Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne"— Presentationens avskrift:

1 Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Henrik Edwards, Sweco

2 Automatkodning för region Skåne 01
Automatkodade busslinjer i Sverige kopplas till emme-vägnätet Noder i busslinjenätet numreras med ( hållplatsnr) Sampers bilnät från NVDB i Sverige Prio 1: Busslinjehållplatser inom 50 m från emme-nod kopplas till den Prio 2: Busslinjehållplatser inom 500 m från bakomliggande länkgeometri flyttas till länken (länken delas upp) Prio 3: Övriga busslinjehållplatser kopplas antingen via en bussrutt som går ”parallellt” med länken, eller via en rundtur från en bilnod och tillbaka igen (främst i krans- och fjärrområden)

3 Automatkodning för region Skåne 02
Kortaste vägrutter i vägnätet förbinder hållplatser med varandra. Linjebeskrivningarna utökas med dessa. Tider fördelas ut på linjesegmenten. Revidera nodnummer i befintlig kollektivkodning i regionen för att undvika kollision Addera länkar och linjer från Danmark Addera övrig kollektivtrafik i Sverige Addera gånglänkar (sammanfaller ofta med bilskaft). Ny mode e för gång med en ”gångtid” med ökande hastighet när avståndet är större än 2 km

4 Automatkodning för region Skåne 03
Resultat med aug-2016-version (GC-värden för befintligt respektive nytt nät (rött = resultat för befintligt nät sorterat i stigande ordning)

5 Automatkodning för region Skåne 04
Fördelning av KRESU på olika komponenter med befintligt respektive nytt nätverk och ny linjeuppsättning (emme-vikter resp e- modellvikter).

6 Revison av metod 2016 sept Skåne 05
Linjeplot för granskning som html-fil

7 Revison av metod 2016 sept Skåne 05

8 Revison av metod 2016 sept Skåne 06
Linjeplot för granskning som html-fil

9 GIS-data från Skånetrafiken

10 Hur använda Skånetrafikens GIS-data för att anpassa nätverket?
Förbjuda buss på emme-länkar som saknar GIS-rutt. Tillåta buss på emme-länkar som har GIS-rutt. Komplettera med extra, riktiga busslänkar i rimlig omfattning. Korrigera buss-hållplatser som är felplacerade.

11 Automatkodning för övriga regioner 01
Den reviderade metoden med hårdare avståndskrav för koppling till befintliga noder, och utökad flyttning av befintliga hållplatser till befintliga emme-länkar förefaller generera busslinjer som följer vägnätet på ett bra sätt. Vi får ett gemensamt nätverk (211-fil) för bil och koll. Metoden torde gå bra att använda för övriga regioner. Reviderade assignmentresultat med emme ska tas fram (med path=yes) Använda GIS-information?


Ladda ner ppt "Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne"

Liknande presentationer


Google-annonser