Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Detta är ett exempel / mall för presentation för en investerare eller generisk affärsplan presentation. Se text på bilder som idéer att täcka. Upp till.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Detta är ett exempel / mall för presentation för en investerare eller generisk affärsplan presentation. Se text på bilder som idéer att täcka. Upp till."— Presentationens avskrift:

1 Detta är ett exempel / mall för presentation för en investerare eller generisk affärsplan presentation. Se text på bilder som idéer att täcka. Upp till dig för att lägga till grafik, layouter, justera titlar och mer Vi har lagt till några idéer för inspiration och backup för dig. Stulet med stolthet från Guy Kawasakis "Art of the Start" och några andra kloka människor …

2 10/20/30 regel - 10 ppt bilder, presenteras i 20 min minsta font 30 pts (eller lyssnares ålder dividerat med 2) För elevator-pitch (30 sek - 2 min) tillbringa detta på bild 1-2 (problemlösning) Undvik att rörliga saker, animationer, ljud. Detta tar fokus bort från DIG (och kanske inte fungerar korrekt). Kom ihåg att kommunikationen är 90% icke-verbal (kroppsspråk, tonalitet, ...) och 10% verbalt / skrivet - så ha kul och visa det !!! Nyckeln till att vinna en investerare / bank / ... är en sak och en sak bara - de måste känna och förstå att du kommer att lösa ett verkligt problem och att det finns pengar tillgängliga från någon för att lösa detta.

3 Title Page – Company name
‘"Vi gör XXX för yyy" uttalande Bra grafisk bakgrund, den här bilden kan vara uppe i några minuter innan dina presentationer startar’

4 Problem / möjlighet Vilken smärta / problem finns och behöver fixas?
Eller, vilken stor möjlighet är ännu inte löst? Hur många personer / organisationer känner denna smärta eller behöver detta erbjudande? Ge några mätvärden (kr, timmar, ...) på detta (du behöver det senare för att motivera pris-modell + antaganden om hur kunderna kommer att köpa).

5 Erbjudnade Hur löser du detta problem eller fångar en möjlighet (se föregående bild) Vad gör dig speciell? Varför kommer du att vinna? Vad är dina orättvisa fördelar? Det kan vara teknik, relationer, grundare, nätverk, IPR… "Vi är kloka, hårt arbetande och verkligen tror på dettas" räcker inte det. Alla säger det. Helt osannolikt att det enbart patent spelar nån större roll.

6 Hemliga sås (har du en demo, perfekt)
Vad gör dig speciell? Varför kommer du att vinna? Vad är dina orättvisa fördelar? Varför är fältet lutat i din riktning? Det kan vara teknik, relationer, grundare. "Vi är kloka, hårt arbetande och verkligen tror" skär inte det. Alla säger det. Helt osannolikt att det är patent också.

7 Business Model Hur ska du tjäna pengar? (vem betalar dig, prisnivåer, koppla tillbaka till värdet av problemet du löser). Visa inte flera intäktsströmmar och försök inte göra poängen att du upptäcker ett nytt sätt att tjäna pengar. Ta ditt bästa skott och spring med det. Det viktigaste är att förklara antagandena i din affärsmodell och hur de passar med ekonomiska prognoser. Visa hur din "motor" fungerar (mätvärden)

8 Go-to-Market Förklara hur du ska få dina kunder
Var hands-on, klara, mätvärden Ge förståelse för hur detta påverkar kassaflödet Berätta hur du kommer sälja (inte vi tar 2% av marknaden om 3 år, prata 10 möten  5 demo  2 piloter  1 order och det tar 2 månader osv. Metrics!!!

9 Konkurrenter Ge fullständig, men lättförklarlig överblick över konkurrenterna, var beredd att visa att du känner till deras ägare, ledningsgrupper, produkter, prismodeller. Antag att publiken vet så mycket, och kanske mer, om segmentet som du gör. Om du säger "vi har ingen konkurrens" betyder det vanligtvis att du antingen är (a) clueless och inte ens orkat googla i 10 min eller (b) adresserar en marknad som inte existerar. Visa vad du kan göra och vad du inte kan (och varför). Detta bygger din trovärdighet. Om du kan erkänna när din konkurrent än dig, är folk mer benägna att tro på dig när du diskuterar hur du är bättre än din konkurrent. Kanske visa graf, bord, ... men ha en bra historia / presentation kring detta.

10 Management Team Beskriv nyckelaktörer i ledningsgrupp, styrelseledamöter, rådgivare (namn, titel, en mening) Oroa dig inte om du saknar kompetenser, var explicit om detta istället och diskutera hur du kan locka till det här istället. Kanske enkelt org diagram (eller som backup) Bolag och ägare

11 Finanser & Metrics Visa en 3-årig prognos på finansiella poster (intäkter, kostnader) och nyckeltal (t ex personal, kunder, produkter, omvandlingsstatistik). Detta måste göras bottom-up och inte baserat på "vi kommer att få 10% av marknaden och det betyder 100 kunder och 1000 kr" Nuvarande Status, Prestationer,

12 Status och mål framåt Förklara aktuell status (visa vad som har gjorts) Visa planen framåt nyckel åtgärder nära termen Finansiell plan (summa du höjer eller behöver hur / när du ska hämta eller få lån, bevilja eller ...) Hur ska du använda fond du höjer (visa högst 3-5 åtgärder, inte i detalj).

13 Backup slides Things to have at hand or perhaps to use as example for previous slides

14 Inspiration on pitching
Google some of these phrases: Guy kawasaki 10 slides Getting to WOW Perfect pitching vc Lots of great content on YouTube and more

15 Company details Show table of owners (group employees together)
Outstanding option programs Perhaps investment history

16 Demo Screen shots Wireframes Architecture overview
Live demo (web page), … Show from end-user perspective Be prepared for no/slow internet access

17 Finanser och metrics 2018 2019 2020 Customer meetings 200 3 Demo/pilot
Customers 5 - Product X licences 500 -Support & traiing Revenues (KSEK) Staff 1+4 1+8 1+15 Costs (KSEK) 4 000 40% Results after fin. -Y Mkr +5 Mkr Funding need 3-6 Mkr

18 Sökt finansiering (KSEK) 2018 2019 2020 Team/Salary Patent/IPR
Tester & Certifiering Offices Equipment/HW Marketing Sales Legal Other Total

19 Org karta CEO R&D Prod Mgmt M&S Supply/Support 2018
1 (ingen lönekostnad) 1 +1 (inkl VD) 1/2 2019 1 2 +1 2020 2 3+1


Ladda ner ppt "Detta är ett exempel / mall för presentation för en investerare eller generisk affärsplan presentation. Se text på bilder som idéer att täcka. Upp till."

Liknande presentationer


Google-annonser