Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Prisinformationslagen
Priset ska anges korrekt och tydligt Priset ska anges skriftligt Priset ska vara med moms Priset ska anges på varan Det är tillåtet med samlad prisinformation Hyllkantsetiketter är tillåtna Vid praktiska problem är prislistor eller pristerminal tillåtna Varor i manuell disk behöver inte prismärkas Jämförpriser ska finnas på varor som Konsumentverket bestämmer Pris på tjänst ska informeras om i förväg
2
Marknadsföringslagen
Allmän regel (generalklausul) Marknadsföringen ska stämma överens med god marknadsföringssed Otillbörlig marknadsföring Aggressiv marknadsföring Vilseledande marknadsföring Specificerade krav Reklamidentifiering Vilseledande marknadsföring Köperbjudanden Vilseledande förpackningsstorlekar Vilseledande efterbildningar Konkursutförsäljning Utförsäljningar Realisation
3
Etik Reklamombudsmannen (RO) Prövar uppenbara fall
Reklamombudsmannens opinionsnämnd Prövar fall som är för svåra för reklamombudsmannen
17
Vem övervakar? Konsumentombudsmannen (KO) Marknadsdomstolen
Stockholms tingsrätt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.