Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Möte 3 Trumfspel
2
Kvällens agenda Termer Trumfspel Termer i färgspel (trumfspel)
Exempel på vår förenklade budgivning Trumfspel Tips till spelföraren Motspel mot trumf – passivt försvar Motspel mot trumf – offensivt försvar
3
Termer Träkarlen – trumffärgen till höger Sidofärger Stjäla & saka
Högfärger Lågfärger
4
Lite om trumf Utökade regler för vår "Fjäderbudgivning"
Åtta kort gör en trumffärg Duger normalt även om man saknar en del honnörer Högfärg Lågfärg Högfärgskontrakt ger 1½ gånger mer än lågfärg Så kan man spela högfärg är det fördelaktigt NT-kontrakt lite mer än högfärg
5
Utökade budgivningsregler
Enligt "Fjäderprincipen" Steg 1 Man bestämmer spelförare/träkarl på samma sätt som förut – paret med högst honnörspoäng ska spela och spelföraren är den med flest poäng av paret. Sedan säger träkarlen hur många spader och hur många hjärter hon har. Om spelföraren ser att någondera färgen duger som trumf (minst åtta kort), säger hon: "spader (eller hjärter) är trumf!". Är bägge färgerna på minst åtta kort, väljer spelföraren den längsta. Är de lika långa väljer hon sin bästa högfärg. Finns ingen högfärg minst åtta kort säger spelföraren: "nix pix". Steg 2 (ingen gemensam högfärg hittad enligt ovan) Nu säger träkarlen hur många ruter och klöver hon har. Om spelföraren ser att man har minst nio kort i en av lågfärgerna, säger hon: "ruter (eller klöver) är trumf!". Är bägge färgerna på minst nio kort, väljer spelföraren den längsta. Är de lika långa väljer hon sin bästa lågfärg. Finns ingen färg på nio kort blir det Steg 3. Steg 3 (ingen lågfärg duger som trumf heller) Då spelar man sang: "vi spelar sang!" Detta blir faktiskt hyfsat likt riktig budgivning !
6
Lite tips till spelföraren
Trumfen skydd mot motståndarnas långa färger Extrastick om man kan "stjäla" på korta handen "Trumfa ut" tidigt – motståndarna kan då inte stjäla Därefter kan man "odla" sina sidofärger utan stöldrisk Man kan "maska" i trumf och andra färger Exempel på nästa sida…
7
Trumfspel 1 (1/2) ♥ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ E x x ♥ x x x x
♣ D Kn x x N ♠ D V Ö <S> ♠ x x ♥ E D Kn x x ♦ K x ♣ K 10 x x ♥ trumf Ungefär hur många stick verkar N-S ha? Utspel Genomgång nästa sida…
8
Trumfspel 1 (2/2) ♥ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ E x x ♥ x x x x
LÄGE: - ♥ K hos fienden (fi) är ett problem och måste hanteras snarast. - Starta med att trumfa ut – nästan alltid rätt. Ta för ♠ E på bordet Maska i ♥ över Öst! Spela ♥ från bordet, lägg ♥ D från handen – och nu får vi se… Om Öst har ♥ K så vinner Syds ♥ D. Bra! Om Väst har ♥ K – ingen skada skedd! (Väst kommer in och kan ta ett stick i ♠, men det ska fi ändå alltid ha för) Om masken lyckas, till bordet igen via ♦ E Maska igen (♥ från bordet, ♥ Kn på handen) Spela sedan ♥ E och Östs ♥ K faller (om Öst hade fyra ♥ – bad luck!) Spela nu ♣ tills fi tar för sitt ♣ E Resultat: 11 stick om Öst har ♥ K (tapp i ♠ och ♣) 10 stick om Väst har ♥ K (tapp i ♠, ♥ och ♣) ♠ E x x ♥ x x x x ♦ E 10 ♣ D Kn x x N ♠ D V Ö <S> ♠ x x ♥ E D Kn x x ♦ K x ♣ K 10 x x ♥ trumf Utspel Hur hade det gått om Syd spelat NT och Väst har ♥ K?
9
Trumfspel 2 (1/3) ♠ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ x x x ♥ x
♦ E x x x ♣ K D x x x N ♦ D V Ö <S> ♠ E K D Kn x x ♥ E x x ♦ K x ♣ x x ♠ trumf Ungefär hur många stick verkar N-S ha ? Hur många stick kan vi få med hjälp av bordets ♠ ? Utspel Genomgång nästa sida…
10
Trumfspel 2 (2/3) ♠ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ x x x ♥ x
♦ E x x x ♣ K D x x x N ♦ D V Ö <S> ♠ E K D Kn x x ♥ E x x ♦ K x ♣ x x ♠ trumf LÄGE: - ♣ kanske ge några stick, men att komma in på bordet kan bli svårt (endast ♦ E extra ingång). - Stjäla några ♥ med bordets trumf (♠) bör kunna ge extra stick. Ta för ♦ E på bordet Spela ♥ till handens ♥ E Spela ♥ från handen och stjäl på bordet Spela ♦ från bordet till handens ♦ K Spela handens sista ♥, stjäl på bordet Dags att trumfa ut! Spela bordets sista ♠ till handen och trumfa ut med handens höga ♠ Spela nu ♣ från handen mot bordets ♣ 12 stick !!! Notera: Åtta stick bara i ♠ Tack vare stölder med korta handens trumf För att få det måste vi vänta med att trumfa ut Utspel
11
Trumfspel 2 (3/3) Reflexioner ♠ x x x ♥ x ♦ E x x x ♣ K D x x x N
♦ D V Ö <S> ♠ E K D Kn x x ♥ E x x ♦ K x ♣ x x ♠ trumf Stjäla med egna handens ♠ hade inte givit något extra (de vinner ändå sina stick). Men att stjäla med korta handens trumf (bordet) ger två extra stick. Detta gav oss hela åtta trumfstick Fungerar endast i trumfkontrakt – inte i NT Denna gång måste vi stjäla innan vi trumfar ut Annars försvinner bordets trumf och man har inte längre några trumf att stjäla med ♥ singel på bordet är guld värd Tack vare den vi kan utnyttja bordets små ♠ för att ge extra stick (genom stölder) Utspel
12
Utspel – några reflexioner
NT-kontrakt: Spela ut offensivt. Viktigt att försöka odla gemensam bästa färg – SF har ju inga trumf att stjäla med. Trumfkontrakt: Spela ut passivt. Det går sällan att odla egen färg – SF kan oftast stjäla innan man kan får stick på hackorna. Låt SF attackera nya färger – då kan vi få för honnörer I fjärde hand.
13
Allmänt – utspel i NT & trumf
Utspel med denna hand: ♠ K x x ♥ K Kn x x x ♦ x x ♣ D x x Mot NT – offensivt: Spela ut liten ♥ Kanske kan partnern stötta upp med en honnör och ni kan få många stick i ♥ senare genom att slå bort SF honnörer tidigt. Kan kosta att SF får för en ♥ D, men vi etablerar färgen för många senare stick. Mot trumfkontrakt – passivt: Spela ut ♦ Undvik att ge SF ett billigt stick med E – D i ♥-färgen
14
Några "papegojregler" Mot NT: Offensivt. Mot trumf: Defensivt.
Försök odla egna färger redan från utspelet. Sekvens (ex: K-D-Kn-x) Mot trumf: Defensivt. Från färg med bara hackor Trumf med 2(3) hackor Även inne i spelet – försök spela "ofarliga" färger Sätter SF på gissning och hon måste skälv attackera med sina honnörer Special: Med en stark egen färg, spela denna för att få stick innan SF sakar bort kort i denna färg på en egen stark färg.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.