Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
till Svenska Livräddningssällskapet
Välkommen till Svenska Livräddningssällskapet
2
Ämnen och timfördelning
Block 1. Simning Kap. 1 Svenska Livräddningssällskapet, SLS som organisation timma Kap. 2 Att lära sig simma: Vattenvana, simfysiologi och simteknik timmar Kap. 3 Att undervisa och planera simskola Simlärarens roll och barns utveckling timmar Kap. 4 Simlärarens idébank timma Kap. 5 Prov – praktiskt och teoretiskt timmar Kap. 6 Olika kulturer timma Livräddning Kap. 1 Livräddning, Första hjälpen och Hjärt- Lungräddning timmar Säkerhet Kap. 1 En vattensäker simskola timma Totalt timmar *En timma enligt läroplanen är 60 minuter.
3
Svenska Livräddningssällskapet, SLS
-SOM ORGANISATION Mål Eleven ska ha kunskap om SLS organisation, dess ändamål och vilka myndigheter och organisationer som SLS samarbetar med. Eleven ska ha kunskap om det egna regionförbundet och dess verksamhet. Eleven ska ha kunskap om att SLS arbetar för en vattensäker kommun. Simning kapitel 1
4
Svenska Livräddningssällskapet, SLS
-SOM ORGANISATION Delmoment Simkunnighet Barnens Livräddningsskola, BLS Vattensäkerhetssimskola Livräddning Flytvästanvändning Tävlingsverksamhet Säkerhet Information Opinionsbildning En vattensäker kommun Utbildning Organisation Simning kapitel 1
5
SVENSKA LIVRÄDDNINGSSÄLLSKAPET
Simning kapitel 1
6
Att lära sig simma - vattenvana, simfysiologi och simteknik
Mål Eleven ska ha kunskap om vikten av vattenvana i tidig ålder. Eleven ska ha kunskap om olika hjälpmedel. Eleven ska ha kunskap om hur vi lär ut bröstsim, ryggsim, dykteknik, flytteknik, vattentramp och glidteknik från 4 års ålder. Eleven ska ha kännedom om hur vi kan använda andra simsätt i simskolan. Eleven ska ha kunskap om hur kunskapsbevisen hjälper till att skapa den ”röda tråden” i simskolan. Eleven ska få information om att babysim är en egen utbildning. Eleven ska ha kunskap om hur människokroppen fungerar och hur vattnets egenskaper påverkar den. Eleven ska ha kunskap om simundervisning för vuxna och barn i behov av särskilt stöd. Simning kapitel 2
7
Att lära sig simma - vattenvana, simfysiologi och simteknik
Delmoment Vattenvana, simfysiologi och simteknik Öronbarn Hjälpmedel Kunskapsbevis i undervisningen Vattenvana Simteknik och simfysiologi Människan och vattentemperaturen Flytning Bröstsim Ryggsim Det händer vid dykning Djupdykning Simning kapitel 2
8
Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Eleven ska ha kunskap om de olika sätt vi kommunicerar på. Eleven ska ha kunskap om vad som krävs i rollen som simlärare och vad det innebär att ”leda” andra. Eleven ska förstå samarbete: simlärare – barnet – föräldrarna. Eleven ska ha kunskap om att vi har individanpassad simskola och vad det innebär. Eleven ska ha kunskap om simskolans olika mål och delmål och hur simskolan är uppbyggd och planeras för att få bästa möjliga undervisningssituation. Eleven ska ha kunskap om lekens betydelse för inlärning. Eleven ska ha kunskap om barnets utveckling från 4 år och den biologiska grunden för inlärningen. Eleven ska veta vikten av sin egen hygien. Eleven ska ha kunskap om vuxensim. Eleven ska ha kunskap om barn i behov av särskilt stöd. Eleven ska ha kunskap om att eleverna kan ha olika bakgrund när det gäller kunskap, erfarenhet och kultur. Eleven ska kunna planera och genomföra lektioner anpassade efter elevernas ålder och kunskaper. Eleven ska redovisa en lektion praktiskt i vattnet. Eleven ska visa minst 2 punkter av delmomenten. Eleven ska kunna se alla i gruppen. Tala tydligt samt visa och instruera korrekt teknik. Eleven ska genomföra ett prov, skriftligt eller muntligt. Simning kapitel 3
9
Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Delmoment Simlärarens roll Att möta föräldrar i olika situationer Personlig hygien Ledarskap Kommunikation Planera sin simskola Mål och delmål i simskolan Lekens betydelse Lektionsplanering (fortsättning nästa bild) Simning kapitel 3
10
Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Delmoment Barns utveckling Minnet Reflexer Motorik och balans Vestibulära systemet Kinestetiska sinnet Taktila sinnet Utvecklingsnivåer Att möta barn i behov av särskilt stöd Simundervisning för vuxna Simlärarens idébank SLS undervisningsmaterial Simning kapitel 3
11
Prov Bedömningsmoment Teoriprov: Praktiskt prov
• Teoriprov min med rättning • Praktiskt prov min • Lektionsplanering min med presentation Teoriprov: Standardiserat prov bestående av flervalsfrågor. Max 13 poäng. Godkänt 10 poäng. Praktiskt prov Gruppen ska planera in så alla delmoment är med inför provet. Delmoment som ska presenteras: Startlek, avslutningslek, bentagen på mage och rygg, armtagen, flyta, glida, hoppa, Doppa och generella vattenvaneövningar. Tid för det praktiska provet i vattnet max 10 min/grupp. Planeringstid 30 – 40 min. Totaltid: 70 min Lektionsplanering Deltagaren ska i grupp göra en finplanering 10 lektioner (använd underlaget från Simlärarens idébank) samt presentera detta. Bedömning Eleven skall vara delaktig i gruppen samt presentera en del av arbetet inför grupp. Simning kapitel 3
12
Olika kulturer Mål • Eleven ska kunna reflektera över hur vi bemöter människor från andra kulturer. • Eleven ska ha kunskap om vad kultur kan vara. • Eleven ska ha kunskap om vad moral, etik och empati står för. • Eleven ska förstå vad som krävs för att ett möte mellan personer ska fungera. Delmoment • Vad är kultur? • Huvudbyggstenarna i kultur • Olika faser i en ny kultur • Hinder • Att lyckas Simning kapitel 3
13
Sls simlärare Enligt arbetsmiljölagen (ASRRSM 1996:1) får inte personer under 18 år arbeta ensamma med eget ansvar. Detta innebär då att endast personer som fyllt 18 år självständigt kan driva och arbeta vid en simskola så väl inom- och utomhus. Simning Kapitel 3
14
Livräddning – vattenlivräddning, första hjälpen och hlr
Mål Eleven ska ha kunskap om det livräddningsmaterial som finns och på vilka sätt man kan livrädda en nödställd. Eleven ska ha kunskap om hur man lär ut livräddning i simskolan med bl.a. hjälp av Svenska Livräddningssällskapets kunskapsbevis. Eleven ska ha kunskap om de vanligaste sjukdomar som kan förekomma i samband med simskola. Eleven ska ha grundläggande kunskap i Första hjälpen och HLR, samt larmrutiner. Livräddning kapitel 1
15
Livräddning – vattenlivräddning, första hjälpen och hlr
Delmoment Vattenlivräddning Förebyggande Omhändertagande av nedkyld Livräddningsmaterial Livräddningsövningar Solsmart Vinterlivräddning Första hjälpen HLR vid drunkning Livräddning kapitel 1
16
säkerhet Mål Eleven ska ha kunskap om de lagar och förordningar som gäller vid simskoleverksamhet och den hjälp samhället kan ge. Eleven ska ha kunskap om de lagar som berör deras anställning. Eleven ska ha kunskap om Svenska Livräddningssällskapets kriterier för en vattensäker kommun. Eleven ska ha kunskap om vikten att sätta säkerhet främst i simskolan och det ansvar som åligger en simlärare samt försäkringar. Eleven ska ha kunskap om rutiner som gäller vid inomhus- och utomhussimkolor. Eleven ska ha kännedom om Barnkonventionen. Säkerhet kapitel 1
17
säkerhet Delmoment En vattensäker simskola Information till föräldrar
Dagsrutiner Simskoleavslutning Barnens Livräddningsskola SLS simkunnighetsdefinition Skolans mål Försäkringar Säkerhet i simskolan Säkerhet vid märkestagning Barnkonventionen Säkerhet och ansvar vid badanläggningar Arbetsgivarnas ansvar Lagen om skydd mot olyckor Säkerhet och ansvar i samhället Säkerhet kapitel 1
18
Fortbildningar och kurser i SLS regi:
Babysim Att lära små barn simma Hjärt- och lungräddning (HLR) Luftvägsstopp Första hjälpen Poollivräddarutbildning Havslivräddarutbildning Islivräddarutbildning En vattensäker kommun Att bli utbildare inom simning Att bli utbildare inom livräddning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.