Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 6
2
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kursmål Att kunna kommunicera hur man vill bli behandlad Att kunna hantera superjobbiga människor Att förstå hur man beter sig som god lyssnare Att kunna ta och ge kritik
3
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Du lär andra människor hur de ska behandla dig! Känner du dig ofta utnyttjad? Kallar man dig saker? Hamnar du i orättvisa konflikter? Kommer man alltid för sent till möten du kallat till? Kränker någon din identitet? Får du orättvis kritik, som sårar dig? Tar man dig för givet?
4
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Världens viktigaste paket positivt innehåll negativt innehåll
5
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Skaffa dig en ny inställning till superjobbiga människor! Handlingsplan inse att dom finns och att du kommer att möta dem inse att alla inte passar ihop (personkemi) lär dig att se när det är dem det är fel på glöm aldrig de senaste gångerna du försökt prata förstånd med dem sluta försvara dig inse att en dag måste ni gå skilda vägar lär dig säga nej utan att be om ursäkt säg din mening kompromissa
6
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Är du rädd för att andra ska bli arga om du står upp för dig själv? Handlingsplan skriv ner 3 situationer hur skulle du kunnat handla annorlunda? är rädslan realistisk? lär dig sätta gränser varifrån kommer ditt beteende? sluta mäta ditt värde mot vad du gör för andra människor superjobbiga människor jäklas oftast även med andra ibland beror det ohyfsade beteendet du möter på dig själv
7
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Karaktäriserar en god lyssnare se på den du talar med minimera alla yttre störningar visa att du är med koncentrera dig på vad den du talar med säger ta inte ställning innan motparten har kommit till punkt engagera dig
8
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Hur ger man kritik på ett bra sätt vänta inte för länge tag en fråga i taget ha känslorna under kontroll gör det enskilt försök leverera din kritik som en fråga undvik känsliga ord som ”alltid” och ”aldrig” tag upp saker som kan ändras låt den du kritiserar tala själv säg något bra också
9
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Att berömma Tala om vad som är bra Tala om effekterna av den goda insatsen Bonus
10
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Hur man ber om ursäkt acceptera ditt ansvar försök att förstå motparten analysera varför det blev som det blev analysera hur du själv skulle vilja bli behandlad i motsvarande situation förbered vad du ska säga berätta om redan vidtagna åtgärder lyssna på responsen fråga efter saker som kan förhindra att samma sak händer igen
11
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Hur får man andra med på tåget? vad får de? hur kan jag ge dem det och samtidigt få vad jag vill ha? hur kan jag visa det?
12
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Artighetsregler på jobbet! ha snyggt omkring dig använd tack flitigt sluta kräva saker genom att använda andra ord undvik ordet du i samband med kritik erbjud andra din hjälp beröm låt andra tala färdigt se dig själv som en förebild var med och dela på uppgifter som är allas
13
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Litteratur: Konsten att hantera superjobbiga människor. Stefan Ekberg
14
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kursmål: att känna till de viktigaste grundreglerna i förhandlingsteknik att förstå hur man utvecklar sin förhandlingsförmåga att känna till förhandlingsprocessen
15
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Vad är en förhandling? En process ägnad att tillfredställa behov
16
Kommunikationsprocesser
Målgrupp Kanal Sändare Budskap Kanal Mottagare Kanal Återkoppling
17
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser De viktigaste grundreglerna båda parter ska känna sig som vinnare när de lämnar förhandlingen acceptera aldrig motpartens första bud utan att förhandla sätt dig in i motpartens situation begränsa aldrig en förhandling till en enda sakfråga försök att ge efter på krav som av motparten känns som en stor seger, men som inte kostar dig speciellt mycket kom ihåg att skilja på positioner och intressen. Det är intressena som avgör förhandlingen, inte positionerna efter förhandlingen bör du gratulera motparten till en bra upp-görelse, och berömma honom för hans goda förhandlingsförmåga
18
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 1 A vill sälja en maskin för kronor. B är intresserad
19
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Att utveckla sin förhandlingsförmåga lär känna dig själv så att du kan styra dina känslo-mässiga reaktioner bygg upp ditt självförtroende ha en hög ambitionsnivå och en väl definierad målsättning var lyhörd och uppmärksam på motparten. Var inte rädd att fråga. anpassa ditt beteende efter motpartens personlighet granska dig själv kritiskt efter varje förhandlingsomgång och dra lärdom av dina misstag
20
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Förberedelse och planering en framgångsrik förhandlingsomgång hänger till stor del på ditt sätt att förbereda och planera förhandlingen prioritera de olika målen så att du vet hur viktiga de är i förhållande till varandra samla in så mycket information som möjligt i förväg upprätta en tidsplan men avslöja inte din verkliga ”deadline” för motparten planera dina taktiska utspel fastställ vilka som ska delta och ta fram visuella hjälp-medel
21
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Förhandlingsprocessen kontaktfasen förberedelse- och planeringsfasen hälsningsfasen inledningsfasen argumentationsfasen kompromissfasen avslutsfasen genomförandefasen
22
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 2: Ni ska löneförhandla inom er avdelning. Gå igenom de olika faserna i förhandlingen
23
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser De taktiska grundreglerna Var inte rädd för att fråga om bättre villkor om du får ett nej, fråga minst en gång till spela inte tuff undvik att glänsa visa dig inte för angelägen rygga alltid tillbaka inför motpartens bud om motparten ber dig om en eftergift – be då alltid om något i gengälld var alltid beredd att lämna förhandlingen om villkoren inte passar dig
24
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Att förhandla sig till bra villkor Presentera dina krav ett och ett istället för alla på en gång Tona ner betydelsen av den viktiga frågan genom att börja diskutera en annan mindre viktig fråga Sätt stopp för motpartens förhandlande genom att antingen tala om för honom att du inte kan komma med ett bättre bud, genom att dra tillbaka ditt bud eller genom att byta förhandlare Om du får ett slutgiltigt nej från din motpart, se då alltid till att lämna dörren öppen så att du kan komma tillbaka
25
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Att förhandla sig till bra villkor, forts! Utnyttja vetskapen om att efter det att en person har nappat på ditt erbjudande kan du ofta få honom att nappa lite till Få motparten att lättare acceptera dina krav genom att för en stund sätta honom i din situation Försvåra jämförelser med konkurrenter genom att erbjuda paketlösningar Ta reda på motpartens förhandlingsutrymme genom att begära offert på mer än du har för avsikt att köpa
26
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 3: Ni ska sälja en maskin för kr. Ni har bestämt er för att släppa den för kr och absolut inte mindre än kr. Diskutera hur ni ska gå till väga när motparten vill att ni prutar.
27
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Påverka din motpart Förespegla motparten vad som kommer att hända om han accepterar, alternativt inte accepterar förslagen i förhandlingen. Använd dig gärna av statistik. Bryt ner priset i mindre beståndsdelar för att det ska framstå som billigare. T ex lämna priset per dag. Skicka motparten ett underskrivet avtal. En grundregel i förhandlingar där det ska skrivas ett skriftligt avtal, är att du alltid ska vara den som skriver ut avtalet. För alltid anteckningar under förhandlingarnas gång. Avslöja aldrig din verkliga ”deadline”.
28
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Påverka din motpart, forts! Se till att alltid sova på saken vid viktiga beslut Sätt press på motparten genom att utöva påtryckning från tredje man Slå vakt om den sociala kontakten mellan dig och din motpart Värdet av tjänster sjunker alltid efter att den blivit utförd. Att bryta ett dödläge
29
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 4: Ni kommer överens med en kund om att reparera en tvättmaskin för 400 kr. Reparationen tar 5 minuter att byta en skruv och en packning. När kunden får fakturan på 400 kr blir han vansinnig. Hur agerar ni?
30
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Psykologi Försök att alltid förhandla på hemmaplan. Undvik att sitta mitt emot varandra. Dominans kan utryckas via höjd, snabbhet och initiativförmåga. Vara kompetent. Utstråla personlighet och attityd som inbjuder till samförstånd och samarbete. Var uppmärksam på kroppsspråket. Glöm inte att ta hänsyn till människors olika revirzoner. intima zonen inom 0,5 m personliga zonen 0,5 – 1,0 m umgängeszonen 1,0 – 2,0 m Offentliga zonen > 2,0
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.