Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Webbkommitténs möte 28 februari 2017.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Webbkommitténs möte 28 februari 2017."— Presentationens avskrift:

1 Webbkommitténs möte 28 februari 2017

2 Dagordning Presentationsrunda
Webbkommitténs funktion i SLU:s webborganisation Hur nöjda är besökarna med webben? Rapport från WSA-enkäten. På gång i webbförvaltningen Övriga frågor

3 Webbkommittén – nya representanter
Representerar Ordinarie representant Personlig ersättare LTV-fakulteten Petter Åkerblom Åsa Grimberg NJ-fakulteten Mohsen Bashang Marnie Hancke S-fakulteten Tommy Mörling Ulf Renberg VH-fakulteten Olle Håstad vakant Foma Neil Cory Cecilia Nordström SLUSS Isabella Hallberg Sramek Biblioteket Kajsa Ragnerstam Kitte Dahrén Utbildningsavdelningen Lotten Ahlqvist Dagrun Ellmer UADM Dan Åkhagen Gunilla Ljungqvist Ordförande+systemägare för webbarna Sara Arons

4 Webbkommitténs funktion i SLU:s webborganisation
Referensgrupp i webbfrågor

5 Vilka frågor tycker du att webbkommittén ska diskutera?

6 Hur nöjda är besökarna med webben?
Vi har gjort en mätning med Web Service Award som använts flera gånger av SLU. Mätningen gjordes i slutet av 2016, ungefär 5 månader efter lanseringen. Egentligen ska man vänta ett tag till med att mäta, men vi valde att göra mätningen redan nu för att ha ett underlag till 2017 års utveckling/förändringar. Undersökningen innehåller samma frågor som förra gången som externwebben mättes, vilket gör att vi har en referensmätning att jämföra med. Vi kan också jämföra med andra inom samma bransch, och då är det andra universitet och högskolor som ingår i den referensgruppen. Skillnaden nu är att vi har gjort två mätningar – en för desktop och en för mobil. Vi har totalt ca 25 % av trafiken via mobila enheter.

7 Desktop

8 Mobilt

9 Bara 1/3 av svaren kommer från målgruppen för EW, jämfört med 2/3 förra gången.
Desktop 1/3 av svaren kommer från studenter (desktop+mobil) 1/3 av svaren kommer från medarbetare (desktop+mobil) I och med att vi har byggt externwebben för bara vissa av dessa målgrupper, så är det inte konstigt att så många och stora målgrupper är missnöjda med innehållet. Med de mobila användarna är t ex studenter en tredjedel av dem som svarat på enkäten och många av kommentarerna är tydligt att de kommer från studenter. Vi har inte mycket info alls på externwebben som riktar sig mot studenter, den infon och funktionerna finns ju på studentwebben. Vad gäller anställda är det nästan en tredjedel till som svarat på enkäten (forskare, administratörer och många av gruppen Annat, vilket man ser på den kompletterande infon i mätningen), och även här fyller inte externwebben den målgruppens behov. Kontentan: ca en tredjedel av de svarande finns inom den riktade målgruppen med EW. Jämfört med två tredjedelar förra gången.

10 Hur lätt/svårt är det att hitta information om utbildning?
En av de målgrupper vi anser är viktiga på exterwebben är de som söker utbildning här. Kan vara presumtiva studenter, men även deras anhöriga eller studievägledare. Antalet som svarade på enkäten är mycket lågt, men statistiskt är utbildningssidorna de mest besökta på webben. Därför är det här viktigt. Man behöver alltså väga samman svaren i enkäten med det besökare faktiskt gör (statistik), för att få en rättvisare bild.

11 Besökarnas kommentarer Vad vi gör
Fem klick från förstasidan till Primula Tydlig ingång till MW i sidhuvudet. Förbättra sökmotorn, jättesvårt att få träff på aktuella sidor. Sökmotorbyte + redaktionellt. Laga trasiga länkar. Det kan inte vara så svårt! Redaktionellt arbete. Värdelös att söka växtnamn via mobilen Inramat ext. system, ingen åtgärd. Börja med att ha ett inlogg på studentsidan än att ha tre. Vidarebefordrat till IT-avd (två inlogg sammanslagna). Se till att informationen är aktuell och uppdaterad. Redaktionellt arbete. Fattig info på engelska Redaktionellt arbete. Studentsidorna krånglar lite för ofta, för att jag ska vara nöjd. Tekniska problem samtidigt med enkäten. Mycket klickande och scrollande för att komma rätt. Flera justeringar av navigeringen på G. Ogillar starkt första sidan. För mkt fokus på den underliga Startsidans bildyta ska bara användas bilden och för lite fokus på information. Layouten för de olika vid kampanjer. kursernas sidor är trevliga, pedagogiska och med snygg layout. Dessa kommentarer är exempel på kritik/synpunkter som återkommer från flera användare. Vi agerar alltså inte enbart på en persons åsikt, utan gör en bedömning av hur vanligt förekommande åsikten verkar vara, hur trenden ser ut i de fasta frågorna (med svarsalternativ) samt hur statistiken ser ut.

12 Förslag på åtgärder

13 Första åtgärder Slussa medarbetare och studenter rätt snabbt Gör navigeringen tydligare Större skillnad i färg mellan externwebb och studentwebb Startsidesbilden bara vid kampanjer Vi har bildat en grupp som tittar på åtgärder och prioriterar bland dessa. Prioriteringen utgår från hur vanligt förekommande kritiken kring en viss sak är i kommentarerna och enkätresultatet, mixat med hur lätt och snabbt en åtgärd är att genomföra. Vårt förslag är att börja så här: Slussa medarbetare och studenter rätt snabbt Förändring i sidhuvudet för att snabbt hitta till medarbetarwebb och studentwebb. Långsiktig redaktionell konsekvens – vi måste renodla innehållet på respektive webb så att skillnaderna blir tydligare. Gör navigeringen tydligare Vi ändrar hur man kommer till ämnesstartsidor från megamenyer, t ex Utbildningsstartsidan. Större skillnad i färg mellan externwebb och studentwebb Vi ändrar hur man kommer till ämnesstartsidor från megamenyer, t ex Utbildningsstartsidan. Startsidesbilden – bara vid kampanjer Många har kommenterat att det är irriterande att behöva scrolla förbi startsidesbilden. Därför ändrar vi redan nu rutinerna för när och hur bilden används. Vid kampanjer, t ex rekryteringskampanjen för framtidsplattformarna, fyller bilden en funktion och kan användas. Annars ska vi ersätta den stora bilden med värdeskapande innehåll.

14 Chefsanalytikern på WSA föreslår ytterligare åtgärder
Mer informativa felsidor Ta bort gamla sidor – webben är inget arkiv Ta bort html-taggar från söklistan (bugg) Datum endast där datum har relevans Call to action-knapp för anmälan m.m. – besökarna måste förstå vad sidan är till för Mer informativa felsidor Påbörjat Ta bort gamla sidor – webben är inget arkiv Svårt att få publicerarna att acceptera detta, men vi jobbar på Ta bort html-taggar från söklistan (bugg) Anmäld som bugg till utvecklarna Datum endast där datum har relevans Ska ses över. Call to action-knapp för anmälan m.m. – besökarna måste förstå vad sidan är till för Är infört men publicerarna ska informeras om hur denna funktion ska användas.

15 Redaktionella åtgärder
Statistikrapporter varannan vecka visar hur många brutna länkar, obesökta sidor och ”gamla” sidor varje publicerare har. Sökmotorbytet kommer inte automatiskt ge bättre sökresultat. Här behöver publicerarna också jobba med innehållet ur ett SEO-perspektiv. Ett förslag är att systematiskt jobba oss igenom olika ämnesområden för ett bättre flöde och tydligare hänvisa till lokal-central info. Långsiktigt jobb. Statistikrapporterna har varit igång sen slutet av januari och redan genererat att nära 40 % av de brutna länkarna är fixade! I rapporterna ser man även vilka sidor som är obesökta. Vi i webbredaktionen har gjort en guide för hur man ska agera på obesökta sidor. Med ”gamla sidor” menas sidor där ändratdatumet är äldre än 6 månader. Det finns studier som visar på hur besökarnas förtroende minskar för innehållet ju äldre en sida verkar. Därför är det viktigt att vi kontrollerar alla aktuella sidor och datumuppdaterar om innehållet är okej. För att göra sökfunktionen bättre behöver vi tre saker – en bra sökmotor, en funktion som regelbundet analyserar och administrerar verktyget och ett redaktionellt genomgånget material. Sökmotorbyte utreder vi under våren. Analys+administration är en resursfråga som vi behöver fundera på. Chefsanalytikern indikerar att de som lyckas bra lägger en dag eller två i veckan bara på denna uppgift. Redaktionellt behöver vi se till att webben inte blir ett arkiv med gammal information som måste sparas. Den information som ändå av olika skäl måste ligga kvar, behöver hanteras redaktionellt så att sökmotorer inte hittar den, i övrigt handlar det om att arbeta upp SEO-kompetensen (nätverksträff med SEO-utbildning i slutet nov 2016) hos SLU:s webbpublicerare och se till att man avsätter tid till detta jobb. Bättre synkat ämnesvis mellan lokal och central nivå. Det finns fortfarande mycket dubbelpublicerat, framförallt vad gäller utbildning och forskning. Ett jobb som påbörjats är att komplettera kunskapsbanken med den lokala informationen – för en heltäckande ingång för våra forskningsartiklar.

16 Synpunkter på planeringen? Förslag på ytterligare åtgärder?

17 På gång i webbförvaltningen

18 Våren 2017 Uppgradering av Episerver 9
Ny mediebank med direkt koppling till Episerver Nätverksträff 30 mars Utbildning och webbstugor Kampanjwebbar Vizzitrapporter Utveckling och bugghantering Uppgradering av Episerver 9 Uppgraderingen till Epi7 förra året, var den i särklass största uppgraderingen vi har gjort i publiceringsverktyget. Från 7:an och uppåt är förändringarna för publicerare ganska små, men tekniskt sett utvecklas verktyget hela tiden. Vi vill inte halka efter och göra en lika stor uppgradering som under Webb16, så därför ser vi till att hålla den tekniska miljön så uppdaterad som möjligt. Detta testas precis nu. För publicerarna kommer den enda synliga förändringen vara en ny formulärgenerator, som vi håller utbildning på i samband med nätverksträffen den 30 mars. Ny mediebank med direkt koppling till Episerver Lanseras i dagarna och kommer med som en knapp i Episerver 9, där man normalt lägger in bilder i verktyget. Vi kommer informera om detta på nästa nätverksträff Nätverksträff 30 mars Detta är en av två träffar under vårterminen, och kommer främst handla om formulärhantering i Episerver 9 (utbildare från NearU), och mediebanken. Sen brukar vi prata om lite ditt och datt från webbredaktionen också, men det mesta mejlas direkt till webbpublicerarna regelbundet Utbildning och webbstugor Vi har haft en utbildning i Uppsala och kommer troligtvis erbjuda en till under våren, gissningsvis i Alnarp. Webbstugor håller vi minst en i månaden, på Skype vid behov. Dessutom har vi en bemannad supportfunktion via mejl, där vi svarar (oftast) samma dag. Vi lägger ungefär en halvtid på denna supportfunktion i dagsläget, hoppas på att kunna minska när publicerarna blir lite mera vana. Kampanjwebbar Det händer ibland att SLU har riktade kampanjer med en egen profil, men på webben har kampanjsidorna ändå sett likadana ut som övriga webben. För de stora SLU-kampanjerna kommer vi nu erbjuda en specialfunktion med ett eget utseende och en mer utvecklad program- och anmälningsfunktion. Varje kampanjwebb kan särprofileras och det betyder troligtvis att det kommer en mindre utvecklingskostnad per kampanj. Men det rör sig om en mindre summa, inte alls jämförbart med att köpa in tjänsten från extern konsult. Man kommer kunna ha en egen domänadress, men den redirectar till sidor under slu.se som alltså ser annorlunda ut jämfört med slu.se. Vizzitrapporter Startade i slutet av januari och skickas till alla webbpublicerare. Syftet är att höja kvalitén på innehållet – färre brutna länkar (helst inga alls), uppdaterade/kontrollerade sidor med färskt datum och färre sidor utan besök (som i sig orsakar problem i sökmotorer) Utveckling och bugghantering Vi har numera en rutin för hur vi varvar nyutveckling med den ordinarie förvaltningen, där merparten handlar om att buggrätta och göra mindre justeringar i befintliga funktioner. Nyutvecklingen är indelad i sju större perioder, där vi precis har avslutat den första och är inne i den andra utvecklingsperioden. Vi samlar nyutveckling som hänger ihop, för att kunna synka information och utbildning till publicerarna, t ex om vi utvecklar ny likartad funktionalitet.

19 Utvecklingsperioder Justeringar i befintliga block + helt nya funktioner Episerver 9 + navigeringsförbättringar (WSA-enkäten) Sökmotorutredning Kalenderfunktionalitet Flera navigeringsförbättringar Ny prenumerationsfunktion (alternativ till Apsis) Implementation ny sökmotor + responsiva designförändringar

20 Synpunkter på planeringen? Förslag på ytterligare åtgärder?

21 Målgrupper Presumtiva studenter, ”näringen”, andra universitet, media Statistik besök/månad 33 % är nya besökare 58% kommer via Google 70 % besöker via dator, 30 % mobil/platta Varför finns slu.se? Få fler studenter intresserade av att studera hos oss Få fler intresserade av vår forskning – så vi får fler som vill forska och mer pengar Samverka med samhället – tredje uppgiften Visa upp vad vi gör för att flera ska tycka att vi är en attraktiv arbetsgivare

22 Medarbetarwebben Målgrupper Anställda vid SLU Statistik
besök/månad 12 % är nya besökare 43 % via annan källa (slu.se störst) 21% kommer via Google 90 % besöker via dator, 10 % via mobil/platta Varför finns Medarbetarwebben? - För att serva anställda – snabbt hitta nödvändiga system och info

23 Studentwebben Målgrupper Befintliga studenter Statistik
besök/månad 8 % är nya besökare 63 % kommer via annan källa (slu.se störst) 36 % kommer via Google 60 % besöker via dator, 40 % via mobil/platta Varför finns studentwebben? För att serva befintliga studenter med information och system nödvändiga i de egna studierna

24 UDS Målgrupper Djurägare, veterinärer, andra samarbetspartners
Statistik besök/månad 68 % är nya besökare 85 % kommer via Google 65 % besök från mobil/platta, 35 % från dator


Ladda ner ppt "Webbkommitténs möte 28 februari 2017."

Liknande presentationer


Google-annonser