Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Henrik Edwards, Sweco
2
Automatkodning för region Skåne 01
Automatkodade busslinjer i Sverige kopplas till emme-vägnätet Noder i busslinjenätet numreras med ( hållplatsnr) Sampers bilnät från NVDB i Sverige Prio 1: Busslinjehållplatser inom 50 m från emme-nod kopplas till den Prio 2: Busslinjehållplatser inom 500 m från bakomliggande länkgeometri flyttas till länken (länken delas upp) Prio 3: Övriga busslinjehållplatser kopplas antingen via en bussrutt som går ”parallellt” med länken, eller via en rundtur från en bilnod och tillbaka igen (främst i krans- och fjärrområden)
3
Automatkodning för region Skåne 02
Kortaste vägrutter i vägnätet förbinder hållplatser med varandra. Linjebeskrivningarna utökas med dessa. Tider fördelas ut på linjesegmenten. Revidera nodnummer i befintlig kollektivkodning i regionen för att undvika kollision Addera länkar och linjer från Danmark Addera övrig kollektivtrafik i Sverige Addera gånglänkar (sammanfaller ofta med bilskaft). Ny mode e för gång med en ”gångtid” med ökande hastighet när avståndet är större än 2 km
4
Automatkodning för region Skåne 03
Resultat med aug-2016-version (GC-värden för befintligt respektive nytt nät (rött = resultat för befintligt nät sorterat i stigande ordning)
5
Automatkodning för region Skåne 04
Fördelning av KRESU på olika komponenter med befintligt respektive nytt nätverk och ny linjeuppsättning (emme-vikter resp e- modellvikter).
6
Revison av metod 2016 sept Skåne 05
Linjeplot för granskning som html-fil
7
Revison av metod 2016 sept Skåne 05
8
Revison av metod 2016 sept Skåne 06
Linjeplot för granskning som html-fil
9
GIS-data från Skånetrafiken
10
Hur använda Skånetrafikens GIS-data för att anpassa nätverket?
Förbjuda buss på emme-länkar som saknar GIS-rutt. Tillåta buss på emme-länkar som har GIS-rutt. Komplettera med extra, riktiga busslänkar i rimlig omfattning. Korrigera buss-hållplatser som är felplacerade.
11
Automatkodning för övriga regioner 01
Den reviderade metoden med hårdare avståndskrav för koppling till befintliga noder, och utökad flyttning av befintliga hållplatser till befintliga emme-länkar förefaller generera busslinjer som följer vägnätet på ett bra sätt. Vi får ett gemensamt nätverk (211-fil) för bil och koll. Metoden torde gå bra att använda för övriga regioner. Reviderade assignmentresultat med emme ska tas fram (med path=yes) Använda GIS-information?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.