Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping – www.lektion.se
2
Graffiti (italienska, plural av graffito, ‘ristning’, ytterst av grekiska grapho, ‘skriva’) syftar på text ibland med samband med bilder som i konstnärligt syfte uppförts på ytor i det offentliga rummet av privatpersoner.
3
TAG En tag är en mindre, enfärgad, kalligrafiskt utformad spraysignatur.
4
THROW-UP En throw-up är en något större form av tag bestående av en ytterkonturlinje och med högst två färger.
5
PIECE En piece (förkortning av masterpiece) är en fullt utvecklad graffitimålning i stort format, vanligen med en bokstavsbild i wildstyle i centrum, flankerad av tecknade figurer, med bakgrund och signatur, systematiskt utförd i flera lager av olika färger
6
HISTORIA Den förste kände graffiti-målaren var Cornbread, Philadelphia, USA, 1967
7
Till Sverige kom spraykonsten runt 1984, bland annat genom filmerna Style Wars och Wildstyle.
8
Det riktiga genomslaget för den
svenska graffitiscenen inträffade 1987 då filmen ”Stockholmsnatt” visades för första gången på biograferna. I filmen medverkade Ziggy, Disey och Merley, tre av de första graffitimålarna i Sverige
9
OLAGLIGT Klotter och graffiti klassas som skadegörelse och är därmed brottsligt. I Sverige finns det ett trettiotal ”lagliga väggar” dvs. väggar som man får måla på. Beskrivning av brottet Skadegörelse är när en gärningsperson har skadat eller haft sönder din egendom. Klotter kan vara en typ av skadegörelse. Straffet för skadegörelse är böter eller fängelse i högst ett år, vid grova brott upp till fyra år. Den dömda får också vanligen betala skadestånd.
10
UPPGIFT Skapa din egen graffiti
Du ska skriva ditt namn i graffitistil på din bildmapp som ska användas de kommande fyra åren. Använd dig av din kunskap i Centralperspektiv. En liten film som påminnelse. Du ska träna din förmåga att kopiera/förstora bilder för hand. Du ska träna din förmåga att använda blyerts och vattenfärger. Du ska träna på din förmåga att använda datorn som hjälpmedel.
11
Text i FET stil är det jag kommer att titta på i denna uppgift.
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt/utvecklat/välutvecklat bildspråk och delvis/relativt väl/väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet med att framställa bilder kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt och prövar/prövar och omprövar /prövar och omprövar systematiskt då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Eleven kombinerar former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt. Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra med/utveckla delvis/utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under det bildskapande arbetet bidrar till att formulera/formulerar och väljer/formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt/efter någon bearbetning/leder framåt. Eleven kan presentera sina bilder med viss/med relativ god/god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan ge enkla/utvecklade/välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla/förhållandevis komplexa/komplexa (ömsesidigt påverkande) samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitét i bildarbetet. Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda/utvecklade och relativt väl underbyggda/välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Text i FET stil är det jag kommer att titta på i denna uppgift.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.