Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
– nytt system för kompetenshantering och webbaserat lärande
Saba Cloud – nytt system för kompetenshantering och webbaserat lärande
2
Varför behöver vi en kompetensportal?
I nuläget har vi: Ingen gemensam utbildningskatalog Inget it-stöd i att ansvara för sin kompetens-utveckling (utifrån medarbetarsamtalet) Ingen it-stöd som påminner om att genomföra sin egen utvecklingsplan Många har inte tillgång till något e- utbildningsverktyg ? I nuläget har Region Jämtland Härjedalen inte något it-stöd som ger tillräcklig nytta och översikt – vare sig på organisationsnivå och individnivå. Både chefer och medarbetare saknar helt enkelt ett bra och användarvänligt verktyg. Uppdraget kommer från Långsiktig utvecklingsplan för god ekonomisk hushållning (LUP), Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning. Målen är att: vara en attraktiv arbetsgivare ha en god chefsförsörjning ha en långsiktig planering av kompetensförsörjningen som bygger på underlag av god kvalité Kompetensförsörjningen ska understödja omställning till framtidens behov. Region Jämtland Härjedalen ska införa svensk standard för kompetensförsörjning för att åstadkomma långsiktig planering insatser som bygger på underlag av god kvalitet
3
Varför införa Saba Cloud i Region Jämtland Härjedalen?
stödja att införa arbetssätt enligt svensk standard för kompetensförsörjning bättre styrförmåga på kompetensförsörjningen bättre kontroll och uppföljningsmöjlighet av utbildnings- och kompetensläget möjlighet att arbeta med successionsplanering och identifiering av specifika kompetenser. IT-stödet skall stödja införandet av arbetssätt enligt svensk standard för kompetensförsörjning i organisationen. När det nya arbetssättet införts kommer det att ge bättre styrförmåga på kompetensförsörjningen, bättre kontroll och uppföljningsmöjlighet av utbildnings- och kompetensläget i verksamheterna samt möjlighet att arbeta med successionsplanering och identifiering av specifika kompetenser. Kvalitetssäkring ökar också då alla som deltar i en utbildning får samma utbildning och information. För den enskilde medarbetaren skapas en tydlig bild av den egna kompetensen och planerad utveckling.
4
Vilka moduler har vi i kompetensportalen?
Kompetens-hantering Tester Certifiering Webb-utbildning Utbildnings-admin Utbildningsadministration Kompetenshantering Test och certifiering Blandat lärande: Administration av klassrumsutbildning Virtuell utbildning (online- klassrum/videokonferens) Webbutbildning (e-learning) En kompetensportal är ett system med flera moduler som kommunicerar och interagerar med varandra. Modul = olika funktioner. I administration av klassrumsutbildning ingår bland annat funktioner för att skicka ut inbjudan, skapa anmälningsformulär, hantera deltagarlistor/väntelistor samt att enkelt utfärda kursintyg. Blandat lärande innebär att man kan kombinera klassrumsutbildning med webbaserat lärande och informellt lärande. Om man anordnar en virtuell utbildning vid ett tillfälle så kan man enkelt spela in den via Saba och sedan göra den till en webbutbildning, så att den även går att ta del av i efterhand.
5
Saba Meeting Möte Virtuellt klassrum Webbseminarium
I ett interaktivt distansmöte kan åtta personer (datorer) vara anslutna samtidigt. I ett virtuellt klassrum kan max 25 personer (datorer) delta på samma gång. Är man flera personer så måste man välja webbseminarium, men då kan inte deltagarna prata med varandra utan bara chatta. Både i det virtuella mötesrummet och i webbseminarier finns det möjlighet att utföra undersökningar och tester. Alla former av möten i Saba är möjliga att spela in och kunna se på i efterhand. I Saba Meeting går det också att skapa gemensamma samarbetsytor – exempelvis för att kommunicera och dela dokument vid projektarbeten eller arbetsgruppsmöten. Det finns en Saba Meeting-app som kan användas i smarta telefoner eller på surfplattor. Samarbeta Utbilda Kommunicera
6
Vad får chefen? Överblick över gruppens och individens kompetenser och utvecklingsplaner Chefen kan godkänna eller avslå kursansökningar. Smidigare uttag av statistik för uppföljning – till exempel gapanalys och rapporter Möjlighet att tydliggöra kompetenskrav på individ – ”HUR:et” Stöd i förberedelser av medarbetarsamtal Tydlig koppling mellan utvecklingssamtal och kompetensutveckling Kan visualisera medarbetares delmål och följa upp om medarbetaren klarat dem Systemet ska bli chefens viktigaste verktyg: Här ska chef och medarbetare dokumentera den överenskommelse om kompetensutveckling man gjort vid utvecklingssamtalet. Checklistor; ex för vad som ska göras vid introduktion av nyanställd Kunna visualisera och följa upp om medarbetaren har klarat sina delmål. Chefen godkänner eller avslår kursansökningar. Genomförd utbildning registreras automatiskt i medarbetarens kompetensprofil Chefen kan när som helst ta ut statistik över vilka utbildningar medarbetarna gått och hur långt de hunnit i överenskomna utvecklingsplaner. I Saba skickas det ut automatiska tilldelningar av utbildningar som medarbetaren förväntas gå och påminnelser om att slutföra tilldelade utbildningar. Exempel på automatisk tilldelning skulle kunna vara: ”Samtliga sjuksköterskor som anställs under 2017 tilldelas utbildningen ’patientsäkerhet’ ” Inga egna Excel-listor för att hålla koll på vilka medarbetare som har vilka utbildningar/certifikat etc Dashboard för chefer med rapporter (förslagsvis): Utbildning/medarbetare Kravutbildning på väg att förfalla/medarbetare Kompetenskort som måste förnyas/medarbetare Avbokade/missade utbildningar/medarbetare Dagens tema, , Förnamn Efternamn
7
Vad får medarbetaren? Min sida – kan ha koll på sina aktiviteter och sin egen utvecklingsplan Katalog som visar utbudet av utbildningar i organisationen Tillgång till webbaserade utbildningar Ständigt uppdaterad översyn över vilka utbildningar man gått Möjlighet att själv skriva ut sina kursintyg Synliga meriter – till exempel språkkompetens Enkel inloggning via SITHS-kort (Single Sign On) Utvecklingsplanen är det som man har kommit överens om med sin chef vid medarbetarsamtal. SSO - Single sign on - är en process för användarverifiering som innebär att användaren bara behöver logga in med användarnamn och lösenord en enda gång. Om man som medarbetare i Region Jämtland Härjedalen har loggat in i Citrix med sitt SITHS-kort ,så är man automatiskt inloggad även i Saba. Dagens tema, , Förnamn Efternamn
8
När ska Saba Cloud vara infört?
Installation och anpassning ska vara färdigt vid årsskiftet 2016/2017 Pilotverksamheter med start i slutet av november 2016: Delar av Ekonomi- och personalavdelningen Ortoped- och ryggkirurgiska mottagningen Arbetsterapeuter och sjukgymnaster/fysioterapeuter inom område Ortopedi MTA (Medicinsk Teknik) Delar av Regionala utvecklingsförvaltningen Breddinförande ska ske – områdesvis – från årsskiftet och framåt Breddinförandet beräknas vara klart vid årsskiftet 2017/2018 Varje område planerar sitt införande med stöd av sin personalkonsult I de områdesvisa införandena har personalkonsulterna självklart hjälp av projektgruppen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.