bör anpassas till olika regionala och lokala förutsättningar, för att kunna nyttja de lösningar som är bäst lämpade i olika delar av landet.
7
fossilfri Transportsektor
Vad menas med en fossilfri transportsektor i strategin?
8
Transport-effektivt samhälle
Effekter vi vill se Transport-effektivt samhälle Fossilfria fordon & farkoster Förnybara drivmedel Stor omställning som ska ske på kort tid. Alla dessa tre delar måste därför arbetas med samtidigt för att uppnå målet. Att arbeta med alla tre delar minskar risken om omställningen inte sker som väntat inom olika delar.
9
Transporteffektivt samhälle
Överflyttning till mer energieffektiva trafikslag Effektivare transporter Minskad efterfrågan på resor och transporter infra.planeringen inriktats så att tillgängligheten kan utvecklas inom ramen för klimatmål och i linje med andra hänsynsmål. Vi myndigheter önskar därför att målbilden som rör infrastrukturplanering och klimatmål förtydligas. 1. När det gäller överflyttning av persontransporter så menar vi: ökat utbud och resande i kollektivtrafiken i större tätorter och regionala stråk ökad närhet- och funktionsblandning och ökad andel gång och cykel, bebyggelseplanering ska medverka till att klimatmål kan nås, stadstrafikmål som stadsmiljöavtal och andra stöd kan styra mot, utreda ansvaret för finansiering av vissa steg 1- och 2-åtgärder som kommuner och regioner lyft fram är svårt att få stöd till. minskad andel yta för transportinfrastruktur i tätorter: vägledning för flexibla parkeringstal, utreda en statlig parkeringsskatt där möjlighet ges till kommuner att ta ut en skatt på utvalda parkeringsplatser, exempelvis vid externhandel. 1. Överflyttning av godstransporter: till järnväg och sjöfart. Modernisera järnvägen, införa en miljökompensation för järnväg, översyn av hamnavgifter, utreda klimat- och miljödifferentiering av farledsavgifter. 2. Med effektivare transporter menar vi t ex: samordna stads-/godslogistik ökad fyllnadsgrad: tillåta längre, tyngre och bredare lastbilar och tåg 3. Minskad efterfrågan med bil, lastbil och flyg, främst i tätorter/städer eller där förutsättningar är goda för att detta kan ske. utreda kommunernas möjlighet att ställa krav på gröna res- och transportplaner vid nyetableringar/nybyggnationer och större ombyggnationer, öka andelen resfria möten och tjänster myndigheter kan vara föregångare och vägleda andra offentliga aktörer mfl i hur man kan åstadkomma mer resfria möten. utreda ett förändrat reseavdrag.
10
Energieffektiva och fossilfria fordon och farkoster
Hållbar produktion och återvinning Ökad energieffektivitet och fossilfrihet hos fordon och farkoster Fordon, farkoster och arbetsmaskiner nyttjas energieffektivt När det gäller mer energieffektiva och fossilfria fordon och farkoster så menar vi att det behöver arbetas med tre delar Några förslag är: Fortsatta krav på internationell och EU-nivå om koldioxidnivåer för fordon , Skärpt energi- och koldioxidmärkning av fordon, Inför ett bonus-malus-system Ändra beskattningen av förmånsbilar, Skärp och utvidga EU-förordningen om däck, Fortsatt pågående arbete med elvägar 2. Utred investeringsstöd för ny teknik i fartyg, Ge kommuner möjlighet att införa miljözoner, sparsam körning 3. Ta fram livscykeldata för fordonsproduktion och fordonsåtervinning
11
Förnybara drivmedel Utbyggd infrastruktur för förnybara drivmedel
Ökad produktion av förnybara drivmedel Förnybara drivmedel är och uppfattas som hållbara i samhället Ökad andel förnybara drivmedel i befintliga fordon, farkoster och arbetsmaskiner När det gäller med förnybara drivmedel föreslår vi att det behöver arbetas med fyra delar 1. Planer till stöd för infrastruktur för förnybara drivmedel, regionala aktörer i dialog med kommuner Utvidga det samordningsansvar som Energimyndigheten idag har för laddinfrastruktur att gälla förnybara drivmedel generellt 2. Utred ett investeringsstöd för produktion av förnybara drivmedel Öka stödet till demonstration av nya tekniker 3. Utred styrmedel för förnybart flygbränsle, förnybara drivmedel till sjöfart , reduktionsplikt för bensin och diesel, 4. Förbättra information om drivmedels klimatprestanda
12
Övergripande områden Beskattning Internationellt arbete Upphandling
Regional samordning Forskning och innovation Nationell samordning Vi ställer oss bakom Miljömålsberedningens bedömning om koldioxidskatt som en grund för styrningen vägledning för offentlig upphandling och se över om krav på klimatanpassad upphandling forskningsstrategi vad gäller transporter och då är den strategiska planen ett viktigt underlag. Vi har valt att särskilt lyfta fram; Forskning om hur flygets klimatpåverkan kan minska Forskning och samverkan för en fossilfri sjöfart Vi kommer samverka mer om forskningssatsningar Utbyta erfarenheter och samverka kring forskningsinsatser och resultatspridning Vi har förslag om hur Sverige bör vara pådrivande i olika sammanhang. Internationellt samarbete om flygets klimatpåverkan Påverkansarbete för att minska sjöfartens klimatpåverkan Regional samordning-lst kan ha en regional samordnade roll där aktörer, främst offentliga aktörer på lokal och regional nivå genom inrättade nätverk kan dela erfarenheter och lärdomar och hitta gemensamma lösningar för hur omställningen ska gå till i deras del av landet. Nationell samordning-detta handlar om vårt fortsatta samordningsuppdrag där vi har förslag om att: Identifiera relevanta målgrupper för kommunikationsinsatser samt ha fortsatt dialog Paketera lärande exempel Informera om mer klimatanpassade resor inkl fritidsbåtars klimatpåverkan och redovisning av flygresors klimatpåverkan Omställningens betydelse för försörjningstrygghet
13
Vad händer nu i programmet/projektet?
2017-xx-xx Exempeltext 2019 2017-xx-xx Exempeltext De olika myndigheterna jobbar med sina åtaganden. 2017-xx-xx Exempeltext 2017-xx-xx Exempeltext Möte i arbetsgruppen Möte i arbetsgruppen Möte i arbetsgruppen Beslut om programdirektiv Beslut om programdirektiv Beslut om programdirektiv
14
Åtaganden Information/kommunikation - Lärande exempel - Dialogmöten - Målgruppsanalys - Informationsstöd & Digital plattform - Utbildning Forskning och Innovation - Samverkan - LCA-data - Forskningsstrategi – vidareutveckla - EU-bidrag järnväg - FoUD, lastbilar Ökad kunskap - Mobilitetslösningar - Digitala lösningar - Trygg energiförsörjning - Omvärldsbevakning Uppföljning och utvärdering av omställningen - Indikatorer - Kontrollstationer - Samhällsek. analys - Värdering av koldioxid Uppföljning och utvärdering av processen Ökade klimatkrav - Medfinansiering infrastruktur - Kommunernas lokalisering - Farledsavgifter - Upphandling vägfärjetrafiken Åtaganden I den strategiska planen presenterades en rad aktiviteter. (SLUTET RAPPORTEN). åtaganden som vi myndigheter kan genomföra inom ramen för våra myndighetsinstruktioner och regleringsbrev, insatser som någon eller några av de sex myndigheterna i detta samordningsuppdrag själva råder över. Planeringen för genomförandet av dem startade omgående efter att strategiska planen lanserades. Information För att åstadkomma en omställning behövs både information, så som lärande exempel och vägledningar som kan bidra till ökad kännedom och förståelse för varför en omställning krävs och hur den kan gå till. Därför finns det åtaganden som handlar om att vi myndigheter kommer att paketera information om transporters klimatpåverkan, hållbarhetsinformation, möjliga lösningar och lärande exempel för att nå fossilfrihet och sprida den via våra upparbetade kanaler och nätverk. Vi kommer att genomföra gemensamma målgruppsanalyser för att undersöka olika aktörers behov av information/kommunikation. Forskning och innovation Flera av oss myndigheter bedriver idag forsknings och innovationssatsningar på transportområdet. Att utbyta erfarenheter och samverka kring forskningsinsatser och resultatspridning är ett åtagande. Vid revideringar av våra strategier på forskningsområdet kommer det som lyfts i SOFT beaktas och vidareutvecklas. Ett åtagande innebär att Trafikverket koordinerar EU-bidrag som finns att söka för modernisering av järnvägen Ett annat åtagande handlar om att öka kunskapen om miljöbelastning vid produktion och återvinning av fordon genom att bygga upp en databas med livscykeldata för fordonsproduktion/återvinning. Ökade klimatkrav En del åtaganden styr mot ökade klimatkrav i olika sammanhang. Det handlar om att utredningar och förstärkt vägledning för att - ställa tydligare krav avseende klimatpåverkan i samband med statlig medfinansiering av infrastruktur. - ställa ökade klimatkrav i samband med offentliga aktörers upphandling inom transportområdet. - differentiera farledsavgifterna baserad på sjöfartens klimat- och miljöpåverkan (åtagandet avser en utredning detta) - göra klimatmål mer styrande i översiktsplaneringen och för att åstadkomma en mer transporteffektiv fysisk planering (åtagandet avser förstärkt vägledning till kommunerna) Ökad kunskap Det finns även åtaganden som handlar om att förse oss myndigheter med ökad kunskap inom olika områden för att vägleda oss i framtida insatser. Det finns en mängd omvärldsfaktorer som kan komma att påverka förutsättningarna för att genomföra den strategiska planer. (Internationell klimatpolitik och regelutveckling, teknik- och prisutveckling, och förändrat transportmönster och beteenden). Det gör det nödvändigt att noggrant följa omvärldsutvecklingen och effekterna av de åtgärder som genomförs och successivt anpassa innehållet i den strategiska planen. En viktig del i det fortsatta arbetet är därför samordning kring omvärldsbevakning Ett åtagande handlar om att följa arbetet med omställningen av transportsektorn och analysera vilka konsekvenser det får för försörjningstryggheten. För att främja ökad godssamordning arbetar vi myndigheter vidare med att öka vår kunskap om digitala lösningar för samordning av långväga godstransporter. Likaså kommer vi att arbeta med att öka vår kunskap om nationella myndigheters roll för framtidens mobilitetslösningar (kollektivtrafik, autonoma fordon, betalmodeller, delad mobilitet, drivkrafter till förändrat resebeteende med mera) Uppföljning och utvärdering Uppföljning och utvärdering är viktiga verktyg för att kunna anpassa den strategiska planen i för att nå målet om en fossilfri transportsektor på ett kostnadseffektivt sätt för samhället. Åtgärder och styrmedel kommer att behöva förändras i takt med att vi kommer närmare målet. Indikatorer för måluppföljning kommer att tas fram. Förslag finns om att regelbundna kontrollstationer ska genomföras. Ett åtagande handlar om att genomföra en första förenklad kontrollstation 2019. För att underlätta prioriteringen mellan styrmedel och åtgärder är det viktigt med kunskap om deras samhällsekonomiska konsekvenser. Analys av omställningen och förslagen i den strategiska planens sammantagna effekter på samhällsekonomin ska därför genomföras. Utvärdering av arbetssätt och organisatoriskt lärande För att kontinuerligt följa upp samordningsarbetet kommer en löpande utvärdering att inrättas i syfte att bidra till ett lärande under arbetets gång. I det ingår att utvärdera om samordningen har bidragit till ökad samsyn och effektivare arbete med omställning, i jämförelse med om vi arbetat med omställningen ”var och en för sig” inom våra respektive expert- och ansvarsområden.
15
Så här ser åtagandena ut och ansvarsfördelningen ut för dem.
18
Tack! Joanna Dickinson Länk: Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.