Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Introduktion FT1300/kurser på avancerad nivå + metodseminarium 1
16/1 2016
2
Välkomna! Idag… Upprop Upplägg och schema Info: Valbara kurser
Info: Uppsats, handledning och opposition Info: seminarieserien Uppsatsseminarium 1: att organisera din tid + att hitta ett ämne och formulera ett forskningsproblem (om du inte ska skriva uppsats den här terminen, behöver du inte medverka på seminariet från och med punkt fyra (om du inte vill såklart!))
3
Upprop Vilken kurs ska du läsa? Är du behörig/registrerad?
Har du avslutat föregående kurs(er)? Kontaktuppgifter Övriga (små)frågor* *sådant som rör kursinnehåll kommer vi till alldeles strax.
4
upplägg & schema: FT1300 Kursens två huvudmoment: Schema:
Uppsats & uppsatsseminarium, 15hp Valbar kurs, 7,5 + 7,5hp Schema: För schema, se här. Rekommenderad studiegång (100%): Uppsats: halvfart hela terminen (terminen slutar 14/1). Valbar kurs1: halvfart, första halvan av terminen (klar senast runt 31/10) Valbar kurs2: halvfart, andra halvan av terminen (klar senast vid terminsslut)
5
upplägg & schema: avancerad nivå
Valbar kurs (FT FT FT2301) 7,5 hp Filosofipedagogikkurs (FT2500) 15 hp Magisteruppsats (FT2601) 15 hp Masteruppsats (FT2801) 30 hp Varje avancerad litteraturkurs består av två valbara läskurser (7,5 + 7,5 hp). Om du studerar på heltid bör du alltså hinna med två avancerade litteraturkurser på en termin, enligt följande Research Oriented Specialization 1, 28/9 Research Oriented Specialization 2, 31/10 Research Oriented Specialization 3, 1/12 Research Oriented Specialization 4, 12/1 Om du kombinerar litteraturkurser med magister- /mastersuppsatsskrivande: Uppsats – halvfart utsträckt över hela terminen (om magister: klar vid terminsslut, om master halvklar vid terminsslut) Research Oriented Specialization 1, 31/10 Research Oriented Specialization 2, 12/1
6
Upplägg: Ft0010 & FT0020 orienteringskurs
Orienteringskursen är upplagd ungefär som läskurserna på avancerad nivå. Kursernas val och upplägg görs med stor hänsyn tagen till studentens förkunskaper och i samråd med kursansvarig (den här terminen Martin Kaså).
7
Valbar kurs Den här terminen erbjuder vi ett val mellan kurser i logik, kunskapsteori, metafysik, medvetandefilosofi, språkfilosofi och filosofihistoria. Alla eller de flesta av kurserna kan anpassas för studier på såväl kandidat- som avancerad nivå. Ett urval av kurserna kan anpassas för studerande på orienteringskursen. Att göra: Läs noga igenom kursbeskrivningarna här: FT1300 (beskrivningarna gäller även avancerad nivå). Välj ut ett antal kurser du vill läsa (observera förkunskapskrav/rekommendationer som finns angivna i kursbeskrivningarna). Fundera på i vilken ordning du vill ta kurserna. Diskutera dina val med helkursansvarig. Kontakta läskursansvarig för eventuell ytterligare information. Vi rekommenderar att du väljer kurser som breddar din kunskapsbas. Det vill säga: om ditt uppsatsämne är i metafysik, rekommenderar vi att du INTE väljer en eller flera kurser i metafysik. Detta råd gäller inte nödvändigtvis om du planerar att skriva din uppsats i t.ex. logik, och har sparsam tidigare erfarenheter av studier inom området. Det är ingen absolut regel! OBS! Val av kurser bör göras inom kort. Meddela Martin via mail ALLRA SENAST fredag 1/9.
8
Valbar kurs med undervisning…
Våren 2017 ges en av våra valbara kurser med undervisning: Set Theory (undervisning på engelska av Prof. Ali Enayat). Notera att kursen ges under andra halvan av terminen.
9
uppsats Ungefärligt upplägg:
Område och ungefärlig frågeställning beslutas (avgörs i hög grad av vilka handledare som finns att tillgå) – förslag till Felix senast fredag 1/9. Handledare tilldelas. Första handledningsmöte bokas in snarast. Frågeställning finslipas, disposition skrivs, uppsats produceras (och bearbetas) – sker i samråd med handledare samt på seminariets textdiskussioner. Opponent utses. När så är praktiskt möjligt ingår i kursen att opponera på medstudents uppsats. Uppsatsen läggs fram vid ett slutseminarium. Textens innehåll presenteras (kort) av opponenten, som sedan diskuterar och kritiserar texten med uppsatsförfattaren. Även resten av gruppen får möjlighet att ställa frågor. Planerat till 12/1 kl. 9–15 (deadline inlämning av uppsats: 5/1 kl ). Uppsatsens betyg diskuteras i handledarkollegiet. Normalt rekommenderar examinator därefter viss omarbetning innan det slutliga betyget sätts.
10
seminarieserien Öppet för studenter på samtliga nivåer. Även om du inte skriver uppsats den här terminen är du med andra ord välkommen. Notera: Seminarierna bygger på aktiv medverkan. Kom väl förberedda. Bidra med frågor o.s.v. De första tre tillfällena (inklusive detta) består i presentationer av mig, med möjlighet att ställa frågor. Från och med den 4/10, och fyra gånger framåt träffas vi och diskuterar era uppsatsutkast.
11
Seminarium 1 Planering Handledarval Ämnesval
Att formulera ett problem/en tes
12
* OBS! nätet är också fullt av bra tips… här är ett gott exempel *
Att planera sin tid… Som ni kanske förstått, är det mycket som ska göras. Dessutom är det en hel del olika saker som pockar på er uppmärksamhet. Det svåraste – men kanske också något av det viktigaste – för en forskare är att veta hur man planerar sin tid. Här kommer några tips! * OBS! nätet är också fullt av bra tips… här är ett gott exempel * Studera schema samt respektive moments GUL-sida och för in i din egen kalender. Läs även instruktioner/läsanvisningar, och försök räkna ut hur lång tid varje sak kan tänkas ta. Lämna alltid några timmar varje dag till uppsatsarbetet. Annars finns det risk att detta alltid kommer sist! Välj gärna dina bästa timmar på dagen för detta (morgonen/natten, när du är som mest på hugget). Tänk arbetstider. Gå upp någorlunda tidigt, och ha sedan en arbetsdag. Arbeta inte jämt; det tenderar att vara ineffektivt. Ha ledigt när du har ledigt! Dela upp arbetet i små uppgifter. Tänk inte: nu ska jag skriva uppsats. Tänk snarare: nu ska jag skriva ett utkast till min introduktion (eller nu ska jag korta ner avsnittet om referatet av effekt- oberoende kommunikativa funktioners konstitution). Om du har problem med koncentrationen: dela upp arbetet i tidsenheter (25 min., sedan 5 min. paus, o.s.v. – se pomodoro-metoden).
13
Val, val, val… Se Vaughn (i synnerhet s. 69) Se Portmore (sektion 1)
Till nu på fredag (1/9) ska ni ha bestämt er för: Inom vilket/vilka område(n) ni kan tänka er skriva er uppsats (utgångspunkt: tillgång på handledare). Ungefär vilket ämne ni skulle vilja att er uppsats behandlar. Ungefär vilken frågeställning rörande detta ämne ni kan tänka er att diskutera. Vilken tes kan ni tänka er att försvara? (mycket preliminärt)
14
Välja område Här är några saker att tänka på när ni väljer område för uppsatsen: Vilka områden finns det handledarkapacitet för? Vilket av dessa områden känner jag själv mig mest intresserad av? Om du redan nu har ganska klart för dig vad du vill skriva om: Är jag ’redo’ för det ämne jag tänkt mig? Kommer jag ha tid och utrymme nog att utforska det ämne jag tänkt mig? Finns det handledarkapacitet för detta ämne? I allmänhet: Bestäm dig snabbt vad gäller område/ungefärligt ämne, men förhåll dig öppen med avseende på exakt ämne/frågeställning. Lyssna på din handledare (när du får en). VAR KOMPROMISSVILLIG!
15
Preliminärt Tillgängliga för handledning…
Studera gärna din (potentiella) handledares hemsida/se vad han för kompetenser, när du funderar på vad du ska skriva din uppsats om (tryck på respektive bild för att komma till hemsidan).
16
Välja problemformulering/tes
Huvudregel: Om du tycker att problemet/tesen du ska diskutera är så litet att du förmodligen kommer ha sagt allt som går att säga om det på 1,5 sida … så är det nog fortfarande för stort! Tips! Satsa på att göra en liten och mycket väl avgränsad poäng – gör sedan den poängen ordentligt (uppsatsen ska ha formen av en internationellt publicerbar artikel – dessa är ytterligt sällan längre än 8 000–10 000 ord). Hitta ett ämne för vilket det finns en diskussion du kan förhålla dig till (att skriva en uppsats handlar till stor del om att bevisa att man behärskar ett visst hantverk, även om kraven på originalitet är högre för er som skriver magister-/mastersuppsats). Lär dig av proffsen (se hur professionella filosofer gör – läs deras texter även med dessa glasögon på!). Använd Oxfordbibliographies för att få överblick och litteraturtips!
17
Portmore om att formulera en tes
En bra tes/en bra problemformulering är: Specifikt uttryckt Tillräckligt avgränsad för att kunna förklaras, försvaras, och/eller diskuteras inom ramen för det givna antalet sidor, den tid du har till ditt förfogande och den erfarenhet du har av den här sortens arbete. Intressant – i den meningen att den påstår något om något som förnuftiga människor rimligen kan ha olika åsikter om. Uttryckt på ett sätt som antyder vad den huvudsakliga argumentationslinjen kommer att vara
18
Kanske viktigast av allt … Rätta munnen efter matsäcken!
19
Några internet-resurser
Mendelovici: A Sample Philosophy Paper. Portmore: How to Write a Philosophy Paper. Roberts: 7 Steps to a Better Philosophy Paper.
20
Framöver … Nästnästa vecka:
1/9: deadline för inlämning av förslag på kurs/uppsatsämne/handledare. Vid behov kontaktar vi er därefter för vidare konsultation (via mejl eller telefon – lämna kontaktuppgifter). Mejla Nästnästa vecka: 13/9, kl. 13–15: sista dag för viktiga beslut + vi talar om vilken sorts text ni förväntas skriva, hur en bra introduktion ser ut, hur man bäst disponerar sin text, hur man hittar (bra) litteratur, mm.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.