Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
NTM-centralen i Österbotten
2
TILLSTÅNDS- OCH TILLSYNSVERK TILLSTÅNDS- OCH TILLSYNSVERK
Aktörer i den nya vård- och landskapsstrukturen STATEN SERVICE-PRODU-CENTER Offentliga Privata Tredje sektorn LANDSKAP Organiseringsansvar Finansieringsansvar Beslutar om servicenivå och samarbetsavtal TILLSTÅNDS- OCH TILLSYNSVERK ETT RIKSOMFATTANDE TILLSTÅNDS- OCH TILLSYNSVERK ETT RIKSOMFATTANDE SAMARBETSOM- RÅDEN KOMMUNERNA
5
18 LANDSKAP 1 STATLIGT TILLSTÅNDS- OCH TILLSYNSVERK
Överföring av personal i samband med landskapsreformen En bedömning av mängden personal som överförs till landskapen och Statens tillstånds- och tillsynsverk De uppskattade personalsiffrorna är riktgivande. För de statliga ämbetsverkens del baserar sig uppgifterna på arbetstidsuppföljningen för år 2015. 18 LANDSKAP 1 STATLIGT TILLSTÅNDS- OCH TILLSYNSVERK TE-byråerna (2560) NTM-centralerna (2025) Regionförvaltningsverken (100) Regionförvaltningsverken (1020) UF-centret (465) NTM-centralerna (420) UF-centret (60) Ca årsverken Valvira (140) Ca årsverken Andra uppgifter som överförs från kommuner och samkommuner än vård och räddningsverksamhet Ca årsverken
6
Temagruppen för integration
Österbottens förbund har utsett olika temagrupper för beredningen av landskapsreformen. Temagruppen för näringar och arbetskraft har 9 deltemagrupper, varav en är temagruppen för integration Temagruppens uppdrag: Österbottens landskaps uppgifter inom integration Gruppens sammansättning: NTM-centralen i Österbotten, ordf, Österbottens förbund, staden Jakobstad, Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård K5, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Österbottens arbets- och näringsbyrå, NTM-centralen i Nyland, projektet Finland – mitt hem. Integrationstemagruppens arbete och rapport grundar sig på regeringens proposition med förslag till lag om främjande av integration Temagruppen har utarbetat ett dokument om beredningen: Kotoutumispalveluiden järjestäminen Pohjanmaan maakunnassa (Ordnande av integrationstjänster i landskapet Österbotten) Rapporten utgör en preliminär bas för planeringen av hur integrationstjänsterna ska ordnas i det nya landskapet. Planeringen kräver fortsatt arbete.
7
Rapportens innehåll Främjande av integration i landskapet
Integrationsfrämjande tjänster Stödboende för barn och unga som bor i landet utan vårdnadshavare Anvisning av flyktingar till kommunerna Dessutom tar rapporten också upp sådana på annan lagstiftning grundade invandringsrelaterade uppgifter som för närvarande sköts vid NTM-centralen i Österbotten och avtal som är förpliktigande för NTM-centralen i Österbotten
8
Iakttagelser I lagstiftningen ges landskapet frihet och ansvar att sköta integrationsuppgifterna. Integrationslagen innehåller delvis nya och delvis mer omfattande uppgifter än den tidigare lagstiftningen. I och med reformerna ökar antalet integrationsfrämjande aktörer, då det är fler som är med och svarar för att ordna och producera tjänsterna, bl.a. privata serviceproducenter För många av tillväxttjänsternas integrationskunder understryks behovet av att sammanjämka de sektorsövergripande tillväxttjänsterna med landskapets social- och hälsovårdstjänster och/eller kommunens integrationsfrämjande tjänster Det blir också allt viktigare att kunden får vägledning och rådgivning på sin väg till integration. Med långsiktig, individuell vägledning som utgår från kundens behov kan vi skapa en integrationsväg som är så ändamålsenlig som möjligt för kunderna. Satsningar på vägledning och initialskedets integrationstjänster ger en god grund för integrationen och sparar resurser. Lagstiftningen är inte klar ännu, rapporten är ett preliminärt arbete Beröringspunkter med social- och hälsovårdstjänster, det krävs samarbete inom beredningen
9
Tack !
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.