Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Metodik för konceptgenerering och val av koncept

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Metodik för konceptgenerering och val av koncept"— Presentationens avskrift:

1 Metodik för konceptgenerering och val av koncept
Konceptutveckling Metodik för konceptgenerering och val av koncept

2 Allmänt Ett koncept är en förenklad beskrivning av en produkts teknologi, funktionsprinciper och form Konceptidéer kan finnas på allt från små detaljlösningar till övergripande produktfunktioner Vid konceptkonstruktion finns utrymme för nya idéer och lösningar. Det är en skapande/kreativ process som kan stödjas av olika verktyg

3 Produktkonceptets betydelse
Konceptutveckling motsvarar normalt 15% av projekttiden och mindre än 5% av kostnaderna. Men de valda produktkonceptet spelar mycket stor roll för funktionalitet, kvalitet och kostnad för slutprodukten ”A good concept is sometimes poorly implemented in subsequent development phases, but a poor concept can rarely be manipulated to achieve commercial success” Ulrich&Eppinger

4 Metod för konceptutveckling
Klargör problemet Sök externt Sök internt (idégenerering) Befintliga koncept Nya koncept Utforska systematiskt Reflektera

5 Klargör problemet (1 av 2)
Utgångspunkten för koncept-konstruktionen i ert projekt är användarkravspecifikationen Definiera det övergripande konstruktionsproblemet: ”Mata in och ut 100-lappar ur produkten och lagra upp till 300 i produkten” Bryt ner problemet i delproblem och angrip först de kritiska delproblemen

6 Klargör problemet (2 av 2) Problemnedbrytning
Diagrammet visar ned-brytning efter funktion. Funktions-diagrammet skall helst vara lösnings-oberoende Funktionsdiagram spikmaskin

7 Sök externt (informationssökning)
Internet, litteratur, Experter: lead users, leverantörer, etc. (Hemsidor hos leverantörer av standardkomponenter) Patentsökning Jämför relaterade1 produkter (benchmarking) 1 Produkter på andra marknader som har liknande funktionalitet

8 Sök internt (idégenerering)
”The use of personal and team knowledge and creativity to generate solution concepts”

9 Exempel på metoder för konceptgenerering
Brainsstorming Brainwriting (6-3-5) Analogier Intuitiva Six thinking hats Konceptgenererings- metoder Etc.Etc SCAMPER Logiska TRIZ Axiomatic design

10 Metoder för konceptgenerering
SCAMPER (se Product Design av Baxter) (ersätta, kombinera, modifiera, förstora/förminska, andra användningar, bearbeta, omplacera) Analogier Jämför med ett annorlunda objekt(produkt) som har någon egenskap gemensamt med er produkt

11 Analogi (inspiration från naturen)
Hur ska man uppnå ett bra inomhusklimat i hus som befinner sig i tropisk miljö?

12 Stadshuset i Melbourne

13 6-3-5 (Brainwriting) En grupp på sex (3-8) medlemmar
Varje medlem skissar tre konceptförslag Efter fem minuter flyttas papperen med konceptförslag ett steg åt höger Deltagarna skall studera de tre förslagen framför sig och sedan lägga till tre nya idéer När alla papperen cirkulerats ett varv är det tillåtet med verbal kommunikation.

14 Exempel 6-3-5 (Brainwriting)
Till höger har metoden används för att generera koncept på funktioner för en skruv-dragare

15 Sex tankehattar

16 Utforska systematiskt
Om det finns flera alternativ för respektive del av en konstruktion blir det väldigt många möjliga kombinationer för hela produkten Figuren visar hur en konceptkombinations-tabell används

17 Presentation av koncept
”However a concept is represented, the key point is that enough detail must be developed to model performance so that the functionality or the idea can be ensured” David G Ullman (2003)

18 Stöd av CAD Enkla CADade bilder är naturligtvis ett alternativ till förfinade skisser Har man flera koncept att presentera bör de ha samma ”detaljeringsgrad”

19 Designförslag - Lykta

20 Metoder för konceptval
Att välja det första koncept man kommer på är kanske också en metod… Konstruktionschef eller annan betydelsefull person (projektledare, kund) väljer ut sin favorit Fördelar och nackdelar med de olika koncepten listas och valet sker enligt gruppens åsikt Prototyper för varje koncept byggs och testas. Testresultaten avgör konceptvalet Konceptvalsmatriser där de olika koncepten jämförs och rankas mot givna kriterier (Pugh´s metod)

21 Konceptsskisser - Högspänningskontakt
Nyckeln Blocket Hylsan Skjuta Snurren Gaffeln Kabelskon Skruven Card Edge B

22 Konceptvalsmatris - Kontakt
Koncept Kriterium Faktorvikt Referens Skruven Snurren Skjuta Card Edge B Kabelskon Låg induktans 10 Bra kontakttryck 6 + Lång hållbarhet Snabb montering 5 - Inga lösa delar vid demontering Skyddade poler 4 Pris Verktygsbehov vid montering Storlek 2 Totalt +/- (+18) (+23) (+18) (-10) Balans 18 23 8

23 Följande gäller för ert projekt
Tag fram ett koncept som beskriver (i detalj) hur de viktigaste funktionskraven skall realiseras mekaniskt (individuellt) Tag fram ett koncept som beskriver produktens formgivning och produktens gränssnittet mot användaren (individuellt) Ovanstående sammanställs på ett A4 som ni tar med till det individuella konceptmötet Till styrgruppsmöte 1 presenterar gruppen några vidareutvecklade koncept och ett preliminärt konceptval. Koncepten bör/skall vara så pass detaljerade att arbetet med att CAD:a kan börja


Ladda ner ppt "Metodik för konceptgenerering och val av koncept"

Liknande presentationer


Google-annonser