Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux?
Lärcafe 23 nov 2016 Sätoftaskolan
2
Lpfö98 rev 2016
3
Lgr11 rev 2016
4
Vi har funderat… …och haft spännande diskussioner om hur våra normer kring genusfrågor ser ut. Hur ser vi på barn och elever i våra förskolor och skolor. Så det inte bara kommer att handla om pojkar och flickor, utan om hur vi ger alla möjligheter att vara sig själva och hur vi ger alla det stöd, bemötande och möjligheter de behöver och har rätt till.
5
Rundan i vår grupp, vad har du tagit med dig från våra träffar och från seminariet om olikhet i Ronneby i juni? Hanna Cecilia Nina Christel Sussi Sofi Madde
6
Vi har också betraktat flickors och pojkars resultatskillnader i betyg och gjort olika spaningar kring vad de kan bero på. Läst på lite…
7
Vi har berättat för varandra om vilket slags arbete vi ser och gör på våra förskolor och skolor som vi tror kan vara viktiga för andra att ta del av. Vi är nyfikna på vilka tankar och vilket arbete du ser och är en del av. Vi har samlat ihop saker vi tycker är användbara. Delar! Vi vill ge dig lite att tänka på!
8
”Stationer” Hur får man syn på sina normer? Hur arbetar man med normer? Cecilia Normer i kultur, litteratur, boktips, filmer ”Kärran”, länkar och idéer att använda i sitt normarbete i förskola och skola. Normer i undervisning, bedömning…Pojkars och flickors resultat i skolan Christel och Hanna Dilemmafrågor att diskutera Nina och Sussi
9
Dilemma- och diskussionsfrågor
Samuel kommer till skolan i klänning/nagellack, ett annat barns föräldrar utbrister att nu får det vara nog, hans barn ska inte bli nån fjolla. Kalles mamma har träffat en flickvän. Vad väcker det för reaktioner? Hos barnen? Hos andra föräldrar? Hos personal? Erbjuder vi i skolan tänkbara identifieringsmöjligheter eller förebilder för alla individer? Erbjuder vi den bästa skolan och möjligheter till lärande för alla individer?
10
Vad är tänkbara orsaker till att betygsresultat skiljer sig åt mellan pojkar och flickor?
Ska vi jobba kompensatoriskt med pojkarna för att de har lägre skolresultat eller ska vi alltid fokusera på individer och människor? Är det en fälla att ständigt prata om pojkars och flickors olika resultat?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.