Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt."— Presentationens avskrift:

1 För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt hur det ser ut för unga på arbetsmarknaden. Han gick ifrån tanke till handling och uppmanade sina vänner på andra företag att göra samma sak. Leta i en annan CV hög när ni rekryterar nästa gång. Leta i den hög med unga talanger som annars inte får en chans.

2 Det första jobbet Vägen till det första jobbet ser olika.
Men den finns, i alla fall för de flesta av oss som är här idag. Men det ser inte ut så för alla. Det finns unga som gör allt rätt, som på olika sätt sitter med kunskap och kompetens som vi inte har tillgång till. Som ännu inte har fått möjlighet att berätta om sin väg in på arbetsmarknaden. Vi måste hitta sätt att öppna dörrarna till denna outnyttjade kompetens. Annars Kan vi inte växa i den takt och på det sätt vi vill.

3 Malmö är en unik stad, en stad med många språk
Malmö är en unik stad, en stad med många språk. En stad med många nationaliteter representerade. Med närheten till Europa och en attityd som världsvana kan man tycka att vi borde veta bättre. Men Malmö är också en starkt segregerad stad. En stad i framkant vad gäller miljöteknik och stadsutveckling, men också en stad där vissa områden har nästan onaturligt hög arbetslöshet. En stad där vi inte ser förbi namnet eller de tomma raderna på CVn vi får i handen. I den andra änden har vi företag som skriker efter kompetens! Det är en missmatch!

4 Visitkortet En av mina externa kollegor är konsultchef.
Han har den tjänsten han har idag för att en person trodde på honom. En person såg förbi namnet och istället såg den enorma kapacitet som bodde i en ung människa. Han hade gjort allt rätt, utbildat sig, tagit flera masters, praktiserat och jobbat timme i butik. Men trots alla rätt var dörren stängd. Varje gång jag hör en sådan berättelse blir jag frustrerad. Men jag blir också varm i hjärtat över det Kenny-kort, som vi skämtsamt kallar det, som han fick i handen i ett slumpartat möte. Det första visitkortet i sitt liv. Det som öppnade dörren. ”Ring mig, jag kanske har något”

5 ETT FÖRETAG | EN PERSON | ETT JOBB | ETT ÅR
En insats som good malmö genomförs inte i en handvändning. Ett initiativ och en idé är aldrig mer bestående än de konkreta åtgärder och insatser som sätts till för att förverkliga den. Det är när idén blir verklighet som magin händer. Grundidén för good malmö är otroligt enkel Ett företag – en person – ett jobb – ett år Nya sätt att tänka, möten på andra platser, användandet av sociala medier och nya mötesplatser för att nå unga talanger. Sociala medier, filmer, mötesplatser för unga talanger OCH Våra nuvarande talangers berättelser. De som lockar nya in ännu mer oupptäckt talang och kompetens till företagen.

6 Samverkan Good Malmö är näringslivets initiativ. Sprunget ur ett behov av att säkerställa tillväxt och kompetensförsörjning. Men också ur viljan att bidra till en bättre stad. Det kan vi inte göra ensamma. Good Malmö hade inte varit projektet det är idag om det inte stöttats av flera parter. Det hade heller inte varit möjligt att förverkliga utan stöd från föreningar, idéburen verksamhet, enskilda företag och partners, som bidragit med både tid, kompetens och kontakta medel. Hemhörighet för insatser som detta, hur det koordineras och stöttas i de ingående organisationerna är A och O. Då gäller det att vi litar på varandras kompetens. Att vi också blir bra på att avgränsa oss och att gemensamt hålla kvar vid det som var ursprungsidén. Idag går 30 unga malmöbor till ett arbete de fått på grund av sin egen inneboende kraft och kompetens, med hjälp av att företagen öppnade en dörr som tidigare varit stängd. Genom nätverken och tryggheten i good malmö har vi hittat ett sätt att göra något. TILLSAMMANS

7 Men samverkan är komplext.
Det bygger på tillit och ihärdighet. På tålamod och mod. På lika delar kreativitet och struktur, kryddat med ett enormt engagemang från ingående parter. När vi började hade vi inte alla svaren, men nu har vi ringat in utmaningarna, det är i princip halva resan. Det handlar om attitydförändring, om medvetna val och om att låta de lyckade mötena och berättelserna bli det som för initiativet vidare. Genom nätverk med anställande företag och talanger inom good malmö hoppas vi bidra med de plattformar där erfarenheterna utbyts. Initiativet Good Malmö har väckt mycket uppmärksamhet och det finns ett stort intresse från andra platser att starta upp. Jag reciterades för att arbeta med just det. Att ta det vi lärt oss i Malmö och paketera det så att det blir spridbart till fler ställen. I Malmö har vi haft fördelen att husa det inom Uppstart Malmös väggar. Det är en av nyckelfaktorerna i insatser som denna. Placering och samverkan. Vi har lärt oss otroligt mycket det här första året och vi kommer att fortsätta att lära oss tillsammans under nästa. Skillnaden är att nu kan vi göra det tillsammans med dem som fått den första dörren öppnad.


Ladda ner ppt "För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt."

Liknande presentationer


Google-annonser